Regia:Jean-Pierre Jeunet
Roluri principale:Audrey Tautou, Gaspard Ulliel
Gen:Dramă, Romantic, Război
Durata:134
Producător:Warner Bros.
Premiera în România:25.02.2005

O tânără franțuzoaică pornește în căutarea adevărului despre soarta pe câmpul de luptă a logodnicului ei, în melancolica dramă despre primul război mondial "O logodnă foarte lungă" ("Un long dimanche de fiancailles") (Warner Independent Pictures). Filmul îi reunește pe regizorul Jean-Pierre Jeunet și actrița Audrey Tautou, și combină o atrăgătoare poveste emoționantă cu imagini fascinante, rezultând o impresionantă parabolă despre absurditatea războiului și puterea iubirii.

Bazată pe romanul lui Sebastien Japrisot, povestea o are în centru pe Mathilde (Tautou), o frumoasă tânără ce suferă de poliomielită, care refuză să renunțe la speranța că logodnicul ei, Manech (Gaspard Ulliel), a supraviețuit războiului, în ciuda rapoartelor oficiale care susțin contrariul. O dură secvență de început arată cum Manech, împreună cu alți patru soldați aflați împreună cu el pe front, au fost aduși în fața curții marțiale pentru răni auto-provocate, pe care și le-au făcut în disperare, crezând că astfel vor putea merge acasă.

Ca pedeapsă, toți cinci sunt izgoniți din siguranța relativă a tranșeelor aliaților și lăsați - cu șanse mari să moară în schimbul de focuri - între liniile franceze și germane. Însă câțiva martori - inclusiv unii oameni din batalionul său - declară că Manech ar fi reușit să scape, dându-i Mathildei o licărire de speranță, și ea nu are nevoie de mai mult. Susținută de unchiul și mătușa ei (Chantal Neuwirth și Dominique Pinon), Mathilde se pornește să descopere misterul legat de soarta lui Manech.

Într-un fir paralel al acțiunii este implicată o misterioasă doamnă (Marion Cotillard), care a fost iubita unuia dintre ceilalți bărbați condamnați, și care se află într-o misiune - de răzbunare - pe cont propriu, pentru a-i pedepsi pe cei responsabili pentru moartea tragică a iubitului ei. Pentru a-și ascunde identitatea ea apelează la diferite deghizări, inclusiv o haină de călugăriță.

"O logodnă foarte lungă" are un puternic mesaj anti-război. Incursiunile în viețile celorlalți bărbați condamnați arată cum ororile războiului afectează viețile celor rămași în urmă. Conține însă unele scene obscene și un fir al acțiunii dubios din punct de vedere moral, în care un soldat îi cere celui mai bun prieten al său să facă un copil cu soția sa (interpretată de Jodie Foster), pentru ca el să fie lăsat la vatră. Totuși, acest bine realizat film transmite în esență un mesaj de speranță, despre capacitatea iubirii de a depăși toate obstacolele - chiar și moartea și disperarea.

Datorită violenței din scenele de război, incluzând mutilări sângeroase, câteva crime, o execuție; câtorva scene cu relații sexuale, nudității, comportamentelor morale îndoielnice, și unei scene cu masturbare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.