Regia:Breck Eisner
Roluri principale:Penelope Cruz, Matthew McConaughey, Steve Zahn
Gen:Acțiune, Aventuri
Durata:127
Producător:J.K. Livin Productions
Premiera în România:23.09.2005

În ne-extraordinarul, uneori chiar copilărescul film de aventuri "Sahara", Matthew McConaughey joacă rolul unui vânător de comori în căutare de faimă și noroc. Bazată pe romanul cu același nume al lui Clive Cussler (publicat de Editura RAO), povestea filmului se învârte în jurul lui Dirk Pitt (McConaughey), fost membru al SEAL, a cărui obsesie este găsirea unei nave pierdută pe timpul războiului civil. Mergând pe urmele unor monede rare, Pitt este convins că vasul din secolul XIX a trecut de liniile inamice și a traversat Atlanticul spre Africa.

În film avem și un rol de Sancho Panza, cu Steve Zahn ca Al Giordino, cel mai bun prieten al lui Pitt, și la fel fost membru al SEAL. Dacă Zahn este greu de crezut că ar fi fost luptător SEAL, atunci mai greu de acceptat este sirena spaniolă Penelope Cruz în rolul deșteptei dr. Eva Rojas, de la Organizația Mondială pentru Sănătate. De ce cred oare realizatorii de film că dacă îi pui ochelari pe nas unei actrițe are deja un aer intelectual? Cruz ajunge în final să ofere ceea ce are: priviri languroase și o prezență feminină care să atragă bărbații la film. Rojas investighează o boală din Africa, ce pare a avea de asemenea legătură cu nava dispărută. De aici intersecția între viețile lor, care conduce spre un final amoros, cu cei doi frumoși pe o plajă.

Ce se întâmplă între timp? Numeroase explozii, urmăriri pe uscat și pe mare, cămile și nomazi ostili, și câteva alte personaje, de regulă negative. Filmul are fără îndoială o aură de Indiana Jones, fără să se ridice la acel nivel. Pigmentat cu umor, filmul nu are însă parte de dialoguri prea inteligente. Are momente bune, relaxante, dar violența din împușcături și pirotehnie este multă, inutilă, iar pentru cei mai tineri poate prea intensă. Este primul film al regizorului Breck Eisner manages, care are meritul să fi aruncat în film unele observații morale despre starea țărilor dezvoltate și a celor sărace din Lumea a Treia. Unul din personaje spune sarcastic la un moment dat: "Este Africa... nimănui nu îi pasă de Africa."

Filmul "Sahara" este cam ca și deșertul: în cea mai mare parte arid. Violență repetată și unele expresii necizelate, pentru care Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.