Regia:Steven Spielberg
Roluri principale:Eric Bana, Mathieu Kassovitz, Daniel Craig
Gen:Dramă, Thriller
Durata:140
Producător:Universal Pictures, DreamWorks SKG
Premiera în România:27.01.2006

Pe la mijlocul filmului "Munchen", protagonistul recunoaște că nu se simte "confortabil cu confuzia". Aparent, regizorul filmului, Steven Spielberg, nu gândește la fel, după cum ne arată în acest film, ce transmite un mesaj ambiguu. Bazat pe amintirile contestabile din "Răzbunarea: adevărata istorie a echipei israelite de contra-terorism", a lui George Jonas, acest complex film dramatizează misiunea unei echipe de asasini israelieni - conduși de Avner (Eric Bana), agent al Mosadului - ce are ca misiune să îi vâneze și doboare pe cei 11 palestinieni care sunt bănuiți a fi planificat uciderea atleților evrei la Jocurile Olimpice din 1971 de la Munchen, de către gruparea teroristă Septembrie Negru. (Această crimă atroce este și ea prezentată prin arhive de știri și alte elemente.)

Din echipa criminală mai fac parte zelosul sud-african (Daniel Craig); discretul israelit Carl (Ciaran Hinds); specialistul german în antichități Hans (Hanns Zischler); și fabricantul belgian de jucării Robert (Mathieu Kassovitz). Recrutați de guvernul Israelului (care, dacă va fi nevoie, nu va recunoaște nimic), bărbații primesc tot ce le trebuie cu condiția să îi execute pe cei 11, generând astfel pentru noi un film plin de suspans, gândit cu o virtuozitate hitchcock-iană. Deși acțiunea se desfășoară în anii 1970, o scenă ce prezintă New York-ul dinainte de 9 septembrie, cu Turnurile Gemene în picioare, dă de înțeles substratul politic al filmului. Justificând misiunea, premierul israelian Golda Meir (interpretată de Lynn Cohen) afirmă că "fiecare civilizație află la un moment dat că este necesar să facă compromisuri chiar cu propriile valori". Iar echipa criminală își spune: "dacă nu învățăm să acționăm ca ei (ca teroriștii adică), nu îi vom învinge niciodată".

Spielberg caută să dea glas ambelor părți implicate în conflict: adică și palestinienilor și israelienilor. Dar Avner cucerește evident simpatia publicului, ceea ce nu este drept. Filmul nu se concentrează doar pe asasini, ci încearcă să prezinte și țintele, care nu sunt cartoane ci oameni. Problematic pentru catolici în acest film este tema răzbunării, nu prea clar condamnată. Mai deranjant este că filmul are un aer de vendetă pasionantă, contra cronometru, după cum este romanul original - toate acestea subminează orice șansă de a lua acest film ca pe o analiză serioasă a unui fenomen grav. La final mesajele transmise de film sunt amestecate: pe de o parte expune obscenitatea și inutilitatea violenței, exploatând însă adrenalina provocată de execuții, ce implică la un moment dat nuditate gratuită.

Filmul arată cum violența naște violență. Avner și partenerii lor încep să aibă probleme de conștiință. La sfârșit, Avner devine doar umbra la ce a fost înainte, transmițând clar că violența are ca și cost pierderea sufletului. El însă își amintește de mama sa, care i-a spus că, "orice va fi", ea este mândră de el - o tacită aprobare a tacticii ochi pentru ochi și dinte pentru dinte. Prin acest film, Spielberg continuă de fapt analiza cinematică a valorii vieții umane, începută cu "Lista lui Schindler". Mesajul acelui film era că "oricine salvează o viață, salvează întreaga lume". Acum pare a spune că oricine ia o viață, stinge ceva din speranța omenirii.

Filmul conține violență excesivă vizual, cu împușcături și bombe, nuditate frontală, întâlniri sexuale, limbaj vulgar, blasfemii. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.