Kinsey

Regia:Bill Condon
Roluri principale:Liam Neeson, Laura Linney
Durata:118
Producător:American Zoetrope
Premiera în România:24.06.2005

Când în 1948 Alfred Kinsey și-a publicat studiul "Sexual Behavior in the Human Male", un comentator vorbea că ar avea efectele unei bombe atomice. După 50 de ani, o altă bombă explodează odată cu filmul scris și regizat de Bill Condon, o biografie controversată și sexuală a lui "Kinsey", interpretat de Liam Neeson. Filmul va stârni reacții dure atât din partea celor care îl admiră pe Kinsey ca fiind un cruciat curajos, dar și din partea celor care îl consideră un degenerat.

Apărătorii lui vor vedea filmul ca un portret sobru al unui om creditat a fi autorul emancipării sexuale de sub tirania puritanismului. Ceilalți vor pune la îndoială nu numai acuratețea filmului, ci și celebrarea unui om pe care mulți îl consideră inițiatorul revoluției sexuale, ce a dus la redefinirea moralei societății și la alungarea inhibițiilor. Cam ca Kinsey, care nu judeca, doar studia problema sexualității, și Cordon abordează tema cu o apreciabilă echidistanță, fără să ni-l arate nici ca un sfânt, dar nici ca un răufăcător. Cronica vieții lui Kinsey începe cu educația religioasă strictă pe care o primește de la autoritarul său tată medotist (John Lithgow). Răsculându-se împotriva pietății rigide a tatălui său, și atras fiind de natură, Kinsey devine un zoolog cu studiile la Harvard - expert mai ales în albine - care prinde un post de biolog la Universitatea Indiana, unde o întâlnește pe studenta Clara McMillen (Laura Linney), cu care se va și căsători.

Întrebat fiind de studenți despre diverse aspecte ale sexualității umane, el se hotărăște să preda "cursuri de căsătorie" în care să se discute deschis despre sexualitate. Din foame de date certe despre sex, Kinsey începe un studiu despre comportamentul sexual din puncte vedere științific, traversând întreaga țară pentru a lua interviuri la mii de persoane - heterosexuali și homosexuali - pentru a strânge istorii despre viața sexuală, inclusiv de la prostituate și de la "pești". Alături de el se află o echipă din care fac parte Wardell Pomeroy (Chris O'Donnell), Paul Gebhard (Timothy Hutton) și Clyde Martin (Peter Sarsgaard), o bisexuală cu care și el, și soția lui, se încurcă. Bazându-se pe principiul permisiv că orice este permis atâta timp cât este cu consimțământul părților, Kinsey încurajează experimentele sexuale între colaboratorii săi, experimente ce includ de exemplu schimbul de soți. În final însă, această "libertate" a sexului va duce la tensiuni în echipă.

Kinsey și-a publicat rezultatele cercetărilor în 1948, într-o roman devenit best-seller, care îl propulsează pe copertele revistelor și în versuri ale unor melodii ale vremii. Însă faima nu ține mult, căci devine acuzat că ar fi parte a unui complot comunist ce urmărește subminarea valorilor tradiționale americane. Sponsorii îl părăsesc, iar el ajunge să cerșească în stânga și în dreapta după fonduri. O scenă din final trage concluzia că iubirea nu este ceva ce poate fi măsurat și definit. Fără să încline prea evident balanța spre sau împotriva lui Kinsey, filmul are însă de suferit datorită unei probleme clasice ecranizărilor unor vieți: înghesuirea câtorva decenii în câteva ore face ca accentul să cadă mai mult pe cronologie decât pe dezvoltarea caracterelor. Aflăm astfel mai puțin despre omul din spatele obsesiei, și mai mult despre ce și când a făcut.

Eliberarea libidoului este prezentată cu simpatie, dar filmul nu ocolește nici să sublinieze trăsătura de maniac a lui Kinsey, doritor de cunoștințe cu orice cost, orb la durerea ce o provoacă celor de lângă el. Sunt însă trecute sub tăcere acuzații care i se aduc de sadomasochism, sau privitoare la metodele lipsite de etică folosite în studiul său, în special în relația cu pedofilii. Neeson mai ales, dar și colegii de film sunt la înălțime ca prestație actoricească. Cu tot conținutul sexual, filmul nu este fierbinte, ci mai degrabă cinic de rece. Depersonalizând sexualitatea și separând biologia de moralitate, Kinsey omoară orice aspect al iubirii conjugale, oamenii fiind tot un fel de albine (specializarea lui ca zoolog) care se tot împreunează. Kinsey lasă impresia de un individ patetic, incapabil să înțeleagă splendoarea sacră a sexualității umane: este ca un om care și-a petrecut întreaga viață studiind culorile, dar nefiind în stare niciodată să aprecieze un apus de soare.

Datorită viziunii relativiste asupra moralei sexualității, imaginilor sexuale explicite, nudității frontale, scenelor de masturbare, discuțiilor despre sex și folosirii frecvente a unui limbaj grosolan, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.