Pay it forward

Regia:Mimi Leder
Roluri principale:Kevin Spacey, Haley Joel Osment, Helen Hunt
Durata:123
Producător:Warner Bros. Pictures
Premiera în România:27.04.2001

Piețele sunt o imagine a lumii. Ele oferă atât gunoi cât și comori. În acest film, personajul Arlene interpretat de Helen Hunt se vede pe sine ca o persoană ratată, alcoolică, victimă a unui soț violent și bețiv. Dar fiul ei, Trevor (Haley Joel Osment din "Al șaselea simț"), descoperă comoara, bunătatea din fiecare persoană și capacitatea oamenilor de a fi altruiști și a-i ajuta pe ceilalți.

Acest film vorbește despre bunătatea din lume.

Majoritatea filmelor depind de un conflict între bine și rău pentru a avea un impact dramatic. Este foarte dificil să faci un film despre bunătate. Poate părea prea frumos pentru a fi adevărat. Sau poate părea nimic mai mult decât o iluzie sentimentală. Scenariul lui Leslie Dixon, bazat pe un roman al autoarei Catherine Ryan Hyde, recunoaște aceste dificultăți și adesea inserează comentarii înțepătoare despre idealismul de a face bine și despre a fi prea optimist.

În Las Vegas, profesorul Eugene Simonet (Kevin Spacey) își începe ora de studii sociale la o clasă a VII-a lansându-le elevilor provocarea de a găsi o nouă idee care să schimbe lumea. Deși această temă o dă de mai mulți ani elevilor, fără ca ei să o trateze cu seriozitate, de data aceasta Trevor McKinney, a cărui mamă, Arlene, este alcoolică și al cărui tată a dispărut, concepe planul de a ajuta trei persoane care, în schimb, să ajute fiecare alte trei persoane. S-ar crea astfel o mișcare de ajutor generos, cu oameni care 'dau mai departe'.

Trevor ajută un drogat fără locuință (care mai târziu împiedică o sinucidere) care de asemenea o ajută pe Arlene. La început furioasă pe profesorul Simonet, ea este determinată de Trevor, care a ajuns să îl admire pe acesta, să se întâlnească cu el. Cei doi se îndrăgostesc unul de altul. Pe neașteptate, tatăl lui Trevor reapare, și Arlene simte că trebuie să îi acorde o nouă șansă. Eugene îi vorbește despre copilăria lui, cu un tată violent care i-a ars trupul și fața; el nu o poate ierta pe Arlene.

Las Vegas-ul din film nu este o lume utopică. Scenele în care sunt prezentate cartierele de la periferia orașului, oamenii străzii, dependența de drog și alcool, abuzul fizic și familiile disfuncționale, comportamentul huligan și violent al elevilor în curtea școlii, arată publicului o lume reală, în care bunătatea este necesară și posibilă.

Kevin Spacey s-a dovedit multilateral în rolurile interpretate în filme; personajul Eugene Simonet este un om bun, un profesor bun, literalmente îngrozit de violența domestică, și care se străduiește să își depășească amărăciunea încurajându-i pe copii să se implice în lume și să încerce să o schimbe. Helen Hunt, în rolul de mamă singură, oferă o variație puternică față de cel din "Mai bine nu se poate" ("As Good as it Gets"). Osment își interpretează în mod convingător și cu talent rolul de băiat care în final este prezentat ca având curaj în convingerile sale. Distribuitorii au cerut recenzorului să nu dezvăluie finalul filmului. Pot spune că m-am gândit la Evanghelie în timpul filmului, și mai puternic spre sfârșitul lui.

Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică este obligatoriu acordul părinților și interzis sub 13 ani.