Regia:Ridley Scott
Roluri principale:Orlando Bloom, Eva Green
Gen:Dramă, Romantic, Război
Durata:144
Producător:20th Century Fox
Premiera în România:06.05.2005

Armatele apusului se ciocnesc cu forțele islamice într-o bătălie în deșert. Vă sună familiar? Nu, nu este un reportaj de la știri. Este "Regatul Cerului" (20th Century Fox), o dramă istorică sângeroasă situată în secolul al XII-lea, între a doua și a treia cruciadă. Dată fiind starea actuală internațională, unii ar putea considera că filmul a venit într-un moment nepotrivit. În ciuda tensiunilor culturale, regizorul Ridley Scott a creat un film plin de grandomanie, romanțe, intrigi de palat și lupte cu săbii, care, ca cruciadele de fapt, este un amestec de bine și rău.

Trebuie spus de la început că filmul transmite un nu tocmai subtil mesaj anti-clerical. Orlando Bloom, cunoscut mai ales pentru rolul din "Stăpânul Inelelor", îl interpretează pe Balian (a existat cu adevărat), un tânăr fierar deziluzionat din Franța rurală, încă înmărmurit de recenta sinucidere a soției sale după ce și-au pierdut copilul. Liam Neeson îl interpretează pe nobilul Godfrey de Ibelin, care se oprește la fierăria lui Balian în drumul său spre răsărit. Căutând iertare, Godfrey îi spune lui Balian că este tatăl său, și încearcă, fără succes, să îl recruteze pentru călătoria sa.

Mai apoi Balian trebuie să reconsidere invitația după ce, într-un moment de furie, îl ucide pe falsul preot al satului, care i-a spus că soția este condamnată în iad pentru sinucidere. Godfrey este rănit mortal într-o abuscadă, dar înainte de a muri îl face cavaler pe Balian, și îl provoacă să mențină codul cavaleresc și visul său, al unui "Regat al Cerului", în care creștinii, musulmanii și evreii să trăiască în armonie. Balian pornește spre Palestina în căutarea răscumpărării sufletului, și pentru a-și recâștiga credința pierdută odată cu moartea soției sale. Ajuns aici, el devine implicat în lupta de putere dintre tolerantul rege latin al Ierusalimului, Baldwin I (Edward Norton) - un lepros care își ascunde chipul desfigurat în spatele unei măști de argint -, căruia Balian i-a jurat credință, și Guy de Lusignan (Marton Csokas) un uzurpator care amenință să distrugă fragilul armistițiu dintre creștini și musulmani.

În film îi mai regăsim pe Jeremy Irons ca Tiberias, consilierul militar al lui Baldwin; pe Ghassan Massoud în rolul legendarului conducător musulman Saladin; pe Brendan Gleeson ca Reynald de Chatillon, un templier dornic de sânge; și pe David Thewlis, un cavaler ioanit. Eva Green o interpretează pe frumoasa și exotica prințesă Sibylla, sora lui Baldwin, care este captivă în mariajul cu mitocanul de Guy, ea devenind iubita lui Balian.

Din punct de vedere cinematografic, "Regatul Cerului" este un film de scară mare, cu scene de bătălie grandioase și multe efecte speciale. Filmat în Spania și Maroc, decorurile și costumele filmului încântă ochiul și impresionează, iar atenția la detaliile perioadei istorice probabil vor primi un Oscar când va fi timpul. Și fundalul sonor este extraordinar, cu corale și cântări sacre împletite cu motive sonore arabice. Trecând de la Pământul de Mijloc la Orientul Mijlociu, Bloom surprinde bine idealismul șovăitor al eroului, dar îi lipsește ceva din gravitatea cerută de rol, fapt evident mai ales când ține discursul ce îi aduce aliați taberei sale inferioară numeric, înainte de lupta de apărare a Ierusalimului. Filmul își acordă unele licențe dramatice legat de adevărul istoric (mai ales exagerând răutatea sau bunătatea unor personaje), dar în linii mari este în concordanță cu istoria. Cât despre violență, care este din plin, este prezentată cât se poate de vizual, dar justificat dacă ne gândim să ea ilustrează clar obscenitatea războiului. Imaginea pe care o prezintă filmul ne duce oricum cu gândul mai degrabă la un Regat al Iadului.

Una dintre problemele narațiunii este faptul că majoritatea personajelor sunt uni-dimensionale, iar mare parte din dramă este dată de lupte care, deși impresionante vizual, nu dau suficientă profunzime. Creștinii și musulmanii sunt prezentați ca fiind cam la fel de vinovați, dar balanța înclină totuși în favoarea musulmanilor. Deși este adevărată că ambele tabere își justificau în diverse moduri atrocitățile comise, în film creștinii sunt prezentați ca primii agresori. În timp ce Saladin dă dovadă de reverență ridicând o cruce căzută, preoții îi trimit pe creștini în luptă cu asigurarea că "uciderea [musulmanilor] nu este o crimă, ci calea spre rai". Desigur, astfel de șovinism a existat, dar filmul pare a arăta că singurele motive care i-au mânat pe cruciați au fost fanatismul și lăcomia, uitând că, cel puțin inițial, era vorba de "un război defensiv, o încercare de recuperare sau apărare împotriva musulmanilor care cuceriseră teritorii creștine", după cum scria istoricul medieval Thomas F. Madden.

Nu e vorba de a nega acțiunile unor creștini care nu aveau de a face nimic cu Evanghelia. Dar este deranjant când, în film, tabăra creștină este compusă în special din caricaturi de clerici și brute dornice de război, îmbătate de ambiție, sete de sânge și fervoare religioasă. Puținii creștini "iluminați" - precum Balian, Baldwin și Tiberias - par mai puțin motivați de credință, ci mai mult de un vag umanitarism. Dacă trecem acestea cu vederea și ne gândim la coexistența pașnică dorită în film, la dorința de a face o lume mai bună, la condamnarea puternică a violenței și a dușmăniei ideologice, "Regatul Cerului" transmite un mesaj pozitiv lumii de astăzi divizată încă, din păcate, de conflicte religioase.

În film se recurge frecvent la violență, pe câmpul de luptă, cu mult sânge, decapitări, trupuri în flăcări, și există și o scenă sexuală. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.