Regia:David Cronenberg
Roluri principale:Viggo Mortensen, Maria Bello
Gen:Dramă, Thriller
Durata:96
Producător:Bender-Spink Inc.
Premiera în România:25.11.2005

În "Umbrele trecutului" ("A History of Violence") este vorba despre un cinstit familist din Indiana, Tom Stall (Viggo Mortensen), care devine erou local după ce îi omoară pe cei doi criminali periculoși ce îi amenință restaurantul. Filmul începe cu cei doi părăsind motelul după ce i-au masacrat pe cei care lucrează aici, astfel că atunci când își fac apariția la restaurantul lui Stall, știm că vor mai mult decât o friptură cu cartofi prăjiți.

Tom s-a dovedit deja a fi un bun - aproape sfânt - tată cu o devotată soție avocat, Edie (Maria Bello), o fiică, Sarah (Heidi Hayes), și un fiu în clasa a 10-a, Jack (Ashton Holmes), care este ținta calmă a doi huligani sadici. Eroismul lui Tom îl face să ajungă în reportajele televiziunii naționale, spre jena lui. Însă tocmai când publicitatea s-a calmat, este vizitat la restaurant de un șef al lumii mafiote, Carl Fogarty (Ed Harris), cu o cicatrice pe față, care insistă că Stall a fost odinioară, sub un alt nume, un gangster, ce i-a produs desfigurarea cu ani în urmă, în Philadelphia.

Tom și Edie protestează, susținând că Fogarty se înșeală, și că Tom nici măcar nu a fost vreodată în acel oraș, însă Fogarty - susținut de cei doi mafioți ai săi - continuă să amenințe familia Stall. Între omniprezența gangsterilor și huliganii de la școală, ne dăm seama că ceva rău urmează să se întâmple. Și se și întâmplă, în ciuda puternicei prietenii a familiei Stall cu capabilul șerif local (Peter MacNeill). A spune însă mai multe ar dăuna filmului care abundă în dezvăluiri nuanțate.

Regizorul canadian David Cronenberg își arată priceperea în realizarea cu măiestrie a unei drame psihologice. Povestea amintește de westernurile clasice în care protagonistul pașnic trebuie să recurgă la forță împotriva răului implacabil. În ciuda finalului salvator discutabil, cota de violență și suspans face ca filmul să nu fie pe toate gusturile. Pe lângă actele ucigașe ale personajelor criminale, celelalte ucideri sunt din auto-apărare. Cruzimea nu este ridicată în slăvi, însă este arătată în urâțenia sa, chiar și atunci când, în câteva cazuri, este justificată.

A spune că filmul prezintă efectele violenței asupra unei familii precum și asupra unei comunități pare a face o afirmație evidentă, însă rezultatele sunt provocatoare. Toate personajele sunt în final forțate să își dezvăluie aspecte ce nu sunt vizibile la început. Mortensen - atât de diferit de rolul său din "Stăpânul Inelelor" - se transpune bine în pielea unui tip oarecare prins într-o situație de coșmar.

Filmul conține mult limbaj necizelat și vulgar, violență cu vărsare de sânge, inclusiv câteva crime, două scene cu relații sexuale conjugale (una extrem de violentă, pentru a ilustra tensiunea din film), utilizare de droguri, nuditate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.