Closer

Regia:Mike Nichols
Roluri principale:Julia Roberts, Jude Law, Natalie Portman, Clive Owen
Durata:98
Producător:Icarus Productions
Premiera în România:04.03.2005

Majoritatea oamenilor au experimentat extremele iubirii romantice, pasiunea care duce la obsesie și momentele de agonie în care respectul de sine face loc mârșăviei sau furiei demne de milă. Acesta este materialul care stă la baza filmului "Closer - Ispita" ("Closer") al regizorului Mike Nichols, o tulburătoare poveste despre patru dependenți de iubire. Mike Nichols, un veteran în a prezenta pe ecran politicile sexuale, regizează aici o adaptare după piesa de teatru "Closer" a lui Patrick Marber, cu un scenariu scris chiar de Patrick Marber.

Concentrându-se asupra inter-relațiilor romantice dintre patru oameni în Londra contemporană - Anna, fotograf (Julia Roberts); Dan, scriitor în devenire (Jude Law); Alice, fostă stripteusă, acum chelneriță (Natalie Portman); și Larry, dermatolog (Clive Owen) - filmul explorează atracțiile lor sexuale și pericolele intimității în termeni verbali destul de clari; dialogul cu încărcătură sexuală este șocant de direct, și poate fi din start un motiv pentru a nu merge la film pentru spectatorii creștini.

Acțiunea filmului începe pe o stradă aglomerată din Londra, cu Dan și Alice simțind atracție fizică în timp ce se apropie unul de altul într-o intersecție. În tulburarea ei, Alice este lovită de o mașină, și Dan o duce la spital. Dan și Alice ajung un cuplu, îndrăgostiți nebunește. Însă când Dan ajunge în studioul foto al Annei, se produce între ei o atracție instantanee. Anna este supărată să afle că Dan are deja pe cineva, după cum spune de fapt și ea că are.

Ea pune capăt posibilei relații, dar Dan, care este acum obsedat de ea, intră pe chat pe Internet, și dându-se drept Anna, îi aranjează acesteia - prin mesaje care caracter destul de obscen - o întâlnire cu Larry, la acvariumul pe care Anna îl frecventează în mod regulat. Ea însă chiar se îndrăgostește de medic, și cei doi încep o relație. La deschiderea expoziției de fotografie a Annei, aceasta se întâlnește din nou cu Dan. Fiecare este acum implicat într-o relație serioasă cu Larry, respectiv cu Alice, dar încep și ei o relație. Și așa mai departe.

Relațiile sexuale dintre personaje nu sunt arătate, dar scenariul - inclusiv discuția pe internet dintre cei doi bărbați - merge foarte departe în franchețea sa verbală. Deși emoțiile personajelor pot fi reale, acțiunile lor sunt reprobabile din punct de vedere moral. Pentru toți, faza de îndrăgostire este mai importantă decât susținerea unei relații de durată. Filmul demonstrează cât de periculoasă poate fi o pasiune, atunci când dorința pentru celălalt consumă atât de mult încât propria fericire devine neesențială în fața posedării celuilalt, care este în final inaccesibil.

Datorită limbajului explicit cu caracter vulgar și sexual gratuit, unei scene de striptease, nudității parțiale, atitudinii nestăpânite față de sex, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu O - adică ofensator moral. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.