RECENZII 

Recenzii filme

Neguțătorul din Veneția (2004)
Merchant of Venice

Regia:Michael Radford
Roluri principale:Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Lynn Collins
Gen:Comedie, Dramă
Durata:138
Rating:A-III (R)
Producător:Arclight Films
Premiera în România:02.09.2005
Sit oficial:http://www.sonypictures.com/classics/mer...
Imagini:din film
IMDB:info imdb

 

Reclame comerciale




 

Recenzie

Este Shylock, faimosul personaj al lui Shakespeare un monstru inuman dornic de sânge, sau este un evreu-victimă, care se răzbună pe bună dreptate pentru anii de abuzuri din partea creștinilor? Aceasta este dilema care a ținut clasica piesă de teatru a lui Shakespeare departe de marele ecran timp de decenii, în timp ce teatrele și televiziunile au avut numeroase reluări, fiecare înclinând mai mult spre al doilea răspuns. În aceeași direcție merge și regizorul Michael Radford și starul Al Pacino ca Shylock în prima adaptare pentru marele ecran.

"Neguțătorul din Veneția" este filmat la Veneția, ceea ce îi dă o atmosferă extrem de fidelă - uneori murdară ca un canal venețian. Desigur textele au trebuit reduse pentru film, dar fără daune prea mari, rezultând un film captivant, uneori prea sobru și liniștit. Pentru a respecta principiul american al "political correctness", filmul se deschide amintind audienței că "intoleranța față de evrei era un fapt obișnuit în secolul al XVI-lea", după care se descrie cum aceștia erau obligați să trăiască în ghetouri.

Suntem în 1596, iar tânărul Bassanio (Joseph Fiennes) îi mărturisește prietenului său, un bogat comerciant pe nume Antonio (Jeremy Irons), că este îndrăgostit de nobila femeie Portia (Lynn Collins), și îi cere lui Antonio un împrumut pentru a-i putea câștiga inima. Acesta stă rău cu banii în acel moment, dar așteaptă trei corăbii cu bogății, ce ar trebui să ajungă în următoarele luni. Cei doi bărbați - care în această ecranizare sunt în relații foarte apropiate, încât îi vedem chiar sărutându-se - se adresează atunci lui Shylock, cămătarul, pentru a împrumuta 3.000 de ducați. Shylock este de acord cu împrumutul, cu condiția trecută în contract că dacă Antonio nu poate să plătească suma la timpul cuvenit, Shylock poate să ia un pound (circa jumătate de kilogram) din carnea lui. Între timp, fiica lui Shylock, Jessica (Zuleikha Robinson), se îndrăgostește de Christian Lorenzo (Charlie Cox), cu care și fuge, spre durerea tatălui ei.

După trei luni de la încheierea contractului cu Shylock, navele lui Antonio par a fi dispărut pe mare, iar Shylock insistă pe respectarea contractului, adică pe "extragerea" de carne, care l-ar omorî pe Antonio. Bassanio îi spune lui Portia, între timp măritată, întreaga poveste a prieteniei cu Antonio și a sacrificiului acestuia în numele său. Se ajunge la proces, iar Portia și Nerissa vin la tribunal deghizate în bărbați. Ei (în fapt ele) îi oferă lui Shylock dublu sumei datorate, dar cămătarul refuză. În timpul acestui proces ține Portia faimosul discurs despre milă, citat la fel de des ca unele pasaje biblice. Shylock este pornit spre răzbunare, și tocmai când Portia pare convinsă că nu are cum să îl scape pe Antonio, reușește să îl încuie pe Shylock cu un detaliu "tehnic". Dacă, spune ea, tăind un pound din carnea lui Antonio, cămătarul varsă chiar și un strop de "sânge creștin", toate bunurile îi vor fi confiscate.

Pacino ofertă o minunată interpretare, cu o convingătoare cadență evreiască în discurs. Modul în care reflectă trăirile interioare, înfrângerea, umilirea, sunt uimitoare. Nou venita Collins se descurcă splendid dându-i viață lui Portia. Collins este la începutul filmului întruchiparea grației și a iubirii, iar mai apoi, cu mustăcioara falsă, reușește să fie credibilă și la tribunal. Irons este și el excelent în rolul lui Antonio, iar groaza lui, la gândul că poate pierde o parte din carnea sa, dacă nu toată viața, i se citește pe față. Nici Fiennes nu este mai prejos, întregind această distribuție de zile mari. Aluziile despre relația homosexuală dintre Antonio și Bassanio nu sunt noi, fiind folosite și în alte ecranizări pentru televiziune sau în puneri în scenă pentru a explica de ce Antonio și-ar pune carnea la bătaie pentru prietenul său. Și tot la capitolul sexual, trebuie amintite unele scene cu prostituate dezbrăcate în partea de sus, scene gratuite, oricât de multă autenticitate ar crede unii că dau filmului.

Trăgând concluzia, povestea este bine spusă și va plăcea iubitorilor de teatru și "fanilor" lui Shakespeare, precum și elevilor și studenților care învață despre acest mare scriitor. Datorită unor scene cu nuditate și unor conotații sexuale, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.



sursa imaginilor:
http://www.sonypictures.com/classics/merchantofvenice/


mai multe imagini din film



 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire