Dark Water

Regia:Walter Salles
Roluri principale:Jennifer Connelly, Shelley Duvall
Gen:Acțiune, Dramă, Thriller
Producător:Vertigo Entertainment, Touchstone Pictures
Premiera în România:04.11.2005

În ultimii ani am avut parte de numeroase filme horror asiatice reluate la Hollywood, cele mai faimoase fiind "Avertizarea" și "Blestemul". Și în timp ce remake-urile au însemnat mai mulți bani investiți în efecte speciale și vedete, mare parte din fiorul originalelor s-a pierdut pe drum. Nu este așa și în cazul filmului "Apa întunecată" al regizorului brazilian Walter Salles, un thriller psihologic de clasă, bine gândit, atât sofisticat cât și plin de suspans. Filmul se bazează pe originalul regizat de Hideo Nakata, după o poveste scrisă de Koji Suzuki - cunoscut și ca "Stephen King al Japoniei". Acesta a scris și scenariul pentru "Avertizarea", ecranizat tot de Nakata în varianta japoneză.

Ca în "Avertizarea", și în "Apa întunecată" avem de-a face cu un copil care poate vedea morții și cu o fată fantomatică. Dar ce ridică filmul lui Salles deasupra mediocrității este modul în care decurge povestea și personajele ei. Desfășurându-se într-un New York în care plouă non-stop, "Apa întunecată" o are în centrul atenției pe Dahlia (convingător interpretată de Jennifer Connelly), o mamă care recent s-a separat de soțul ei, și care caută să se mențină pe linia de plutire alături de fiica ei de 5 ani (Ariel Grade), într-un apartament care inițial pare OK, dar din care mai apoi începe să se prelingă apă, semn al unui trecut întunecat.

Aproape imediat lucrurile în film încep să explodeze - de fapt să picure -, spre tulburarea Dahliei, fragilă psihic, care ajunge să se îndoiască de starea ei mentală. Pe lângă problemele nerezolvate cu mama ei, Dahlia se află și într-o urâtă bătălie juridică pentru custodia fiicei, bănuindu-și soțul (Dougray Scott) că ar încerca să o înnebunească. În centrul filmului stă relația mamă-fiică, explorându-se teme precum izolarea, abandonarea și neliniștea pe care o trăiesc părinții. Folosirea în mod simbolic a apei amintește de creștinism: doar că aici nu este un semn sacramental al harului și al curățirii, ci - neagră și amenințătoare - o metaforă a nebuniei, păcatului și disperării.

Dibaci regizat de Salles, după un scenariu inteligent realizat de Rafael Yglesias, "Apa întunecată" amintește de filmele lui Hitchcock și Roman Polanski. Balanța între realismul sumbru și supranaturalismul fantomatic amintește în schimb de unul din filmele sud-americanului Alejandro Amenabar. Evident, filmul nu este în consonanță cu învățătura Bisericii despre suflete, dar momentele de final vorbesc foarte frumos, creștinește, despre speranța în capacitatea iubirii de a transcende moartea. "Apa întunecată" merge pe o cale mai psihologică de menținere a fiorului rece pe șirea spinării, evitând violența, sângele sau trucajele digitale folosite în alte filme ale genului.

Filmul este destinat adulților, existând o stare continuă de amenințare, momente înspăimântătoare, o scenă de înec, scurte situații sexuale și unele expresii vulgare. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.