Ray / Unchain My Heart: The Ray Charles Story

Regia:Taylor Hackford
Roluri principale:Jamie Foxx
Durata:152
Producător:Universal Pictures
Premiera în România:11.02.2005

Filmele biografice, îndeosebi cele despre celebrități aflate încă în viață sau recente, nu sunt ușor de realizat, dar filmul "Ray" (Universal) a lui Taylor Hackford depășește cu ușurință obișnuitele capcane printr-un scenariu inteligent, interpretări de calitate și un amestec reușit de muzică și acțiune.

Urmărind viața legendarului cântăreț Ray Charles începând din copilăria sa săracă, într-o zonă rurală din Florida anilor 1930, până la seria sa de hit-uri de succes, Hackford apelează la o narațiune paralelă în care scenele din copilărie (C.J. Sanders îl interpretează pe Charles aici) se împletesc cu scenele de adult (Jamie Foxx), pentru a arăta cum orbirea bruscă a lui Ray, la vârsta de 7 ani, ar fi putut avea rădăcini psihologice în accidentul în urma căruia s-a înecat fratele său mai mic. Ray a asistat la acest episod cu un calm copilăresc, iar vina și amintirile l-au chinuit tot restul vieții sale.

Îndurerata sa mamă (Sharon Warren), o simplă spălătoreasă, a refuzat să îl lase pe Ray să depindă de cineva, și l-a avertizat că în această lume nemiloasă trebuie să învețe să stea pe propriile-i picioare. El își începe cariera de muzician într-o formație de muzică country. Înșelat la bani de partenerul său oportunist și de proprietarul unui club, Ray începe să facă înregistrări proprii. În această perioadă, are loc prima sa experiență de consum de heroină. În final, ajunge în New York, unde producătorul Ahmet Ertegun (Curtis Armstrong) îl încurajează să își găsească propriul lui stil, în loc să îi imite pe Nat King Cole și alți cântăreți la modă.

Urmează hit după hit, și atunci Ray integrează în muzica lui sonorități gospel, unii conservatori religioși se revoltă în fața la ceea ce ei consideră a fi un sacrilegiu. Ray se îndrăgostește de Della Bea (Kerry Washington), care devine soția sa fidelă, dar el continuă să rămână un afemeiat. Dependența de droguri îi aduce câteva conflicte cu legea. Dintre amantele sale, apar în film Mary Ann (Aunjanue Ellis) și Margie (Regina King), și doar unul dintre numeroșii copii pe care i-a mai avut este menționat în film.

Filmul "Ray" este plin de hit-urile pe care le-am aștepta. Charles însuși a colaborat la producerea filmului, însă a murit înainte de terminarea acestuia. Foxx își intră complet în rol, trecând în mod strălucit mult dincolo de o simplă interpretare. Deși filmul tratează câteva subiecte dificile, precum dependența de droguri și infidelitatea, acestea sunt prezentate într-un mod reținut. Există puține expresii vulgare, ceea ce dovedește că este posibil să faci un film pentru adulți, cu teme mature, fără a recurge non-stop la un limbaj grosolan și la sex.

Datorită câtorva expresii necizelate și vulgare, aluziilor cu caracter sexual, epitetelor rasiale, folosirii de droguri și unor situații cu un discret caracter sexual, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.