Regia:Michael Bay
Roluri principale:Ewan McGregor, Scarlett Johansson
Gen:Dramă, SF, Thriller
Durata:127
Producător:DreamWorks SKG, Warner Bros.
Premiera în România:26.08.2005

Culmea, în filmul "Insula" nu există nici o insulă! Revelația vine după 30 de minute din acest film științifico-fantastic, cu acțiune plină suspans și care te pune pe gânduri. În centrul filmului se află două clone (Ewan McGregor și Scarlett Johansson) care sunt parte a unei colonii aparent scăpate dintr-o catastrofă mondială, colonie în care fiecare mișcare este atent monitorizată. Pentru a le da coloniștilor speranțe despre viața "în exterior", există o loterie a minciunii, la care "norocoșii" primesc ca premiu dreptul de a părăsi complexul izolat pentru o viață minunată pe insula fericirii. Că totul este o înșelătorie se va convinge clona Lincoln Six-Echo (McGregor), când vede că un prieten de-al său (Michael Clarke Duncan), "câștigător", este eliberat nu de pe insulă... ci de "viața" din el.

Clonele (sau "agnatele") sunt create de nemilosul Merrick (Sean Bean), care le produce pentru oamenii "bogați și faimoși" pe moarte sau pentru cei ce vor să trăiască mai mult. Îngrozit de ceea ce tocmai a aflat, Lincoln aleargă să își găsească prietena platonică (agnații nu au sex), Jordan Two-Delta (Johansson), care tocmai a "câștigat" la loterie. El o previne că va fi ucisă, și împreună aleg să fugă din colonie: afară găsesc un fel de Vest sălbatic al secolului XXI. Lincoln are o cutie de chibrituri ale unui bar, de la McCord (Steve Buscemi), un muncitor care l-a protejat în trecut. La bar îl găsesc pe McCord, care le spune că au fost creați artificial, și după ce le dă haine și bani îi conduce la trenul spre Los Angeles. Dar Merrick a angajat un detectiv (Djimon Hounsou) care să îi găsească. McCord este ucis în gară, și din acel moment cuplul trebuie să supraviețuiască pe propriile picioare. Ajung în futuristul Los Angeles, în care mijloacele loco de transport sunt aeriene iar telefoanele publice sunt cu video. Ei îi caută pe cei după al căror "model" au fost creați, sperând că aceștia vor fi șocați că au fost clonați integral și nu doar părți de organe. Ce se întâmplă aflați în film!

Filmul regizorului Michael Bay, după o poveste de Caspian Tredwell-Owen, cu scenariul scris de Alex Kurtzman și Roberto Orci, este un thriller în care, din păcate, nu lipsesc clasicele exploziile și ciocnirile de mașini, realizate desigur magistral. Impactul vizual deosebit se datorează lui Mauro Fiore, care a condus camerele de filmat, și lui Paul Rubell și Christian Wagner, specialiști în editarea video. În ce îl privește pe Nigel Phelps, responsabil cu decorurile, merită felicitări pentru mediul convingător pe care l-a creat. Și acum actorii: McGregor impresionează din nou cu versatilitatea sa, el apărând în două roluri: de clonă, dar și de original. Scenele în care cei doi Lincoln se urmăresc unul pe celălalt sunt printre cele mai reușite din film. Johansson joacă de asemenea bine, dar mai degrabă rolul ei este unul secundar.

Filmul atinge probleme morale ("Agneții nu au suflet", spune Merrick la un moment dat) și transmite un mesaj pozitiv despre sfințenia vieții și, deși nu este scopul filmului să trateze tema cu seriozitate, pictează o imagine înfricoșătoare a unui viitor cu clone, fiind un fel de semnal de alarmă.

Filmul conține multă violență, blasfemii, limbaj crud, întâlniri sexuale, și diverse scene nepotrivite pentru filmări. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.