Roluri principale:Sam Rockwell, Mos Def, Martin Freeman
Gen:Aventuri, Comedie, SF
Durata:110
Rating:A-III (AP)
Producător:Touchstone Pictures, Walt Disney Pictures
Premiera în România:17.06.2005

"Ghidul Autostopistului Galactic" este o comedie trăznită și bizară despre sfârșitul planetei noastre. Bazat pe foarte populara poveste s.f. din 1979 (lansată inițial de BBC, pe calea undelor), filmul este distractiv - chiar dacă uneori îi lipsește unitatea -, reunind o serie de aventuri spațiale cu filosofii absurde și satiră inteligentă. Filmul aduce a amestec între "2001: O odisee spațială" și "Ziua Independenței", fără a le copia însă.

Începutul ne poartă în Londra zilelor noastre, unde îi cunoaștem pe Arthur Dent (Martin Freeman) și pe prietenul său, Ford Prefect (Mos Def), care scapă din explozia Pământului. Planeta ne-a fost distrusă pentru a face loc unei autostrăzi interstelare, și deși delfinii ne-au avertizat, oamenii au fost prea proști să înțeleagă. Cei doi fug cu una din navele distrugătoare, condusă de o rasă de extratereștri numiți vogoni, cunoscuți pentru birocrația lor, pentru țâfnoșenia lor și pentru poeziile neinspirate. Ford - un extraterestru în fapt! - știe toate despre vogoni, căci din sarcina sa face parte cercetarea pentru "Ghid", un colector enciclopedic de cunoștințe, ce reunește "tot ce trebuie să știi despre toate" din cosmos.

După ce sunt dați afară de pe nava vogonă, ei sunt salvați de o a altă navă condusă de bufonicul președinte galactic Zaphod Beeblebrox (Sam Rockwell). La bord mai se află și Trillian (Zooey Deschanel), singura altă ființă umană scăpată, pe care Arthur a cunoscut-o la o petrecere. Cei patru pornesc într-un tur magic și misterios al galaxiei, întâlnind tot felul de ciudățenii care provoacă râsete. Alături de ei este Marvin (voce Alan Rickman), un robot mereu deprimat. Călătoria le aduce răspunsul la sensul întregii existențe - dacă chiar vreți să știți, este numărul 42. Jocul actorilor, britanici și americani, este strălucit. Inteligența filmului este categoric britanică, filmul fiind uneori mai mult ingenios decât amuzant. O serie de scene sunt absolut adorabile, iar fanii poveștii originale pot fi mulțumiți că scenariul este în mare parte fidel, cu unele invenții desigur.

Regizat de Garth Jennings, filmul nu a avut un buget considerabil, așa că multe dintre personajele extraterestre sunt păpuși, nu imagini animate pe computer. Dar aceasta se întoarce în favoarea filmului. Din punct de vedere creștin se ridică însă unele probleme: la un moment dat asistăm la un ceremonial ce pare a fi un ritual creștin ironizat. Mai mult, în film apare un obiect ce seamănă prea izbitor cu o mostranță. Dacă aceasta a fost intenția realizatorilor filmului, înseamnă că pe creștini nu îi așteaptă o viață mai bună nici în galaxie :).

Filmul conține unele poante mai deplasate, violență comică și limbaj brut. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.