Regia:Alexander Payne
Roluri principale:Paul Giamatti, Virginia Madsen, Thomas Haden Church
Gen:Aventuri, Comedie
Durata:120
Producător:Fox Searchlight Pictures
Premiera în România:04.02.2005

Bazat pe romanul cu același nume al lui Rex Pickett, filmul "Sideways" (In vino veritas) vorbește despre criza vârstei de mijloc la bărbați, urmărind întâmplările legate de un cuplu ciudat de doi prieteni din liceu, Miles (Paul Giamatti) și Jack (Thomas Haden Church), trecuți de 40 de ani. Ei pornesc pe un drum de redescoperire de sine, alimentat cu vin și femei, care servește ca o ocazie de meditație dulce-amăruie despre iubire, singurătate, prietenie și ambiții eșuate.

Miles este un ratat profesor de școală generală și un scriitor frustrat, care nu a reușit să își publice romanul, și care își linge încă rănile după recentul său divorț. El își ascunde depresia sa alcoolică în spatele măștii unui sofisticat pasionat de vinuri. Jack este prietenul său care urmează să se căsătorească în curând, un actor a cărui carieră este într-un impas și un desfrânat incorigibil. În loc să îi organizeze o petrecere a burlacilor, Miles îl duce pe Jack într-o călătorie în însorita Santa Ynez Valley din zona viticolă a Californiei.

Personalitățile celor doi bărbați sunt contrastante. Melancolicul Miles, care are o dispoziție aproape genetică de a vedea mereu partea goală dintr-un pahar, se află în căutarea perfecțiunii într-o sticlă cu vin, în timp ce fustangiul Jack are gusturi mult mai banale; el vrea doar să profite de această ultimă săptămână de "libertate" cucerind cât mai multe femei. În timp ce Miles, ca un expert în vinuri, știe să aprecieze diferitele soiuri precum și varietatea vieții, pentru Jack totul are același gust. El dorește doar plăcerea de a bea un pahar.

Jack se îndrăgostește de pasionala Stephanie (Sandra Oh), o mamă singură. Aceasta, în căutarea iubirii, crede minciunile lui Jack și în final ajunge la frustrare și mânie. Miles, la rândul lui, se împrietenește cu Maya (Virginia Madsen), și ea o bună cunoscătoare a vinurilor, chelneriță la un bar local. Ea știe să îl asculte pe Miles, să îi împărtășească viziunea, să îl sprijine; ar putea fi aleasa.

La sfârșitul unei întâlniri în patru, Miles și Maya se retrag departe de gălăgioșii Jack și Stephanie. Cu această ocazie, Miles îi explică Mayei preferința sa pentru fragilii struguri Pinot, față de mai puternicii Cabernet, dezvăluind, prin intermediul metaforei, propria lui vulnerabilitate și nevoia sa de "grijă constantă, atenție și răbdare". Monologul său și răspunsul Mayei, în care își deschide sufletul, constituie o scenă remarcabilă a filmului.

Regizorul Payne se pare că și-a propus să prezinte povești ale unor protagoniști cât mai asemănători cu oamenii din viața reală - în acest scop nici nu a distribuit în film actori foarte cunoscuți -, cu temeri, defecte și cusururi reale. Filmul nu este condus de concepte înalte, ci de momentele de zi cu zi ale existenței obișnuite, pe care Payne o impregnează cu poezie, patos și umanism. Giamatti și Church reușesc să facă atrăgătoare personajele lor, în ciuda defectelor morale ale lui Miles și Jack. Împletit cu umor ironic, filmul "In vino veritas" este în același timp dureros în disecția pe care o face condiției umane. Regizorul Alexander Payne reușește să încheie filmul într-o notă de speranță, fără a recurge la o soluție banală.

Din păcate, asemenea unei canapele albe pe care s-a vărsat vin roșu, filmul este "pătat" cu scene cu sexualitate și nuditate explicite. Datorită acestor imagini sexuale explicite, precum și câtorva relații sexuale sugerate, referirii la droguri, și limbajului și umorului necizelat, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.