Regia:Oliver Hirschbiegel
Roluri principale:Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara
Gen:Dramă, Război
Durata:150
Producător:Constantin Film Produktion GmbH
Premiera în România:10.06.2005

Istoria celui mai mârșav dictator, Adolf Hitler, a fost sursă pentru numeroase producții cinematografice hollywoodiene și britanice, dar "Ultimele zile ale lui Hitler" este primul film german care îl are pe Hitler în centru, de la filmul din 1956 al G.W. Pabst, "Der Letste Akt", care prezenta povestea ultimelor zile ale Fuhrer-ului din punctul de vedere al unui soldat obișnuit. Filmul lui Oliver Hirshbiegel, un nominalizat la Oscar la categoria film străin, este o vie și autentică redare a atmosferei din 1945, când Hitler (interpretat de Bruno Ganz) era captiv într-un buncăr berlinez, deasupra căruia armata rusă punea punct celui de-al doilea război mondial.

Buncărul nu este însă o cămăruță mică, ci un complex de săli, în care viața încearcă să meargă înainte cu lux și mese elegante. Alte faimoase nume ale celui de-al treilea Reich, și care împărtășesc buncărul claustrofobic, sunt Heinrich Himmler (Ulrich Noethen), Hermann Fegelein (Thomas Kretschmann), Joseph Goebbels (Ulrich Matthes), Albert Speer (Heino Ferch). Pe măsură de Hitler își pierde rațiunea, el ajunge să creadă în curând vor fi cumva eliberați. Când într-un final își dă seama că lupta nu are sorți de izbândă, începe să strige la comandații pe care el îi consideră a fi lași, și își exprimă speranța că orașul va fi distrus înainte ca rușii să îl preia. Hitler cere ascultare totală, deși sfârșitul este aproape. Când aude că cumnatul său, Fegelein, a părăsit buncărul, el insistă ca acesta să fie găsit și ucis. Eva, amanta lui Hitler, îi cere să îi cruțe viața lui Fegelein, dar în final trebuie să accepte voința dictatorului. Bărbatul este dus lână un bordel și executat rapid.

Cei care vor să vadă filmul pot fi liniștiți: nu există nici o intenție de glorificare a lui Hitler, chiar dacă filmul este german. La un moment dat, Hitler însuși mărturisește cu mândrie că a "curățat pământul de otrava evreiască". Filmul oferă mai multe povești în paralel, pe lângă cea a lui Hitler. Un personaj al unei astfel de povestiri paralele este un băiat, Peter, membru al mișcării hitleriste de tineret, care, în ciuda protestelor tatălui său, continuă să lupte pe stradă. Mai este și profesorul Schenck (Christian Berkel), care se alătură profesorului Werner Haase (Matthias Habich) în asistarea bolnavilor și a celor răniți. Scenele de bombardament și de luptă sunt intense, dar filmul nu (de)cade într-unul de acțiune: violența folosită în film este pentru a sublinia natura oribilă a războiului, în special asupra civililor inocenți.

Trupele rusești se apropie tot mai mult, iar Hitler și cu ceilalți plănuiesc o sinucidere în grup, punând "onoarea" mai presus de orice. El și Eva (căsătoriți între timp în buncăr) vor lua otravă și se vor împușca în același timp. Hitler îi cere lui Otto Gunsche (Gotz Otto) să se asigure că trupurile lor vor arde, pentru a nu putea fi expuse de către învingători. Toate acestea sunt văzute prin ochii lui Traudl Junge (Alexandra Maria Lara), tânăra sa secretară personală. Filmul se bazează de fapt în parte pe cartea ei: "Până în ultima oră: ultima secretară a lui Hitler". O altă sursă a fost "În buncărul lui Hitler: ultimele zile ale celui de-al treilea Reich", de Joachim Fest. Traudl a stat cu el până la momentul sinuciderii, reușind apoi să scape. Adevărata Traudl a murit în 2002, și apare după finalul filmului, recunoscând că tinerețea ei nu este o scuză pentru ignorarea inumanelor acte ale lui Hitler.

Filmul german este impecabil la capitolul valori, și ai impresia reală de participare la evenimente. Interpretările actoricești sunt de primă calitate. Ganz, care a studiat atent vocea lui Hitler, impresionează: acum este un bătrânel apatic, pentru ca după câteva momente să devină un maniac paranoic. Corinna Harfouch în rolul Magdei Goebbels înspăimântă: ea își ucide copiii pentru a-i proteja de ororile ce vor veni. Într-una dintre cele mai devastatoare scene din film, ea dă fiecărui copil un sirop pentru a-i adormi, apoi le pune în gură câte o pilulă cu cianură. Apoi își ia soțul afară și se împușcă fiecare. Și toate acestea, pentru că nu își pot imagina cum ar putea trăi fără socialismul naționalist! Filmul reușește să ofere suspans, deși fiecare spectator îi cunoaște finalul.

Filmul conține limbaj dur, mai multe sinucideri, violență specifică războaielor, scene de amputare, nuditate parțială, folosire de alcool și țigări. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.