Regia:Andrew Adamson
Roluri principale:Skandar Keynes, Georgie Henley, William Moseley
Gen:Aventuri, Familie, Fantastic
Durata:140
Producător:Walt Disney Pictures
Premiera în România:06.01.2006

A luat peste 50 de ani pentru ca iubita poveste pentru copii "Leul, Vrăjitoarea și Dulapul", a autorului creștin C.S. Lewis, să ajungă pe marele ecran. Dar cine vede captivanta adaptare Disney, ce a costat 150 de milioane de dolari, își dă seama că așteptarea a meritat. Publicată inițial în 1950, "Leul, Vrăjitoarea și Dulapul" - primul dintr-o serie de șapte volume cunoscute ca "Cronicile Narniei" - a devenit piesă de teatru, de două ori serial de televiziune, chiar și desen animat premiat cu Emmy Award. Acum pentru prima oară cartea este transpusă pentru a fi văzută în cinematografe.

Produs în parteneriat cu Walden Media - corporație "prietenă" cu credința -, filmul nu doar este fidel poveștii și mesajului spiritual al lui Lewis, ci pe deasupra reprezintă și o operă cinematografică extraordinară, care transpune spectatorul într-o lume minunată a aventurii, eroismului și simbolismului religios. Deși Lewis, pe când trăia, nu era prea încântat de ideea "turnării" ca film a cărților sale, producția Disney se dovedește a fi asemenea cărții din care s-a inspirat, pe care merită să o citești și la 5 ani și la 50 de ani - la fel și filmul, merită văzut orice vârstă ai avea. Locul și timpul inițial al filmului este Anglia din cel de-al doilea război mondială, în centrul poveștii fiind patru copii: Peter (William Moseley), cel mai mare dintre frații Pevensie; sensibila soră Susan (Anna Popplewell); fățarnicul Edmund (Skandar Keynes); și micuța curajoasă Lucy (debutanta Georgie Henley). Evacuați din bombardata Londră, copiii sunt dați pe mâna unui bătrân și excentric profesor (Jim Broadbent) care trăiește într-o casă la țară.

În timp ce se joacă de-a v-ați-ascunselea, Lucy găsește un dulap care conduce în mod magic spre Narnia - un ținut de basm populat de animale vorbitoare și de creaturi mitice. Toți frații pătrund împreună în acest ținut, venirea lor fiind prezisă de o veche profeție narniană. Misiunea lor se conturează în curând: salvarea faunului (James McAvoy) arestat pentru că a fraternizat cu Lucy. Aventura lor îi conduce să lupte alături de regele Narniei, Aslan (voce Liam Neeson), împotriva relei Vrăjitoare Albe (Tilda Swinton), care ține regatul sub blestemul gheții ("iarnă pe veci, niciodată Crăciun"). Din primul moment în care Lucy întrevede ținutul acoperit de zăpadă al Narniei, fanii cărții își vor da seama că sunt pe mâini sigure cu regizorul Andrew Adamson, care nu permite niciodată spectacolului să pună în umbră nucleul emoțional al poveștii. El reușește să surprindă mirarea copilărească dar și nostalgia pentru o lume dincolo de noi.

Inevitabil se vor face comparații între trilogia "Stăpânul Inelelor" regizat de Peter Jackson și actualul film al lui Andrew Adamson. Ambele filme folosesc motive fantastice și mitice, explorând binele și răul, păcatul și mântuirea, moartea și învierea, dar mult mai fățiș în filmul după C.S. Lewis. Există o clară alegorie în Aslan-ca-și-Cristos, victimă de bună voie, ucis pentru a reveni la viață în formă glorificată. Deși blajin uneori, Aslan nu este un leu "domestic", ci un iudaic leu sălbatic și periculos. Via Dolorosa în variantă narniană ne prezintă o versiune a patimilor lui Cristos din Ghetsimani și până pe Calvar, unde Aslan este ucis ritualistic pe o masă de piatră. Primii care îl văd pe Aslan "înviat" sunt niște femei, iar mai apoi Aslan "suflă" un nou spirit în narnienii transformați în piatră de magia Vrăjitoarei Albe, gest ce amintește de Rusalii, dar și de coborârea la iad.

În cele 140 de minute ale filmului, personajele nu ajung să se dezvolte prea mult, nici narațiunea nu prinde profunzimile cărții originale, situație similară cu "Stăpânul Inelelor", scris de prietenul lui Lewis, J.R.R. Tolkien. Totuși, povestea redusă la dimensiuni de scenariu slujește bine filmul. Vizual filmul uimește, în special prin Aslan, generat pe calculator. Unele scene de luptă ar putea fi prea violente pentru copii. Moartea lui Aslan este poate cel mai dificil moment de văzut. Unii părinți ar putea considera de aici că nu este un film "de familie", dar Lewis însuși susținea că cei mici nu trebuie ținuți sub un clopot de sticlă, ci trebuie să știe că "sunt născuți într-o lume a morții, violenței, rănilor, aventurii, eroismului și lașității, binelui și răului". Actorii joacă superb, în special Georgie Henley și Tilda Swinton, aceasta din urmă realizând o combinație între Regina Zăpezii și Xena, prințesa războinică. Și dacă la finalul filmului Lucy rămâne în dubiu, dacă vor găsi sau nu drumul înapoi spre Narnia, pentru spectatori nu există nici o umbră de îndoială: ușa este deschisă! Vor veni șase continuări din Ciclul Narniei!

Filmul conține bătălii și scene înfricoșătoare pentru copii. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.