Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (Tomb Raider 2)

Regia:Jan de Bont
Roluri principale:Angelina Jolie
Gen:Acțiune, Aventuri, SF
Producător:Paramount Pictures
Premiera în România:03.10.2003

Probabil știți deja că Lara Croft vine din jocurile video, acest film fiind al doilea în serie. Dacă ați văzut primul film, atunci știți și că Lara Croft (Angelina Jolie) este o durdulie aventurieră britanică, specialistă în arheologie - un fel de Indiana Jones de sex feminin. Ea trebuie în acest film să găsească cutia Pandorei, înainte ca aceasta să cadă în mâinile Dr. Jonathan Reiss (Ciaran Hinds), care dorește să o folosească în planul său de a cucerii lumea (scenariu deja clasic pentru acest film).

Pentru cei care au uitat mitologia greacă amintim că Pandora a fost o femeie căreia zeii i-au dat o cutie ce conținea toate relele încă neprezente pe pământ. În ciuda avertismentelor, ea a deschis cutia. În filmul produs de Paramount Pictures, cutia conține ceva numit "anti-viață", care ar putea distruge toată creaturile vii de pe pământ. Cutia Pandorei se pare, după o hartă, că se află în interiorul unui vulcan african, cunoscut ca "Leagănul vieții".

Ca și în filmele cu Indiana Jones, și Lara Croft ne poartă prin tot felul de locații fantastice, precum Hong Kong, Kenya, Tanzania, Grecia sau Marele Zid Chinezesc. Aceste treceri par a fi însă mai mult de amorul artei, căci scenariul în sine conține mari găuri la nivelul logicii, și se recunosc multe din motivele filmelor cu corespondentul masculin al Larei. La fel, dacă Indiana Jones arăta a fi și vulnerabil câteodată, Lara Croft pare într-adevăr un personaj de jocuri video, cu o figură de gheață.

Poate părinților care au fete li se va părea că un astfel de film nu este bun de văzut, prin modelul pe care îl oferă rolul principal feminin. Au dreptate. Și totuși, spre deosebire de trio-ul de fițe din "Îngerii lui Charlie", Lara Croft își folosește creierul la fel de mult cât își folosește pumnii, și nu își exploatează niciodată sexualitate. Totodată este de apreciat că în toate acțiunile ei, Lara Croft dă dovadă de o viziune clară asupra ce e rău și ce e bine, sacrificându-și sănătatea sau câștigul personal pentru a urmări ceea ce îi dictează conștiința. Desigur, e greu de explicat împăcarea conștiinței cu numărul impresionant de cadavre rezultat din numeroasele scene în care Lara Croft trage non-stop.

Să mai reținem că filmul propune o viziune materialistă asupra creației. Într-una din scene, Lara Croft explică cum întreaga viață a apărut dintr-o supă primordială aprinsă de energie în cutia pe care o caută ea. Filmul sugerează, într-un mod subtil dar periculos, filosofia dualistă conform căreia lumina și întunericul, binele și răul, durerea și plăcerea sunt două părți complementare - egale se vrea a se sugera - ale aceleiași monezi.

Datorită violenței repetate și unor profanări aduse de film, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică este obligatoriu acordul părinților și interzis sub 13 ani.