Regia:Jon Turteltaub
Roluri principale:Nicolas Cage, Sean Bean, Diane Kruger
Gen:Acțiune, Aventuri
Durata:125
Producător:Jerry Bruckheimer Films, Touchstone Pictures
Premiera în România:04.02.2005

În filmul "National Treasure" (Comoara Națională) al producătorului Jerry Bruckheimer și al regizorului Jon Turteltaub, Nicolas Cage joacă rolul lui Benjamin Franklin Gates, care face parte dintr-o familie de căutători de comori și este un împătimit al istoriei americane. El și-a petrecut viața căutând un presupus tezaur ascuns, despre care nimeni, nici măcar tatăl său (Jon Voight), nu crede că există cu adevărat.

Scena de început a filmului, plasată în anul 1974, stabilește originile obsesiei lui Gates. Ca băiat, îl ascultă cu sufletul la gură pe bunicul său (Christopher Plummer) atunci când acesta îi spune o poveste fantastică despre felul în care o comoară străveche - strânsă de-a lungul secolelor și îngropată sub templul regelui Solomon - a fost luată de cruciați și mai apoi adusă pe ascuns în Lumea Nouă, unde Părinții Fondatori ai Americii au ascuns-o în timpul Revoluției Americane. Pentru a se asigura că ea nu va fi pierdută pentru generațiile viitoare, ei au creat un sistem elaborat de indicii privind amplasarea sa, mascându-le în monumente istorice și în simbolurile de pe bancnotele de dolari.

Bunicul îi povestește de asemenea nepotului său că, înainte de moartea sa, în 1832, Charles Carroll - ultimul supraviețuitor dintre semnatarii Declarației de Independență - a încredințat informații privind locația legendarei comori unuia dintre strămoșii lor, făcând astfel familia Gates paznicii comorii. Filmul face referire la Carroll - un catolic - ca fiind membru al unui ordin masonic secret, fapt nedovedit de documentele istorice.

Revenind în prezent, îl vedem pe Gates și pe susținătorul său, miliardarul englez Ian Howe (Sean Bean), înaintând cu un pas în căutarea comorii, când un mesaj codat de pe o pipă din era colonială îi trimite la o hartă a comorii desenată cu cerneală invizibilă pe spatele Declarației de Independență. Complicând acțiunea, Howe își dezvăluie adevărata față și încearcă să îl omoare pe Gates. Știind că Howe va încerca să fure Declarația, Gates se gândește că, pentru a proteja neprețuitul document, trebuie să îl fure el mai întâi, cu ajutorul prietenului său priceput la computere, Riley Poole (Justin Bartha). În timpul jafului se trezesc însă cu un bagaj nedorit - la început neîncrezătoarea dr. Abigail Chase (Diane Kruger). Începe o cursă de-a șoarecele și pisica, în care cei trei caută să descifreze ghicitorile de pe hartă.

Amestecând realitatea cu ficțiunea, filmul, care este o aventură modernă gen Indiana Jones, se joacă de v-ați ascunselea cu istoria, condimentându-și acțiunea cu referințe la societăți secrete precum Francmasoneria și Cavalerii Templieri. Ca o notă pozitivă, deși plin de urmăriri și explozii, ritmul filmului este ținut sub control. Iar acțiunea are în centru un erou care se bazează mai mult pe creier decât pe mușchi, și care, în mod îmbucurător, nu trage niciodată cu arme de foc.

Datorită acțiunii violente repetate și unor imagini înfricoșătoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.