Roluri principale:Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne
Gen:Acțiune, SF, Thriller
Durata:129
Rating:A-IV (R)
Producător:Silver Pictures, Village Roadshow Prod., Warner Bros.
Premiera în România:05.11.2003

Cu "Matrix - Revoluții", scenariștii și regizorii Andy și Larry Wachowski au încheiat una dintre cele mai populare și cele mai discutate trilogii din lumea filmului. În timp ce "Stăpânul Inelelor" ne arată lumea lui Tolkien și ne transportă într-un trecut mitic, folosind motive și simboluri religioase, trilogia Matrix ne poartă într-un viitor care nu este cu nimic mai puțin mitic, și care folosește de asemenea motive și simboluri religioase.

Odată cu lansarea filmului "Matrix" în 1999, tinerii și cei mai puțin tineri au reacționat cu interes la tema propusă, de explorare a relației dintre oameni și tehnologiile moderne. Filosofi din întreaga lume s-au grăbit să scrie articole în reviste academice despre cum ridică acest film problema a ce este cu adevărat real, ce există doar în minte și posibilitățile unor dimensiuni care să coexiste cu a noastră.

Cunoscutul regizor catolic polonez Kzrystoff Zannussi, membru al Consiliului Pontifical pentru Cultură al Vaticanului, și-a exprimat opinia că filmul este o capodoperă și că oamenii ar trebui să îl vadă, nu doar datorită efectelor speciale extraordinare ci și datorită stimulilor intelectuali pe care îi oferă. Matrix - Revoluții, lansat în întreaga lume în aceeași zi și la aceeași oră, va fi cu siguranță un subiect de discuție pentru profesorii de religie și pentru teologi.

Primul film al trilogiei Matrix ni-l introduce pe Neo ca figură salvatoare, un om al cărui sens al existenței este să salveze specia umană. El trece prin moarte și înviere, căci este ucis, dar iubirea lui Trinity îl aduce înapoi la viață. În Matrix - Reîncărcat, rolul de salvator al lui Neo se dezvoltă oarecum, dar este suspendat până la Revoluții. În fine, în Matrix - Revoluții, Neo este figura salvatorului, a mântuitorului prin excelență, fiind numit de către inamicul său, Bane: "mesia cel orb". Într-un scenariu apocaliptic, din care nu lipsesc scene ce amintesc de bătălii biblice, el îi salvează pe oamenii retrași în orașul Sion și se confruntă cu figura satanică a lui Smith.

Deși frații Wachowski se folosesc de tot felul de legende populare și mitologii, folosirea de nume cu rezonanță creștină pentru personajele lor, precum și scenariul care este familiar pentru cei care cunosc istorisirile biblice, fac să se poată înfiripa un dialog fructuos între film și Scripturi.

Coborârea lui Isus la iad este un articol din crezul apostolic și cel nicean. Speculații din primele decenii de viață a Bisericii își găsesc ecou în Evanghelia lui Matei, în Epistola către Efeseni, precum și în scrierile lui Ioan și în prima Epistolă a lui Petru. Tradiția sugerează că Isus murind pentru toți, moartea Sa l-a făcut mai întâi să împărtășească soarta celor care au murit înaintea sa și care așteptau să învie la o nouă viață cu El.

Scripturile evreiești sunt pline de scene de bătălie în care Dumnezeu îi învinge pe inamicii Israelului. Principala scenă de bătălie - un adevărat tur de forță - din această parte a treia, în care mașinile străpung în final pământul spre inima sa, spre orașul Sion, pentru a-i distruge pe oameni, este plină de spectaculoase mașini de război, de armament uman destinată să respingă inamicul și de distrugeri îngrozitoare ale oamenilor. Este util să citim capitolele 38 și 39 din Iezechiel, atât de iubit de creștinii fundamentaliști. Gog din Magog are un plan pentru distrugerea Israelului, dar acest plan eșuează datorită puterii lui Dumnezeu. Avertismentele lui Dumnezeu sunt transmise prin profet.

Poate că frații Wachowski au citit Iezechiel. Oricum, mașinile sunt asemenea lui Gog, forțe copleșitoare de distrugere. Războinicii Sionului sunt asemenea poporului hărțuit al lui Israel. Asemenea lui Iezechiel, există un Oracol care profețește și îndrumă, în special pe erou, pe Neo. Aceste bătălii biblice oferă un context pentru coborârea lui Isus în moarte.

Pasajul din 1Petru 3,18-20 ne spune că misiunea lui Isus în momentul morții este să meargă la cei care au rămas credincioși, chiar dacă au păcătuit, și să îi salveze. Epistola folosește o paralelă cu răbdarea lui Dumnezeu față de cei care au rămas credincioși în timpul potopului (și merge mai departe făcând o paralelă între potopul aducător de moarte și apa mântuitoare a Botezului). Acum, moartea poate fi "botezată" și salvată prin prezența lui Isus.

Din moment ce Neo este salvatorul, el este prezentat în Matrix - Revoluții coborând în propriul "iad". El este trădat de Bane, și orbit de el. Dar viziunea sa interioară în ajută să o îndrume pe Trinity deasupra mașinăriilor, spre o priveliște cu ceruri clare și frumoase, înainte de a coborî pentru a se lupta cu Smith. Parte a "iadului" său este moartea cu valoare de sacrificiu a iubitei sale Trinity. Părând a fi învins de puterea megalomaniacului Smith (satanic în iluziile sale de măreție), el merge într-un mormânt înainte de a-și recâștiga forțele (aici apare imaginea lui Neo cu brațele întinse, ca pe cruce), pentru a-l învinge definitiv pe Smith.

În acest sens, spusele lui Isus din Ioan 5,24-30 sunt evocative: se apropie ceasul pătimirii și morții sale, morții vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, cei care au făcut cele bune vor ieși din morminte spre învierea vieții, deoarece Isus împlinește voia Tatălui care l-a trimis în această misiune. În iureșul bătăliei, Smith întreabă: "De ce?". Neo răspunde: "Pentru că am ales așa."

Desigur, mulți spectatori vor privi trilogia Matrix ca pe o incitantă fantezie science-fiction sau futuristică. Unii vor reacționa, după cum spunea producătorul Joel Silver, doar la nivel visceral. Alții vor reacționa la substraturile mitice ale filmului. Reacția catolică este aceea de a explora aceste substraturi mitice și a descoperi legăturile dintre scripturile iudaice, Isus din Evanghelii și simbolurile religioase. Pentru spectatorii care nu sunt siguri de credința lor sau de cunoștințele lor biblice, filmele oferă elementele unei noi apologetici, sunt ca o invitație contemporană la examinarea problemei credinței.

Datorită numeroaselor scene de violență și unor blasfemii, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-IV - adică pentru adulți, cu rezerve. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică cu acces restricționat.