Regia:Sam Mendes
Roluri principale:Jamie Foxx, Jake Gyllenhaal, Peter Sarsgaard
Gen:Acțiune, Dramă, Război
Durata:123
Producător:Universal Pictures
Premiera în România:13.01.2006

Filmul "Pușcași marini" este o meditație despre război fără coloană și fără complot. Este un film despre război, dar cumva lipsit chiar de elementul specific genului: războiul. Nu că nu ar exista lupte. Soldații se luptă între ei. Se luptă cu gândul că prietenele și soțiile lor i-ar putea înșela acasă. Se luptă cu frica și cu frustrări sexuale. Se luptă cu dezamăgirea că nu au putut să... lupte. Și mai ales se luptă cu plictiseala.

Bazat pe memoriile lui Anthony Swofford după experiențele trăite în primul război din gol, "Pușcași marini" ne prezintă o unitate din marină, de la antrenarea ei și până la amplasarea în Irak pentru operațiunea "Furtună în deșert", totul fiind văzut prin ochii unui sergent și al prietenilor lor (bine interpretați de Jake Gyllenhaal și Peter Sarsgaard). Soldații ajung în Irak dornici să le "tragă una" irakienilor, dar află că ar putea să aștepte chiar săptămâni întregi până să aibă parte de ceva acțiune. În final ei ajung să se întrebe: "Vom ajunge noi vreodată să ucidem pe cineva?"

Când nu sapă gropi în nisip, beau apă sau se consolează cu autoerotism, sergentul lor (Jamie Foxx) rupe monotonia ordonându-le să joace fotbal pe căldura infernală, îmbrăcați în întreg costumul anti-atac-chimic. Când în sfârșit vine acțiunea, ei sunt simpli spectatori, deoarece forțele aeriene aduc rapid victoria, înainte ca ei să ajungă să tragă vreun glonț. Nici transformarea personajelor din tineri recruți în veterani, și nici prezentarea vieții de soldat nu sunt ceva nou în cinematografie: le-am mai văzut. Ca în "American Beauty" și în "Drumul spre pierzanie", Mendes pune accentul pe vizual. Printre cele mai impresionante imagini din film sunt cele ale terenurilor petroliere arzând, amintind cumva de "Infernul" lui Dante.

Scenariul scris de un fost pușcaș marin, William Broyles Jr., este plin de limbaj vulgar, care, deși probabil reflectă realitatea din teren, este excesiv pentru film. Urâțenia războiului nu este evitată, dar ce este mai trist e ambiguitatea morală. Uneori filmul acuză absurditatea războiului și efectele lui de desensibilizare a omului. Alteori glorifică violența, masculinitatea bărbatului soldat. Soldații din film, deși aparent normali, se dovedesc plini de testosteron și de sete de sânge, un stereotip care nu face cinste bărbaților și femeilor din serviciul militar american. Filmul suprarealist și sardonic nu pare a urmări ceva, exceptând poate sublinierea faptului că soldații nu pot scăpa de imaginile de război nici la mult timp după ce au ajuns acasă.

Titlul filmului în engleză, "Jarhead", se referă la termenul cu care pușcașii marini își descriu capetele lor rase la zero. Se referă și la faptul că mințile lor trebuie să fie golite, ca un borcan (jar), pentru a fi umplute cu mentalitatea pușcașilor marini. După film, spectatorii se vor simți și ei cumva goliți.

Filmul conține violență de război, imagini cu trupuri carbonizate, câteva întâlniri sexuale cu nuditate parțială, scene de masturbare și urinare, prea mult limbaj vulgar și blasfemii. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.