The Assassination of Richard Nixon

Regia:Niels Mueller
Roluri principale:Naomi Watts, Sean Penn
Durata:95
Producător:Anhelo Productions
Premiera în România:25.11.2005

Visul american devine un coșmar de furie și deziluzie în bine interpretata dramă "Asasinarea lui Richard Nixon" ("The Assassination of Richard Nixon"). Foarte puțin bazată pe evenimente reale și beneficiind de o interpretare de excepție a actorului Sean Penn în rolul principal, povestea fictivă îl are în centru pe Samuel Bicke, un fără de succes vânzător de mobilă de birou, care, în 1974, încearcă să deturneze un avion și să îl facă să se prăbușească peste Casa Albă.

Misiunea sinucigașă este filmată cu un realism tulburător. Deși în final sunt contracarate, el își consideră intențiile criminale ca fiind un act de protest politic, motivat de un sentiment idealist prost călăuzit. În realitate, tragicul complot a fost pur și simplu o încercare disperată de a recupera un oarecare sens în viața lui pe care o vede ca nesemnificativă.

Filmul începe cu Bicke punându-și în aplicare planul său de kamikaze, și apoi reconstituie spirala evenimentelor care l-au condus aici. Narațiunea este furnizată sub formă de mesaje înregistrate pe bandă - mesaje iluzorii care explică planul conceput de el - pe care i le trimite renumitului dirijor Leonard Bernstein, pe care Bicke îl admiră foarte mult.

Numindu-se pe sine "un fir de nisip pe această plajă numită America", Bicke își dorește bucata care îi revine din plăcinta americană, dar nu se alege decât cu fărâmituri. Tot ceea ce atinge el se transformă în tristețe, inclusiv relația cu soția sa (Naomi Watts), care spulberă orice speranță de împăcare înaintând divorțul, și cu fratele său (Michael Wincott) care are mai mult succes decât el.

Singurul punct luminos în viața sa este prietenia cu mecanicul auto Bonny (Don Cheadle), împreună cu care intenționează să înceapă ca parteneri o mică afacere. Însă faptul că banca îi refuză cererea de împrumut, îl împinge pe Sam pe marginea prăpăstiei. Văzând ipocrizie și nedreptate peste tot, ideea fixă exaltată a lui Sam de a îndrepta relele din lume ia o întorsătură sinistră. Se decide să îl atace pe omul pe care îl consideră a fi întruchiparea corupției: președintele Nixon.

Jack Thompson joacă rolul șefului lui Sam, care le pune angajaților săi să asculte casete cu "Puterea gândirii pozitive" a lui Dale Carnegie, ce nu face decât să scoată mai puternic în evidență eșecurile lui Sam. Filmul explorează fața întunecată a visului american, și înstrăinarea omului obișnuit. Conține și câteva (prea puține) momente umoristice, între care o scenă în care Sam propune ca Panterele Negre să își schimbe numele organizației lor în "Zebrele" pentru a le crește numărul de membri prin atragerea albilor.

Deși este bine scris și regizat, punctul forte al filmului rămâne interpretarea lui Penn. El se află în aproape fiecare secvență din film și oferă un amestec sub presiune de înfrângere și sfidare. Unii spectatori ar putea considera acțiunea prea sumbră, în special datorită metodei alese de Sam de a distruge. Deși nu justifică deloc acțiunile lui Sam, acest film tulburător încearcă cel puțin să explice ce anume ar determina o persoană "normală" să ajungă la asemenea măsuri extreme.

Filmul conține o scenă cu violență, limbaj vulgar și necizelat sporadic. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.