Regia:Christopher Nolan
Roluri principale:Christian Bale, Michael Caine
Gen:Acțiune, Aventuri, Fantastic
Durata:141
Producător:Warner Bros.
Premiera în România:08.07.2005

Îndârjitul gardian din Gotham se întoarce în cel mai negru, dar nu și cel mai bun film din seria Batman. După cum spune și titlul, "Batman - Începuturi" explică cum a ajuns miliardarul Bruce Wayne să poarte capa neagră. Majoritatea spectatorilor știu deja de ce: pe când era copil, Bruce (Gus Lewis), moștenitorul imperiului Wayne, a asistat neputincios la asasinarea părinților săi (Linus Roache și Sara Stewart), incident care l-a inspirat apoi să devină un înger răzbunător.

Filmul începe cu un Bruce (interpretat ca adult de Christian Bale) bântuit de amintiri, ofilindu-se într-un gulag, aparent din Tibet, după ani de peregrinare prin lume în încercarea de a scăpa de trecut. Alergând între trecut și prezent, filmul reconstituie uciderea părinților lui Bruce și dispariția lui Bruce. În timpul absenței, el este declarat mort iar controlul imperiului Wayne este preluat de Richard Earle (Rutger Hauer). În urma unei lupte în închisoare, spiritul de luptător feroce al lui Bruce atrage atenția unui om pe nume Ducard (Liam Neeson). Bruce este recrutat într-un ciudat ordin - Liga Umbrelor - cu sediul într-o fortăreață din Himalaya, condusă de enigmaticul Ra's Al Ghul (Ken Watanabe). Într-un final Bruce respinge metodele acestora, care includeau pedepsirea nevinovaților pentru păcatele societății.

Așa se face că personajul se întoarce în Gotham, unde, inspirat de un incident din copilărie, își construiește un costum de liliac și își amenajează catacombele de sub conac în "bat cave" (peștera liliacului). Cu identitatea secretă cunoscută doar de credinciosul său servitor, Alfred (Michael Caine), Bruce/Batman declară război lumii negre din Gotham, începând cu Carmine Falcone (Tom Wilkinson) și cu dr. Jonathan Crane (Cillian Murphy), aka "The Scarecrow" (sperietoarea de ciori), un criminal psiholog care a găsit o cale de a controla teama ca armă. Morgan Freeman îl interpretează pe Lucius Fox, un maestru al tehnicii, care, ca domnul Q al lui James Bond, îi oferă lui Bruce arsenalul plin de șmecherii, arsenal care desigur include celebrul "batmobile". Între timp Bruce încearcă la suprafață să aibă și o viață socială, ce o include pe Rachel Dawes (Katie Holmes).

Atmosfera din acest film este mai mult legată de întunecatele benzi desenate ale lui Frank Miller, dar accentul cade mai mult pe dimensiunea psihologică a conflictului interior al lui Bruce, decât pe eroismul său. Înțelegem astfel că atunci când Batman lovește, nu o face mânat de furie, ci de sentimentul de vinovăție că nu și-a putut salva părinții. Bale se descurcă bine în ambele costumații, injectând chiar puțin umor lui Bruce. Deși filmul caută să fie mai realist, violența este mai mult sugerată decât prezentată. Filmului nu-i lipsesc însă minusurile: dialogul este pretențios pe alocuri, unele personaje nu ajung să se dezvolte suficient, nu există un personal central negativ, iar la final scenariul alunecă înspre filmele de acțiune cu dă-i, lovește, distruge ce poți. Iar implicarea Ligii Umbrelor în istoria lui Bruce este cam deplasată.

Unii spectatori ar putea reproșa filmului că este prea sumbru. Dar imaginea lui Batman, de om torturat de trecut, de figură tragică, este mai în ton cu viziunea originală a creatorului său, Bob Kane. Încă aproape de începutul filmului Bruce își descoperă personalitatea când, ca act de fidelitate față de Ra's Al Ghul, trebuie să execute un criminal. El refuză, afirmând că compasiunea este ceea ce diferențiază adevărata justiție de răzbunare (în film Batman nu ucide niciodată, dar lasă la un moment dat un răufăcător să moară). Ceea ce îl separă de Batman de alți super-eroi este că știe ce este frica și sentimentul de neajutorat - ca și noi. Și deși este doar un personaj de benzi desenate, imaginea arhetipală a lui Batman, veghind de sus asupra cetățenilor orașului, vorbește despre dorința noastră profundă de protecție în fața incertitudinilor vieții. Batman este un erou fără super-puteri. Este unul dintre noi. Uman. Cu defecte. Mesajul lui este acesta: un om poate să schimbe ceva, punându-se în slujba binelui comun.

Filmul conține scene de violență, unele imagini înfricoșătoare și elemente ce țin de filme pentru cei mari, precum și unele expresii brute și una profanatoare. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.