The Aviator

Regia:Martin Scorsese
Roluri principale:Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett
Durata:170
Producător:Miramax Films, Warner Bros.
Premiera în România:25.02.2005

Leonardo DiCaprio se află pe ecran aproape în fiecare minut al filmului epic "Aviatorul" al regizorului Martin Scorsese (Miramax), și este extrem de convingător în rolul legendarului aviator miliardar, inventator, producător de la Hollywood și industriaș Howard Hughes. După un scurt prolog din copilărie, acțiunea sare rapid la sfârșitul anilor 1920 când Hughes regizează "Hell's Angels" - o poveste despre primul război mondial -, cheltuind bani mulți pentru realizarea perfectă a fiecărui detaliu.

După aproape trei ani de producție, Hughes trebuie să cheltuiască și mai mulți bani pentru a transforma "Hell's Angels" într-un film sonor, într-o perioadă când se încheie efectiv epoca filmului mut, dar în final filmul este un succes. Scenariul lui John Logan se concentrează asupra celor mai strălucitori ani ai vieții lui Hughes - din anii 1920 până în anii 1940 - deși Hughes a trăit de fapt până în 1976.

În mod evident un afemeiat, el cade sub farmecele actriței Katharine Hepburn (Cate Blanchett), dar relația lor devine tensionată atunci când ea îl duce acasă în Connecticut pentru a-i întâlni familia, care îl tratează cu superioritate. Mai târziu, ea îl părăsește. Hughes se îndrăgostește nebunește de actrița Faith Domerque (Kelli Garner), după care urmează Ava Gardner (Kate Beckinsale). Cariera sa la Hollywood continuă cu "Scarface" și apoi cu binecunoscutul pe atunci film "The Outlaw", în care decolteul actriței Jane Russell, căruia i s-a făcut multă publicitate, l-a făcut să intre în conflict cu cenzorii Asociației Americane pentru Film. El câștigă lupta arătând că asociația a aprobat alte filme care prezentau imagini similare.

Marea lui iubire - aviația - îl determină să inventeze diferite avioane, să stabilească recorduri de viteză, să facă înconjurul lumii în patru zile. În același timp, se confruntă cu o surzenie parțială, se luptă cu demoni psihologici care își au rădăcina în copilăria lui, și manifestă fobii față de microbi și înclinații spre diferite alimente. Comportamentul său devine tot mai ciudat, și ajunge un pustnic, trăind într-o stare mizeră, fără haine (apare aici puțină nuditate). Sunt tratate și alte aspecte neplăcute ale personalității lui Hughes: manifestările sale obsesiv-compulsive, accesele sale intense de paranoia și înregistrarea în secret a convorbirilor telefonice ale femeilor din viața lui.

Filmul se încheie destul de brusc, în punctul culminant al carierei lui Hughes, prevestind tulburările psihologice din viitor, dar neincluzând nici o referire, nici măcar în scris, la ceea ce s-a întâmplat cu acesta mai târziu în viață. După aproape trei ore de film, este uimitor faptul că poți rămâne cu sentimentul că dorești mai mult.

Interpretarea unor personalități foarte cunoscute este întotdeauna dificilă. Blanchett reușește însă să redea în mod impresionant vocea și felul de a fi al actriței Katharine Hepburn, și de asemenea Jude Law joacă bine rolul lui Errol Flynn; nu se poatre spune chiar același lucru despre Gwen Stefani și Kate Beckinsale, care le interpretează pe Jean Harlow și Gardner. Mai presus de toate însă, acesta este filmul lui DiCaprio. El schițează un portret extrem de convingător al unui mare dar tulburat visător.

Datorită limbajului pe alocuri vulgar și necizelat, sugerării unor situații sexuale, prăbușirii violente a unui avion și scenelor scurte cu nuditate, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.