Finding Neverland

Regia:Marc Forster
Roluri principale:Johnny Depp, Kate Winslet
Durata:106
Producător:Film Colony
Premiera în România:22.04.2005

"În căutarea tărâmului de nicăieri" (Miramax) este un nou frumos și cald film din filmografia "Peter Pan", prezentându-ne cum scriitorul scoțian J.M. Barrie (interpretat de Johnny Depp) a găsit inspirația pentru a scrie cea mai faimoasă lucrare a sa. Fără să fie 100% fidel faptelor, abordarea ficțională asumată de scenaristul David Magee (pe baza piesei de teatru a lui Allan Knee, "Omul care a fost Peter Pan") este acceptabilă, fidelă în spirit suficient cât să se poată trece peste inexactități. Marc Foster, regizorul filmului, a realizat astfel companionul perfect pentru adaptarea "Peter Pan" de anul trecut, unul dintre cele mai bune și fidele filme adaptare a materialului original. Dar lansarea la "În căutarea tărâmului de nicăieri" a fost amânată tocmai pentru a nu intra în competiție cu "Peter Pan".

Filmul începe prezentându-l pe Barrie în ajunul lansării la Londra a uneia dintre piesele sale mai puțin cunoscută, "Little Mary", prezentată de impresarul american Charles Frohman (Dustin Hoffman). În realitate piesa nu a fost așa un eșec cum este prezentată în film, aceasta fiind una dintre libertățile asumate de film împotriva fidelității. Barrie a avut o soție ascultătoare, Mary (Radha Mitchell), dar în film ea este rece, distantă, și mai interesată de avansul pe scara socială. Într-o zi, pe când își plimba câinele în parc, el întâlnește patru băieți și pe mama lor, o văduvă cu probleme financiare, Sylvia (Kate Winslet). În scurt timp Barrie i-a familia sub aripa sa, vizitându-le casa și jucându-se cu copiii, în special cu Peter - băiatul cel mai afectat de moartea recentă a tatălui lor, din cauza cancerului. Deși relația cu mama copiilor este strict platonică, soția lui Barrie nu acceptă absența soțului, și la fel și mama Sylviei, Emma du Maurier (Julie Christie), care simte intrarea lui Barrie în familia ei ca pe o amenințare în direcția controlului pe care ea îl dorește.

Joaca lui Barrie cu copiii îi aduce în final inspirația de a scrie cea mai faimoasă lucrare a sa. Tusea Sylviei se dovedește în final semnalul a ceva mult mai grav. Căsătoria lui se destramă, când soția îi spune că este încurcată cu altcineva. Boala Sylviei și premiera încununată de succes se împletesc într-un final de film emoționant. După cum s-a mai spus mai sus, filmul se îndepărtează puțin de adevăr. Sylvia Llewelyn Davies nu era văduvă când s-a întâlnit prima oară cu Barrie. Mary a început să îl înșele pe Barrie la câțiva ani după lansarea piesei "Peter Pan". Și au fost cinci, nu patru băieți. Depp îl interpretează magistral pe Barrie, iar Winslet demonstrează în rol o excepțională căldură maternă. Vedeta britanică Christie o interpretează cu realism pe matriarhala și încruntata bunică a băieților - între care strălucește Freddie Highmore, ca Peter.

Deși copiii joacă un rol important în film, iar "Peter Pan" este cunoscut ca un film de familie, producția în caz este mai potrivită pentru adolescenți și adulți, care vor putea aprecia bogăția de virtuți a filmului. Cei mici ar putea fi deranjați de scenele cu Sylvia bolnavă. Forster demonstrează că poate și altceva decât ce a demonstrat în mult lăudatul său film "Monster's Ball", beneficiind aici de o poveste despre puterea imaginației. Pregătiți-vă batistele pentru fim!

Datorită unor scene precum certuri în familie sau boala Sylviei, și a unor expresii cam dure, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.