Regia:Ron Howard
Roluri principale:Russell Crowe, Renee Zellweger
Gen:Acțiune, Dramă
Durata:144
Producător:Miramax Films, Universal Pictures
Premiera în România:21.10.2005

Este ceva ce Russell Crowe să nu poată să facă? Această vedetă cameleonică a reunit echipa de la "O minte strălucită" - producătorul, regizorul și scenaristul - și a mai scos un film învingător. "Renăscut din cenușă" este un film după viața boxerului James Braddock, care după câțiva ani petrecuți în afara ringului a uimit lumea sportului câștigând un titlul important.

Jimmy trăiește într-o jalnică locuință închiriată, alături de iubita sa soția Mae (Renee Zellweger, brunetă în acest film) și cei trei copii. După un început promițător, lui Jimmy i s-a terminat norocul în ring. Creditorii îi bat la ușă, iar copiii nu au de mâncare - până și laptele este diluat - ceea ce îl duce la disperare. La un moment fiul său fură o bucată de carne de la băcănie. Jimmy, în mod admirabil, îl face să returneze ce a furat. Când copilul plânge părăsind magazinul, Jimmy îl asigură că familia va rămâne împreună, orice s-ar întâmpla. Jimmy încearcă să lupte cu o mână ruptă, dar încăierarea se termină rău, punând cruce inclusiv, se pare, carierei sale de boxer. Mai apoi, într-una din cele mai impresionante scene, el merge cu pălăria în mână, cerșind bani pentru familia sa.

Fiindu-i interzisă întoarcerea în ring, el se alătură altor muncitori disperați, căutând să lucreze în port. Jimmy prinde un post de docher și reușește să își mențină familia pe linia de plutire din punct de vedere financiar. Dar la un moment dat primește vizita fostului său manager, Joe Gould (Paul Giamatti), care caută să îl momească pentru un ultim meci de box cu Corn Griffin. Inițial Jimmy nu crede că își va mai pune vreodată mănușile de box, dar mai apoi, în ciuda protestelor soției sale - care se teme pentru el -, acceptă și spre surprinderea tuturor câștigă. Se cere desigur și un al doilea meci, Mae obiectează, dar Joe și-a pus mobila drept garanție pentru meci. În urma unor meciuri cu John Henry Lewis și Art Lasky, Jimmy își câștigă porecla "Cinderella Man" (Cenușăreasa la masculin, titlul filmului în engleză). Boxerul cenușăreasă ajunge să se lupte la final cu faimosul Max Baer (jucat cu aroganță de Craig Bierko), care a ucis deja doi boxeri în ring.

Mae este speriată de acest meci și merge la biserică să se roage pentru soțul ei. Spre surprinderea noastră, preotul îi arată că întreaga adunare a credincioșilor se roagă pentru succesul lui Jimmy. Mai mult, au un radio în biserică, unde ascultă desfășurarea meciului de box. Fanii boxului își amintesc probabil cine câștigă meciul; pentru ceilalți nu vom dezvălui. Vom spune însă că Ron Howard a realiza un film captivant, cu interpretări de primă mărime. Crowe este convingător în rolul boxerului din New Jersey-ul anilor 1930. Zellweger este și ea la înălțime, ca voce și apariție. Giamatti reușește și el un rol bun ca managerul care îl împinge de la spate pe Jimmy. Epoca americană este bine redată, inclusiv în vulgarismul și limbajul vremii, în care "invocarea" lui Dumnezeu nu este întotdeauna religioasă.

Secvențele de box, bine filmate, ca o adevărată coregrafie, nu sunt pentru cei slabi de inimă, dar sunt mai puțin grafice decât în filme precum celebrul "Rocky". Ceea ce este meritoriu este faptul că boxul se află mereu în planul secund: pe primul scaun stă devoțiunea lui Braddock pentru familia sa. Scenariul scris de Cliff Hollingsworth și Akiva Goldsman se concentrează pe drama umană, în centru fiind o adevărată poveste de iubire între Jimmy și Mae. De apreciat este faptul că motivația lui Jimmy de a lupta în ring nu este căutarea gloriei personale, ci sprijinirea soției și a copiilor. Când Mae pregătește bagajele copiilor pentru a-i trimite la rude, temându-se că se vor îmbolnăvi din cauza vieții sărăcăcioase, Jimmy se înfurie, mai ales pentru că a promis fiului său că vor fi mereu împotrivă.

Deși boxul nu este universal perceput ca un sport nobil, reușita lui Jimmy Braddock în lupta cu sărăcia, cu ghinionul, cu rănile și cu altele, a făcut din el un simbol al speranței pentru americani. "Acum un an, stătea la coadă la pâine", spune comentatorul de box, sumarizând prima pare a filmului. Cei dezamăgiți de nota întunecată din "Million Dollar Baby" vor fi bucuroși să vadă "Cinderella Man", un film cu multă inimă, ce răzbate printre pumnii aruncați cu violență.

Filmul redă atmosfera vulgară a acelor ani, folosindu-se expresii necizelate; de asemenea sunt scene de violență, cu sânge. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.