Regia:George Lucas
Roluri principale:Natalie Portman, Ewan McGregor, Hayden Christensen
Gen:Aventuri, SF
Durata:146
Producător:Lucasfilm Ltd.
Premiera în România:20.05.2005

Forța s-a întors pentru a șasea și ultima oară în "Star Wars: Episodul III - Răzbunarea Sith" (20th Century Fox), din seria-capodoperă a lui George Lucas. Cele șase episoade au fost turnate în două etape, constituind două "trilogii". S-a început cu "Star Wars: O nouă speranță" în 1977, continuat cu "Imperiul contraatacă" în 1980 și cu "Întoarcerea lui Jedi" în 1983. După o pauză de 16 ani, au venit două episoade mult așteptate dar dezamăgitoare: "Amenințarea Fantomei" în 1999 și "Atacul clonelor" (2002). Cercul s-a închis cu episodul III, pe de parte cel mai reușit din cea de-a doua "trilogie".

"Răzbunarea Sith" - a cărui acțiune are loc la trei ani după ultimul episod - se deschide ca celelalte episoade, cu textul derulând pe ecran spre orizont, pe muzica aceluiași John Williams. Preambulul ne anunță "Război!" și spectatorii sunt aruncați într-o jumătate de oră de bătălii în spațiu și de dueluri cu săbiile laser. În centrul furtunii de efecte speciale se află samuraiul spațial Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) și ucenicul său nerăbdător, Anakin Skywalker (Hayden Christensen). Cei doi Maeștrii Jedi au fost trimiși să îl salveze pe cancelarul Palpatine (Ian McDiarmid), răpit de sinistrul general Grievous, un cyborg separatist. Odată ce cei doi luptători îl aduc pe Palpatine în siguranță pe Coruscant - sediul puterii politice a galaxiei - lucrurile se liniștesc, pentru puțin timp, permițându-le spectatorilor să își tragă suflul.

Skywalker află că soția sa, senatoarea Amidala (Natalie Portman) - cu care s-a căsătorit în secret la sfârșitul episodului trecut, deși Jedi au obligația de a rămâne celibi - este însărcinată. Dar fericirea lui este temperată de viziunile nocturne cu Amidala murind la nașterea copilului lor. În plus Anakin se descoperă a fi tot mai înstrăinat de consiliul Jedi, inclusiv de mentorul său, Obi-Wan, și de misticul verde Yoda (voce Frank Oz) - după ce aceștia îi resping cererea de recunoaștere ca "maestru". Visele și nemulțumirile tot mai mari îl fac să se alăture vicleanului (în curând Împăratul cel rău) Palpatine, care îi spune că soția sa nu poate fi salvată decât de cineva antrenat după artele negre ale Sith (echivalenții răi ai Maeștrilor Jedi). Palpatine își dezvăluie identitatea de lord Sith.

Desigur, cum Lucas a ales să spună povestea invers, și spectatorii știu deja ce va urma, problema în film nu se pune "ce se va întâmpla?" ci "cum se va întâmpla?" Cum ajunge fermecătorul băiețel din "Amenințarea Fantomei" întruchiparea răului pe care cu toții îl urăsc? Fără să dezvăluim din film, putem spune după o expresie binecunoscută, că drumul spre tabăra celor răi este pavat cu bune intenții. La sfârșitul filmului convertirea lui Anakin este completă, acesta devenind cel mai celebru coif negru din istoria filmului. Privit în cronologia episoadelor, "Răzbunarea Sith" reprezintă un episod esențial, în care Anakin/Vader este protagonistul. Personajul său reunește căderea și răscumpărarea omului. Anakin/Vader începe ca un inocent, dar este sedus, ca Adam, de "cunoștințele interzise" care îi vor da putere asupra vieții și morții. Tot ce lipsește este mărul.

Filmul reunește elemente de psihologie jungiană, de dualism maniheist și de misticism new-age, totul îmbrăcat în science-fiction. Inima "Războiului Stelelor" rămâne însă povestea clasică a conflictului dintre bine și rău. Tema esențială a acestui episod este puterea de corupere a răului, în special manifestată în dorința nietzscheană de putere. Palpatine dă glas pericolului atât de actual al relativismului, atunci când afirmă că "binele este un punct de vedere" și că "îngustele vederi dogmatice" au blocat adevărata iluminare. "Răzbunarea Sith" este primul din serie care primește AP-13, și pe bună dreptate. Filmul conține scene prea violente pentru copii. În plus este cel mai politic film, cu apropouri deloc subtile la actuala administrație de la Washington.

Unele lucruri nu se schimbă în galaxia Războiului Stelelor: Jedi sunt adevărați domni, dialogul este de film de popcorn, iar interpretările actorilor, cu câteva excepții, nu strălucesc. Și totuși, filmul arată o netă evoluție comparativ cu "Războiul clonelor" și "Amenințarea Fantomei". La capitolul vizual, acest episod este cel mai uimitor din întreaga serie, având și un număr record de 2.200 de scene realizate cu ajutorul calculatorului. Una dintre cele mai memorabile scene este lupta dintre maestru și ucenic pe un vulcan activ. Lucas reușește cu vârf și îndesat să pună în mod demn capăt Războiului stelelor, toate elementele din celelalte cinci episoade clarificându-se în acesta.

Filmul conține violență stilizată și unele amenințări înfricoșătoare. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.