Regia:Scott Derrickson
Roluri principale:Laura Linney, Tom Wilkinson, Jennifer Carpenter
Gen:Dramă, Horror, Thriller
Durata:114
Producător:Lakeshore Entertainment
Premiera în România:11.11.2005

Vorbind la modul general, Hollywood-ul nu reușește să trateze cum se cuvine supranaturalul. Cel mai adesea, filmele care explorează realitățile spirituale - în special cele care tratează demonicul - optează mai degrabă pentru senzațional sau clișee horror decât pentru reflecții profunde. Nu acesta este și cazul filmului "Un caz de exorcizare" ("The Exorcism of Emily Rose") (Screen Gems), o serioasă analiză a credinței și a misterului răului.

Înțelept regizat de Scott Derrickson, creștin evanghelic, filmul se bazează, în parte, pe evenimente reale care au avut loc în Germania în 1976, legate de o tânără epileptică, Anneliese Michel, care a murit de inaniție după mai multe ședințe de exorcizare, fapt care a dus la lansarea de acuzații criminale împotriva preoților implicați. Mai mult o dramă de tribunal teologic decât un film de groază, versiunea fictivă a lui Derrickson transpune povestea într-o neprecizată localitate americană și schimbă numele personajelor principale.

Michel devine Emily Rose (Jennifer Carpenter), o pioasă studentă la un colegiu catolic, care ajunge să creadă că este posedată de demoni. Atunci când tratamentele medicale se dovedesc ineficiente, familia ei îl cheamă pe preotul lor paroh, pr. Richard Moore (un extrem de empatic Tom Wilkinson) pentru a face un exorcism. În ciuda eforturilor sincere ale pr. Moore, fata moare din cauza unor complicații medicale asociate - în primul rând malnutriție - ceea ce duce la arestarea lui Moore pentru omucidere din neglijență. Istoria de până atunci a fetei este relatată în principal prin flash-back-uri intercalate printre diferitele mărturii.

Laura Linney interpretează rolul lui Erin Bruner, o foarte bună avocată, agnostică, angajată pentru a-l apăra pe pr. Moore și pentru a se asigura ca Biserica - dornică să țină cazul în afara luminii reflectoarelor și pe preot afară din boxa martorilor - să evite orice publicitate jenantă. Campbell Scott este avocatul acuzării, Ethan Thomas, un metodist practicant care desconsideră ideea catolică a exorcismului. Filmul nu este preocupat atât de a oferi un răspuns la misterul central care învăluie moartea Emiliei, cât de a pune întrebări despre natura răului. A fost Emily cu adevărat posedată sau doar a suferit de o maladie psihologică? Răspunsul rămâne în mod intenționat ambiguu, deși filmul conduce în mod clar spre existența unor realități dincolo de empiric.

Este vorba totodată de povestea avocatei, care se luptă cu proprii ei demoni, iar pendularea ei între scepticism și credință oglindește fără îndoială lupta spirituală interioară a multor spectatori. Narațiunea păstrează respectul față de dogmele și ritualurile catolice. Incursiunile ocazionale ale filmului în teritoriul horror - incluzând tulburătoare și uneori intense prezentări ale chinurilor Emiliei - sunt relativ puține, dar dau fiori. Deși se vor face fără îndoială comparații cu clasicul lui William Friedkin, "Exorcistul", spectatorii care speră să vadă capete rotindu-se și vărsături puternice vor fi dezamăgiți.

Dezvăluirea mai târziu a faptului că Emily a îndurat suferințele ei ca un martiriu de jertfire de sine sugerează că credința în Dumnezeu este oarecum confirmată, sau cel puțin facilitată, prin dovedirea existenței diavolului. Spectatorii ar putea ridica întrebări legitime legate de această afirmație, precum și de alte elemente din scenariu precum efectul medicamentelor într-o încercare de exorcizare. De asemenea, discuția privind oportunitatea Halloween-ului pentru exorcisme îi va uimi pe mulți, considerând-o fie superstiție fie pur și simplu prostie.

Deși nu fără defecte, "Un caz de exorcizare" este un film bine realizat și inteligent care urmărește să dea de gândit capetelor și nu doar să le rotească. Conține scene tulburătoare de posedări demonice, o scurtă dar violentă omucidere, și o imagine oribilă a unei morți, precum și puțin limbaj necizelat. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.