Regia:Steven Spielberg
Roluri principale:Tom Cruise
Gen:Acțiune, Aventuri, SF
Durata:116
Producător:Amblin Entertainment, DreamWorks SKG
Premiera în România:29.06.2005

În "Întâlnire de gradul trei", regizorul Steven Spielberg ne atrăgea atenția că dacă în spațiul cosmic există viață, ea nu este neapărat ostilă. Cinci ani mai târziu, "E.T." mergea mai departe, asigurându-ne că ființele extraterestre au inimă și sentimente calde. În "Războiul lumilor" însă, Spielberg ne oferă un alt fel de întâlnire, deloc plăcută. Gata cu extratereștrii drăgălași: acum ei au venit să ne extermine.

Adaptat după clasica poveste SF din secolul XIX a lui H.G. Wells, "Războiul lumilor" este un film negru, înspăimântător și foarte violent, care te țintuiește pe scaun și îți oferă amețitoare secvențe de acțiune. Practic este un film de mâna a doua, dar cu distribuție, regizor și buget de film de mâna întâi. Scenariul este departe de a fi perfect (cu comploturi ilogice), dar ca film de vară reușește să se ridice peste majoritatea blockbuster-urilor. Și este cu siguranță unul dintre cele mai impresionante filme recente ale lui Spielberg.

"Războiul lumilor" se deschide cu narațiunea rău prevestitoare a lui Morgan Freeman, care ne anunță că planeta ne-a fost supravegheată de minți "mai mari decât ale noastre... vaste, reci și necompătimitoare". Respectând formula "omul de rând prin în circumstanțe extraordinare", Spielberg ni-l prezintă rapid pe Ray Ferrier (Tom Cruise), un docher divorțat și un tată fără energie a doi copiii înstrăinați de el - nervosul fiu Robbie (Justin Chatwin) și precocea fiică Rachel (Dakota Fanning) - care îi sunt lăsați de fosta-soție a lui Ray, remăritată, Mary Ann (Miranda Otto). Întâmplător, sfârșitul de săptămână pe care ei trebuie să îl petreacă cu tatăl lor coincide cu invazia extraterestră.

După ce ne familiarizează cu contextul familial al lui Ray, filmul intră în viteză. O misterioasă furtună electrică este acoperirea extratereștrilor, care, "călare" pe fulgere, se scufundă în pământ doar pentru a ieși apoi de acolo în uriașe mașinării numite tripozi, îngropate de milenii în vederea acestei zile. Scenele sunt magistral orchestrate, oferind unele dintre cele mai reușite momente ale filmului. Invadatorii din spațiu lasă în curând în ruină zona în care locuia Ray, dar și alte locuri de pe glob. Drept urmare Ray își face bagajele și pleacă cu mașina spre Boston, unde Marry Ann își vizitează părinții.

Din punct de vedere vizual, Spielberg este la el acasă și face ce știe el mai bine: să creeze o nebunie cinematică, punând în imagine coșmaruri spectaculoase și în același timp terifiante. Printre cele mai pline de suspans scene sunt masacrul nocturn al mulțimii de pe docuri și jocul mortal de-a "v-ați ascunselea" din pivnița fermei lui Ray. Extratereștrii și mașinăriile lor sunt surse de moarte în masă, rezultând prea multă violență pentru copii, chiar și pentru unii adulți. Dar cel mai tulburător episod nu îi implică deloc pe extratereștrii, ci este o crimă ce nu se petrece pe ecran, o auzim doar, prin urechile lui Rachel.

Publicată inițial în 1989, povestirea "Războiul lumilor" a fost scris ca un rechizitoriu la adresa imperialismului. Dramatizarea radiofonică din 1938 a provocat panică și a contribuit la creșterea temerii de un război cu adevărat mondial. Ecranizarea din 1953, a regizorului George Pal - cu Gene Barry și Ann Robinson - a stârnit de asemenea temeri, în contextul războiului rece. Deși filmul evită orice referințe politice sau religioase, după 11 septembrie 2001 el rezonează anume pentru spectatori. Cadrele cu trupuri sfârtecate amintesc prea mult de imaginile de după atacurile teroriste. Dacă în "Raport minoritar" (o altă colaborare dintre Spielberg și Cruise) erau ridicate o serie de întrebări morale și etice, în "Războiul lumii" singura întrebare este: va supraviețui omenirea? În spectacolul de imagini al lui Spielberg există o mică inimă, ce vorbește despre un tată care dorește să își reînnoade relațiile cu copiii. Mesajul filmul ar fi că, indiferent de amenințări - că vin din spațiul întunecat, că vin din partea unei culturi a morții - cea mai importantă este iubirea, liantul ce unește familiile.

Filmul conține violență intensă, ucideri în masă, trupuri sfârtecate, expresii brute și profanatoare. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.