The Count of Monte Cristo

Regia:Kevin Reynolds
Roluri principale:James Caviezel, Richard Harris, Guy Pearce
Durata:131
Producător:Spyglass Entertainment
Premiera în România:26.04.2002

Filmul "Contele de Monte Cristo" apărut pe marile ecrane în 2002, în regia lui Kevin Reynolds, este o extraordinară adaptare a romanului clasic de aventuri al lui Alexandre Dumas - iubitorii acestuia ar putea fi totuși dezamăgiți de numeroasele diferențe față de carte. Un tânăr marinar, Edmond Dàntes (James Caviezel), logodit cu frumoasa Mercedes (Dagmara Dominczyk), este întemnițat pe nedrept pentru trădare; el reușește să evadeze și caută să se răzbune pe prietenul său cel mai bun, Fernand Mondego (Guy Pearce), care i-a înscenat totul. Filmul are o dimensiune morală și chiar spirituală - este o poveste despre nedreptate și răzbunare, care vorbește despre credința în Dumnezeu și dreptatea divină. Această dimensiune este subliniată de inscripția de pe zidul unei celule din închisoarea Château D'If, făcută de un prizonier anonim: "Dumnezeu îmi va face dreptate".

În închisoare, tânărul analfabet Edmond Dàntes întâlnește un erudit preot în vârstă, Abatele Faria (Richard Harris, ce a jucat ultima oară în Harry Potter), care se află de mult timp în închisoare, și care îi împărtășește cunoștințele și deprinderile necesare pentru a se infiltra în societatea celor care i-au făcut nedreptatea și a se răzbuna. Atunci când Dàntes își pierde credința în timpul perioadei lungi petrecute în închisoare, și nu își mai dorește decât răzbunarea, mentorul său dă acestui fapt o perspicace notă teologică: "Poate că gândurile tale de răzbunare au servit la scopul lui Dumnezeu de a te ține în viață în toți acești ani". Dàntes protestează spunând că nu mai crede în Dumnezeu, dar preotul îi răspunde liniștit: "Nu contează; el crede în tine".

Reușind să evadeze, înarmat cu cunoștințele enciclopedice dobândite de la Abatele Faria - precum și cu fabuloase bogății dintr-o comoară căutată de mulți - Dàntes devine impunătorul și puternicul Conte de Monte Cristo, capabil să aducă nenorocire sau fericire după placul său. Reinventat în film, față de romanul lui Alexandre Dumas, Contele de Monte Cristo rămâne un personaj dominant, calculat, dar mult mai uman; obsedat de ură și de a-și lua revanșa, el nu poate totuși să ignore granița dintre dreptate și răzbunare. Chiar și servitorul său loial, Jacopo, interpretat cu o notă comică de Luis Guzmán, este o voce a rațiunii, punând sub semnul întrebării planurile de răzbunare ale lui Monte Cristo. Și în timp ce Contele din roman nu are nici o dificultate în a împăca credința sa în Dumnezeu cu campania sa de răzbunare, cel din film este conștient de dilema morală care i se ridică, și de faptul că mărturisirea sa ateistă este o apărare imperfectă.

Lupta lui Dàntes se dă la un moment dat și între iubire și răzbunare. Nu îi este nici lui prea clar care este mai importantă pentru el, dar se pare că Providența divină îi este alături - întâmplător ochii îi cad pe o frescă cu încoronarea Preasfintei Fecioare - și sunt limite pe care nu va avea ocazia să le treacă. Dacă este evident cum și-a pierdut Dàntes credința, nu este la fel de clar felul în care și-o recâștigă în final. Poate că s-a decis pur și simplu să creadă din nou în Dumnezeu pentru că, triumfând asupra dușmanilor săi, nu mai are nevoie de scuze pentru setea sa de răzbunare.

Datorită sugerării de relații sexuale premaritale și a unui adulter, precum și unor scene de luptă cu sabia și arme de foc, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.