Ladder 49

Regia:Jay Russell
Roluri principale:John Travolta, Joaquin Phoenix
Gen:Acțiune, Dramă
Producător:Touchstone Pictures, Beacon Pictures
Premiera în România:28.01.2005

Scenele de început ale filmului "Oamenii focului" (Touchstone) au toate caracteristicile unei acțiuni dramatice obișnuite - într-un spectaculos incendiu izbucnit într-un zgârie-nori, eroul filmului, Jack Morrison (Joaquin Phoenix), cade de la etajul al 12-lea la un nivel mai jos, rămânând blocat aici. Dar după zgomotoasa și intensa secvență de început, filmul oferă portretul vieții unui pompier din Baltimore, acordându-se atenție atât vieții de familie a lui Jack cât și carierei sale pline de pericole.

În timp ce Jack zace aproape inconștient în mijlocul infernului, așteptând să fie salvat, acțiunea filmului ne poartă înapoi în timp, la prima lui zi ca pompier, când a fost primit în noul mediu cu glume din partea colegilor - inclusiv a șefului pompierilor, Mike Kennedy (John Travolta). În aceste glume se face referire la catolicism, dar în rest Biserica Catolică este prezentată cu destul respect, în scene de la Botezuri, înmormântări, Liturghii.

Jack o întâlnește în curând pe Linda (Jacinda Barrett), o fată drăguță cu care se căsătorește mai apoi și, odată cu trecerea anilor, ei au doi copii și o relație plină de iubire, tensionată doar de îngrijorările privind munca lui și de stresul pe care el îl aduce tot mai mult acasă. Între timp sunt prezentate și câteva secvențe din incendii, în clădiri mai mari sau mai mici, dar care toate sunt destul de înfricoșătoare într-un fel sau altul. În final, unul dintre colegii lui Jack moare la datorie, ceea ce o face pe Linda să fie și mai îngrijorată, iar pe Jack să aibă îndoieli privind alegerea unei meserii atât de periculoase.

Fără a fi un film sentimental, "Oamenii focului" vorbește în mod admirabil despre valorile familiei, ale prieteniei, despre pierdere, sacrificiu. Deși pe unii ar putea să îi deranjeze felul în care sunt ridicați în slăvi pompierii - un lucru de înțeles în America după evenimentele din 11 septembrie -, nu puteți să părăsiți sala de cinematograf decât cu un reînnoit respect pentru munca periculoasă pe care o fac aceștia.

Datorită limbajului necizelat pe alocuri, sugerării unor relații sexuale premaritale, și unor intense scene cu incendii, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.