Regia:Ang Lee
Roluri principale:Heath Ledger, Jake Gyllenhaal
Gen:Dramă, Romantic
Durata:134
Producător:Focus Features
Premiera în România:24.02.2006

"Brokeback Mountain - O iubire secretă", povestea de dragoste dintre doi cowboy, se dovedește o serioasă contemplare asupra singurătății și nevoii de legături. În centru se află două suflete cicatrizate: Ennis (Heath Ledger) și Jack (Jake Gyllenhaal) care au împreună sarcina de a păzi o turmă de oi pe un munte. Ennis este omul cuvintelor puține; Jack este mai deschis. Prietenia lor crește, în ciuda stilului taciturn al lui Ennis.

La început doar Jack rămâne noaptea pe munte, lângă oi, în timp ce Ennis doarme în tabără. Dar în curând își dau seama că ar fi mai practic să le vegheze în tandem. Ennis insistă să doarmă afară, dar frigul îl gonește în cortul lui Jack, totul sfârșindu-se într-un act sexual. Dimineața amândoi sunt prea rușinați ca să vorbească de cele întâmplate. Dar o legătură a început să se formeze. În următoarea noapte, o scurtă scenă din cort pare să confirme atracția pe care o simt unul pentru altul, fizică și emoțională. Ei sunt supravegheați de la distanță de deloc simpaticul fermier Joe Aguirre (Randy Quaid).

La sfârșitul sezonului, ei coboară de pe munte și urmează drumuri diferite. Ennis este logodit cu Alma (Michelle Williams, prietena lui Ledger în viața reală) și se vor căsători în curând. Jack ajunge și el în final să se căsătorească, cu o fostă regină a concursurilor de rodeo, Lureen (Anne Hathaway). Amândoi bărbații au copii cu nevestele lor. Una din fiicele lui Ennis (Kate Mara) va juca un rol esențial în momentele de criză din viața sa. Timpul trece și Jack îi trimite la un moment dat o scrisoare lui Ennis, anunțându-l că vine în oraș și ar vrea să se întâlnească. Atunci când Jack ajunge, inexpresivul Ennis se grăbește să îl întâlnească. Se îmbrățișează pasional, fără să știe că Alma îi vede. Ea nu spune nimic, dar înțelege totul.

Ennis își anunță soția a doua zi că va merge cu Jack la pescuit. În timpul acestei călătorii, Jack propune ca fiecare să renunțe la familie și să își cumpere împreună o fermă, dar pentru Ennis așa ceva nu este de conceput (datorită unei experiențe din tinerețe, cu alți doi cowboy homosexuali, care au sfârșit-o urât de tot). Drept urmare, Ennis și Jack își permanentizează aceste întâlniri pentru "pescuit", de câteva ori pe an. (Fără ca spectatorii să mai aibă parte de vizionarea de activități sexuale explicite.) Lureen, ca Alma, înțelege sensul acestor excursii, dar refuză să se gândească prea mult la ele, adâncindu-se în muncă. Când nu îl poate vedea pe Ennis, Jack își caută satisfacția prin alte părți, adăugând un element de diferențiere între ei.

Învățătura Bisericii Catolice despre homosexualitate este lipsită de ambiguități. După cum spune Catehismul Bisericii Catolice, actele homosexuale sunt "intrinsec dezordonate", iar înclinația spre ele este "dezordonată obiectiv". În același timp, persoanele cu înclinație homosexuală "trebuie acceptate cu respect, compasiune și sensibilitate" (nr. 2357 și 2358). Drept urmare, relația fizică dintre Ennis și Jack nu poate fi scuzată. În plus avem de-a face și cu o relație adulteră. Din acest punct de vedere filmul nu ascunde durerea pe care Jack și Ennis o provoacă familiilor lor, arătând cât de egoiști sunt. Soțiile joacă extraordinar de bine, în special Alma. Ce dă putere filmului este vivacitatea cu care este spusă povestea relației, care era efecte nu doar asupra celor doi ci și asupra celor de lângă ei, relație ce se sfârșește tragic.

Ang Lee a regizat în mod fericit filmul, fără să se adâncească în interacțiunea carnală a celor doi bărbați. Exceptând scena inițială din cort și scurte întâlniri sexuale ale bărbaților cu soțiile lor, nu există deloc nuditate sexuală. Există unele scene cu bărbați spălându-se, dar sunt fie de departe, fie cu imaginea nefocalizată pe ei. Jocul actorilor este superb. Australianul Ledger poate câștiga Oscarul cu acest rol, accentul lui vestic sunând foarte autentic. Gyllenhaal este și el la înălțime, ca Williams și Hathaway (într-un rol foarte departe de "Prințesa îndărătnică", cel mai matur rol al ei de până acum).

Filmul încearcă să susțină egalitatea între iubirea homosexuală și cea heterosexuală. Deciziile lui Ennis și Jack nu pot fi susținute, dar filmul reușește să trateze foarte bine tema, cu personaje complexe, dând substanță filmului. Relația fizică dintre bărbați nu poate totuși să nu aducă un O în ratingul acestui film.

Filmul conține aprobarea tacită a relațiilor între persoane de același sex, prezintă un adulter, există scene de sex fără nuditate, două întâlniri heterosexuale cu nuditate feminină, alte situații sexuale, blasfemii, limbaj vulgar, alcool, droguri, violență, descrierea unei crime, schimb de pumni și violență domestică. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu O - adică ofensator moral. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.