Roluri principale:Billy Crystal, John Goodman
Gen:Animație, Comedie
Durata:92
Rating:A-I (G)
Producător:Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios
Premiera în România:01.03.2002

Iată un încântător film de animație, despre o bestie cu blană (Sullivan, voce John Goodman) și prietenul său cu un singur ochi (Mike Wazowski, voce Billy Crystal) care culeg țipetele copiilor pentru lumea monștrilor. Da, ați înțeles bine, există un oraș numit Monstropolis în care electricitatea este asigurată de țipetele copiilor. Pentru aceasta a fost înființată Compania Monștrilor (titlul filmului) a cărei angajați, care mai de care mai "înfricoșător", intră noaptea în camerele copiilor din lumea noastră pentru a le culege țipetele.

Cei mai buni monștrii dau lecții novicilor despre cum se pot obține mai multe strigăte de la un copil, dar cu toții trăiesc teroarea de a nu fi atinși de ei, convinși că astfel se vor intoxica și se va produce o catastrofă. Directorul Executiv al companiei, Henry J. Waternoose, este pus în fața unei crize de energie datorită faptului că acum copiii nu se mai sperie la fel de ușor cum se speriau în trecut (un fel de mesaj pentru părinți: "hei! nu mai lăsați copiii să se uite la atâta violență la televizor!"). Speranța îi stă în profesioniști, dintre care cel mai de valoare este Sullivan sau Sulley, asistat de Mike Wazowski, urmat îndeaproape de cameleonul Randall Boggs.

Aventura începe când într-o noapte, Sulley lasă din neatenție ca un copil să pătrundă în Monstropolis. Sully și Mike încearcă să scape de Boo - cum au numit-o pe fetița intrată în lumea lor - dar în această încercare ajung să descopere un complot teribil și să treacă prin aventuri pasionante. Filmul este atrăgător pentru întreaga familie, iar realizarea lui va uimi desigur pe toți. El vine în continuarea animațiilor realizate pe calculator "Toy Story", "A Bug's Life" și "Toy Story 2". Tehnica a evoluat și realismul este surprinzător (de exemplu modul în care bate vântul prin cele 3 milioane de fire simulate pe calculator ale blănii lui Sully, când acesta este exilat în lumea oamenilor).

Filmul are și mult umor: cum se putea altfel cu Billy Crystal în distribuție? Dar are și mesaj. Poate că în primul rând îi poate ajuta pe copiii să scape de coșmarul monștrilor din dulap. Mai ales că la sfârșitul filmului, "meseria" monștrilor se schimbă, căci între timp au învățat de la Boo că un râset de copil aduce de mii de ori mai multă energie decât țipătul lui de frică. Dar filmul învață și despre valori universale precum prietenia, dragostea, lupta pentru convingeri. Să mai amintim și că filmul a avut patru nominalizări la premiile Oscar.

Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-I - adică audiență generală. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu G - adică tot audiență generală.