Regia:Eric Darnell
Roluri principale:Ben Stiller, Chris Rock, Jada Pinkett Smith, David Schwimmer
Gen:Aventuri, Animație, Comedie, Familie
Durata:86
Producător:DreamWorks SKG, PDI
Premiera în România:29.07.2005

Un cvartet de animale răsfățate de la zoo pornesc spre sălbăticie în amuzanta comedie animată "Madagascar" (DreamWorks). Regizat de Eric Darnell și Tom McGrath, filmul începe în Grădina Zoologică din New York, unde o întâlnim pe zebra Marty (voce Chris Rock), care, la aniversarea a zece ani simte o chemare tot mai puternică spre sălbăticie, și, cu mare curaj, pornește spre împlinirea visului. Deși fericiți de viața în captivitate, colegii săi - leul Alex (voce Ben Stiller), atracția Grădinii Zoologice; hipocondra girafă Melman (voce David Schwimmer); și hipopotama Gloria (voce Jada Pinkett Smith) - pornesc după Marty.

În aventura lor prin oraș, animalele sunt prinse, puse în cutii și trimise înapoi în Africa, deoarece personalul de la Grădina Zoologică crede că ele au încercat să evadeze din cauza stresului urban. Pe drum însă, un grup de pinguini preiau controlul navei, îi schimbă cursul spre Antartica, dar drept urmare cutiile cu cele patru animale cad peste bord. În final acestea ajung pe țărmul Madagascarului, locuită de o populație de lemuri, mereu puși pe distracție, sub comanda regelui Julein (voce Sacha Baron Cohen). Distracția lemurilor le este însă periodic distrusă de dușmanii lor naturali, niște carnivore ce trăiesc de asemenea pe insulă.

Cele patru animale de la Grădina Zoologică descoperă că le este greu să se acomodeze cu viața în libertate. Mai ales leul Alex tânjește după captivitate. Lemurii nu doresc să își piardă oaspeții, căci prezența leului face ca ei să iasă din meniul carnivorelor. Comedia i-a o întorsătură "dramatică" atunci când prietenia dintre Marty și Alex este pusă la încercare. Marty află că poți lua un carnivor și să îl scoți din sălbăticie, dar niciodată nu poți să scoți sălbăticia dintr-un carnivor. Așa se face că leul își redescoperă instinctele, iar prietenii... riscă să devină hrană.

Vizual, "Madagascar" este încântător, atât când acțiunea se petrece la oraș, cât și în junglă. Dar acțiunea nu este suficient de captivantă. Chiar dacă nu se ridică la nivelul lui "Shrek", filmul este ceva mai bun decât "Povestea unui rechin". Filmul conține multe aluzii la cultura de astăzi, fiind, așa după cum ne-au obișnuit ultimele producții, un film pentru copii și pentru cei mari. Copiii se vor amuza de animale, pe care vor căuta să le cumpere apoi din industria ce urmează oricărui film. Adulții pot medita la nostalgia pentru natură, sau la problema confort versus libertate... sau se pot amuza pur și simplu de multiplele referințe ale filmului la producții precum "Planeta maimuțelor" sau "American Beauty" sau "The Twilight Zone".

Mesajul final al filmului este unul pozitiv, de prețuire a prieteniei. Deși există unele expresii mai grosolane și unele glume mai deocheate, filmul este în general la fel de domestic și de blând ca Alex. În film există violență și unele secvențe ce ar putea fi deranjate pentru cei mici. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.