Regia:Renny Harlin
Roluri principale:Stellan Skarsgard, Izabella Scorupco
Gen:Horror, Thriller
Durata:114
Producător:Morgan Creek Productions
Premiera în România:03.12.2004

Interpretând o versiune considerabil mai tânără a rolului care i-a aparținut lui Max von Sydow, Stellan Skarsgard este șovăitorul exorcist pr. Lankester Merrin. Cu acțiunea plasată în 1949, filmul încearcă să completeze golurile biografice legate de prima parte a vieții enigmaticului preot. Se pare că înainte cu 24 de ani de acțiunea primei părți, pr. Merrin, obsedat de amintiri ale atrocităților naziste, vede cum un paroh din țara sa narivă, Olanda, își abandonează atât slujirea cât și credința.

În Cairo, preotul este abordat de un negustor de antichități rare (Ben Cross) care, cunoscând experiența sa arheologică, îl angajează să găsească un străvechi artefact religios într-o biserică creștină bizantină, recent descoperită într-o regiune îndepărtată din Kenya, de către trupele britanice. Descoperirea este anacronică, deoarece structura este plasată în secolul al cincilea, cu mult timp înainte ca creștinismul să se răspândească în Africa sub-sahariană.

Evenimente ciudate - dar predictibile - încep să se petreacă: paturile se zguduie, crucifixele sunt profanate, o haită de hiene atacă un băiat, și un copilaș se naște acoperit cu viermi - exact lucrurile de care era nevoie pentru a-l scutura pe pr. Merrin din întunecata sa noapte a sufletului. Și în timp ce caută la început explicații raționale, treptat părintele începe să suspecteze ceea ce tribul local Turkana - și spectatorii - știu deja: unele lucruri e mai bine să rămână îngropate, în special dacă se întâmplă să fie o biserica decorată cu mozaicuri satanice. Izabella Scorupco este dr. Sarah Novack, o supraviețuitoare a Holocaustului care lucrează în rândul sătenilor, și care este atrasă de pr. Merrin. James D'Arcy este pr. Francis, un tânăr misionar idealist trimis de Vatican în Kenya, pentru a ajuta la investigații.

Deși se află pe un fundament teologic șubred, filmul menține un ton respectuos față de catolicism. Lupta spirituală a pr. Merrin nu țintește spre a-i denigra preoția, ci sunt parte a arcului emoțional al caracterului său, o traiectorie care în final îl conduce înapoi la a-și reîmbrățișa credința pierdută. Dincolo de atmosfera sa ciudată, filmul tratează probleme profunde privind credința și îndoiala, binele și răul. Deznodământul său indică de asemenea neomenia ca fiind cea mai sigură dovadă a demonicului în lume, amintindu-ne că dacă vrem să îl vedem pe diavol nu trebuie să ne uităm mai departe de știrile de seară.

Datorită unor scene înspăimântătoare de posedare demonică, celor două sinucideri, unor violențe cu vărsări de sânge, puternicelor referințe sexuale și limbajului necizelat, precum și imaginilor cu simboluri religioase profanate, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.