Regia:Brad Anderson
Roluri principale:Christian Bale, Jennifer Jason Leigh
Gen:Thriller
Durata:102
Producător:Filmax Group
Premiera în România:17.06.2005

În negrul thriller psihologic "Mașinistul" (Paramount Classics), regizat de Brad Anderson, Christian Bale îl interpretează pe Trevor Reznik, un scheletic strungar care suferă de insomnie cronică, al cărui psihic fragil este împins spre nebunie de prezența unui misterios și amenințător coleg de serviciu (John Sharian). Teribila stare mentală a lui Reznik este agravată mai mult de niște note criptice care îi apar pe frigiderul de acasă, și de enervantele "deja vu"-uri. După un sadic accident de lucru, colegii de serviciu se întorc împotriva lui, alimentându-i paranoia. Reznik găsește puțină alinare în compania unei ospătărițe de la cafenea (Aitana Sanchez-Gijon) și al unei fete (Jennifer Jason Leigh).

Anderson oferă un film întunecat, dar realizat cu stil, o meditație despre vină, alienare și paranoia, picurat cu atmosfere de coșmar și stări negre. Efectele aplicate filmării fac din producție una decolorată, sumbră, fără nici o nuanță optimistă... dar finalul este cumva într-o notă răscumpărătoare. Bale, care a slăbit 26 de kilograme pentru acest rol (record în istoria cinematografiei), hipnotizează audiența. Fața bântuită și osoasă ni-l prezintă ca pe un ieșit dintr-un lagăr nazist. Dar performanța actoricească se evidențiază în spatele ochilor băgați adânc în orbite.

Datorită unor secvențe violente, a unei amputări groaznice, a unor situații cu nuditate, și a repetatei folosiri a unui limbaj grosolan și brut, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.