Regia:Sydney Pollack
Roluri principale:Nicole Kidman, Sean Penn
Gen:Acțiune, Dramă, Thriller
Durata:128
Producător:Universal Pictures, Working Title Films
Premiera în România:10.06.2005

Încercați să vă imaginați "The Man Who Knew Too Much", "North by Northwest" și "The Manchurian Candidate" reunite într-un singur film și veți avea doar o mică idee despre ce vă așteaptă în "Traducătoarea" (Universal), deși acesta nu se ridică neapărat deasupra predecesorilor. Filmul prezintă o poveste cu suspans despre un agent al Serviciilor Secrete pe numele său Tobin Keller (Sean Penn) - care lucrează în tandem cu agenta Dot Woods (Catherine Keener) -, ce investighează afirmația Silviei Broome (Nicole Kidman), o traducătoare născută în Africa și angajată de Națiunile Unite, cum că a auzit despre un complot împotriva premierului Zuwaniei (Earl Cameron) al fictivei țări Matobo, unde stă pe cale să izbucnească un genocid.

După un exercițiu de rutină de evacuare, Silvia se întoarce în cabina de traducător, unde aude despre un plan teribil, în limba ku, un rar (și inventat) dialect african, vorbit doar de o mână de băștinași. Ea este văzută în cabina de traduceri, devenind astfel ținta conspiraționiștilor: aceștia încearcă de-a lungul întregului film să o omoare. Agentul Tobin vine să o apere pe posibila victimă, dar nu este sigur că Silvia ar fi nevinovată, rădăcinile ei africane, crede el, putând să îi dea un motiv să îl vrea pe Zuwanie mort. Dar atunci, îl întreabă ea, de ce ar fi informat despre complot? Tobin află că părinții și sora Silviei au fost uciși când ea avea 12 ani, sub regimul lui Zuwanie, iar ea dorește cu ardoare să își găsească fratele dispărut, angajând întâlniri secrete cu conaționalul Philippe (Yvan Attal), un fotograf, și fiind interesată de relații cu doi dușmani ai lui Zuwanie: Xola (Curtiss I' Cook) și Kuman-Kuman (George Harris).

Inocența Silviei devine tot mai evidentă pentru Tobin odată cu trecerea timpului, mai ales când se dovedește că viața ei este cu adevărat în pericol. În final, desigur, Tobin descoperă că s-a îndrăgostit de Silvia, deși abia cu două săptămâni înainte soția i-a murit într-un accident de mașină. Thriller-ul politic al regizorului Sydney Pollack este foarte (prea?) complex, dar și improbabil, realizat însă cu mare stil. Pollack de altfel apare în film, în rolul șefului Serviciilor Secrete. Distribuția filmului este impresionantă. Kidman devine tot mai mult o nouă Meryl Streep, cu un look și cu un accent nou la fiecare film. Aici ea se reinventează cu o vorbire africană și cu un aspect blond, palid. Penn oferă de asemenea o prestație înaltă, după cum ne-a obișnuit. Pentru prima oară în film apare... clădirea ONU, interiorul mai exact - Pollack a reușit să obțină acordul pentru a filma aici.

Filmul, fără a străluci extraordinar, nu plictisește. Este un film în ton cu societatea de astăzi, iar violența este discretă, pe când conținutul sexual lipsește cu desăvârșire. Mesajul este lăudabil: cuvintele sunt superioare armelor atunci când este vorba de rezolvarea unor probleme internaționale, lucru demonstrat de diplomata Silvia în fața impulsivului Tobin; dar filmul vorbește și despre puterea vindecătoare a iertării și condamnă regimurile totalitare.

Filmul conține limbaj profanator și brut, câteva secvențe cu violență, o scenă cu trupuri masacrate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.