Regia:Oliver Stone
Roluri principale:Angelina Jolie, Colin Farrell, Anthony Hopkins
Gen:Acțiune, Dramă, Război
Durata:173
Producător:Warner Bros.
Premiera în România:14.01.2005

Regizând "Alexandru", Oliver Stone a realizat un film îndrăzneț, uluind spectatorii cu scene epopeice de bătălie și cu impresionante re-creeri ale unei splendide antichități, asigurându-se în același timp că întinderea de trei ore a filmului și zgomotul carelor nu acoperă drama umană care se află în centrul său.

Alexandru cel Mare din istorie, la vârsta de 25 de ani, stăpânea cea mai mare parte a lumii cunoscute atunci, și, la moartea sa în anul 323 î.C., la vârsta de 33 de ani, construise un imperiu care se întindea din Grecia în India. Acțiunea filmului începe cu Alexandru (Colin Farrell) pe patul său de moarte, pentru ca mai apoi să sară peste 40 de ani, când Ptolemeu (Anthony Hopkins) - unul dintre foștii generali ai lui Alexandru și naratorul filmului - vorbește despre legendarul său stăpân: "Am cunoscut mulți oameni mari în viața mea, dar numai un colos", rezumând ceea ce va urma prin truismul tragic: "Toți oamenii se înalță și cad".

Narațiunea se întoarce apoi în tinerețea lui Alexandru, prezentând relația cu mama sa, Olympias (Angelina Jolie), care sădește în Alexandru sămânța ambiției după glorie, convingându-l că este un zeu, și cu tatăl său, puternicul rege Filip (Val Kilmer), care a jucat un rol important în viața lui Alexandru, acum fiind un om îmbătrânit după o viață de desfrâu. De asemenea, îl vedem pe Alexandru alături de cel care i-a fost tutore încă de când era mic, marele filosof Aristotel (Christopher Plummer).

Dintre bătăliile lui Alexandru filmul o reconstituie pe cea de la Gaugamela, o ciocnire spectaculoasă și sălbatică între trupele lui Alexandru, mult depășite numeric, și armata rivalului său geopolitic regele Darius al Persiei (Raz Degan). Scena îndrăzneață și vie este depășită apoi de o și mai intensă bătălie în junglă, în India, cu nestăpâniți elefanți de război. Filmul este însă mai mult decât un catalog al cuceririlor sângeroase ale lui Alexandru. Stone prezintă atât câmpuri de bătălie cu măceluri de amploare cât și scene cu conflicte pentru putere între generalii săi, precum și intrigi la curte și ascensiunea lui Alexandru la tron.

Deși spectatorii creștini ar putea considera respingătoare brutalitățile și hedonismul filmului (fără să uităm și înclinațiile bisexuale ale lui Alexandru), ei trebuie să țină cont de contextul istoric pre-creștin al lumii în care au loc aceste evenimente. Pelicula are și secvențe de o impresionantă frumusețe, între care se numără scenele din Babilon, care aduc la viață opulența legendarelor Grădini Suspendate ale cetății.

Datorită violenței puternice de pe câmpurile de luptă și vărsărilor de sânge asociate, unei tentative de viol, sugerării unor relații homosexuale, unei scene explicite în dormitor și uneia cu nuditate întrezărită, precum și datorită atmosferei generale de desfrâu, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.