Regia:Lasse Hallstrom
Roluri principale:Heath Ledger, Sienna Miller, Jeremy Irons
Gen:Comedie, Dramă, Romantic
Durata:108
Producător:Touchstone Pictures
Premiera în România:24.02.2006

Povestea celui mai faimos iubit a cunoscut numeroase ecranizări, de la Bob Hope la Richard Chamberlain și Donald Sutherland, iar acum îl avem pe australianul Heath Ledger. "Casanova" este plasat în Veneția secolului al XVIII-lea. Filmul se deschide prezentându-l pe Casanova ca bătrân, scriindu-și memoriile, amintindu-și cum a sedus nenumărate femei, din toate straturile societății.

El duce o luptă fără de sfârșit cu autoritățile: cu încăpățânatul Dalfonso (Ken Stott) și cu comic de mârșavul Episcop Pucci (Jeremy Irons), care l-a declarat eretic. Prietenul și protectorul lui Casanova, Dogele (Tim McInnerny), îl informează că dacă nu se însoară va fi nevoit să îl exileze. Casanova o cere atunci de soție pe Victoria (Natalie Dormer), pe care o iubește cu adevărat. Dar, auzind aceasta, tânărul Giovanni Bruni (Charlie Cox) îl provoacă pe Casanova la duel. La timpul potrivit, Casanova se trezește față în față, la duel, cu sora tânărului, Francesca (Sienna Miller).

Pe lângă că este o bună mânuitoare a sabiei, Francesca scrie piese feministe sub un pseudonim masculin. Vrăjit de ea, Casanova se hotărăște să se prezinte ca fiind Papprizzio (Oliver Platt), logodnicul Francescăi, pe care ea nu l-a întâlnit niciodată. Francesca și mama ei, Andrea (Lena Olin), cad în această plasă. Între timp Casanova îl ține pe rotundul Papprizzio la distanță. Francesca se îndrăgostește de Casanova, iar el pentru prima oară în viață iubește înapoi. Sunt puse astfel ingredientele pentru tot felul de neînțelegeri comice, confuzii de identitate, ce conduc filmul la un final satisfăcător.

Filmul este o schimbare de ritm pentru Lasse Hallstrom (care a regizat anul trecut excelentul film cu Robert Redford, "Un alt început"). Filmările realizate în Veneția sunt uimitoare, iar barocul se resimte până și în coloana sonoră. Există o scenă deosebit de frumoasă, atunci când Casanova și Francesca merg cu balonul cu aer cald deasupra orașului: o călătorie absolut magică. Per ansamblu jocul actorilor este reușit, Ledger fiind convingător, atletic și romantic în același timp, cu accent britanic, mult mai vioi decât în rolul de cowboy taciturn din "Brokeback Mountain". Scenariul, scris de Jeffrey Hatcher și Kimberly Simi, este burlesc fără să fie de prost gust.

Din păcate există o problemă cu prezentarea Bisericii Catolice, în special prin personajul interpretat de Iron. La un moment dat, el promite unei tinere fete că poate să îi refacă atât reputația, cât și virginitatea. Când ea se îndoiește de ce aude, el răspunde că desigur că poate să facă așa ceva: "Noi suntem Biserica Catolică." În alt context, la întrebarea "Îi plac Cardinalului execuțiile?" el răspunde: "Are Papa balcon?" Iar erezia el o definește ca fiind "orice spun eu că este". Se vorbește în film despre amantele Cardinalului, iar un episod prezintă seducerea unei aspirante la călugărie. Sunt împunsături pe care catolicul le resimte, dar nu se poate vorbi neapărat de un anti-clericalism al filmului. Trecând de acestea, filmul este remarcabil ca bun simt la capitolul sexual, și are chiar și un final oarecum moral.

Filmul conține unele scene sexuale fără nuditate, unele expresii necizelate, batjocură la adresa Bisericii și o scenă cu tortură. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.