Regia:M. Night Shyamalan
Roluri principale:Joaquin Phoenix, William Hurt
Gen:Dramă, SF, Thriller
Durata:120
Producător:Touchstone Pictures
Premiera în România:29.10.2004

M. Night Shyamalan ne-a atras tuturor atenția cu reușitul "Al șaselea simț", iar acum nu se dezminte cu "Satul" (Touchstone), un film bine realizat cinematografic, cu actori de primă mână, cu atenție la detalii și cu o atmosferă bine dozată. Dar filmul din păcate are o cădere în finalul lui, marele mister fiind... veți vedea dacă mergeți la el.

Acțiunea se desfășoară într-un straniu sat al secolului al XIX-lea, într-o comunitate ce trăiește într-o izolare provocată de groaza unor făpturi ciudate ce trăiesc în pădurea din apropiere. Despre aceste creaturi nimeni nu are curajul să vorbească, și sunt referite ca "aceia despre care nu vorbim". Între oameni și ființele pădurii există o înțelegere de genul: noi nu vă deranjăm și atunci nici voi nu ne deranjați pe noi. Dar înțelegerea pare a fi fost deranjată de ceva sau cineva, căci în sat au apărut resturi de animale moarte, care provoacă panica în special a copiilor.

Sătenii trebuie să poarte haine galbene dacă se apropie de pădure, și filmul ne dă de înțeles că roșul este în schimb culoarea creaturilor, culoare ce trebuie evitată pentru a nu le atrage. Edward Walker (William Hurt) conduce satul, iar fiica sa oarbă, Ivy (Bryce Dallas Howard), este îndrăgostită de frumosul și idealistul Lucius Hunt (Joaquin Phoenix), care îi consultă pe bătrânii satului dacă poate sau nu să se aventureze în afara limitelor prescrise. Mama lui, Alice (Sigourney Weaver), îl avertizează asupra pericolului din afară, dar Lucius crede că creaturile nu îi vor face rău din moment ce intențiile lui sunt curate. În film mai apare Noah Percy (Adrien Brody), prostănacul satului, și dezamăgita Kitty (Judy Greer), sora lui Ivy, care îl iubește dar este respinsă de Lucius.

Shyamalan reușește să construiască o atmosferă plină de suspans relativ la creaturile pădurii, dar în tot filmul nu există decât una sau două momente ce ar putea să vă facă să săriți de spaimă. În majoritatea filmului vă veți simți manipulați de regizor. Alegând să facă filme fără efecte speciale spectaculoase și costisitoare, Shyamalan pare că își investește banii în a avea actori de primă mână. Pe lângă cei enumerați mai sus, în film mai apar și joacă bine Brendan Gleeson, Cherry Jones, Jayne Atkinson, Fran Kranz, Michael Pitt și Celia Weston. Dar rolurile nu sunt memorabile și nu scot ce e mai bun din numele mari.

După cum spuneam mai sus, sfârșitul filmului reprezintă o nereușită: majoritatea spectatorilor se vor întreba surprinși "asta a fost?" când pe ecran va apărea genericul de final. Dar cel puțin în satul prezentat domnesc valori precum iubirea și bunătatea. Și dată fiind puritatea vieților sătenilor, și modul civilizat în care vorbesc, nu vom auzi nici înjurături și nici nu vom vedea nudități. Dar totuși, atmosfera apăsătoare, de groază, nu îl face potrivit pentru cei mici.

Regizorul își explică astfel filmul, după cum putem citi pe Cinemagia.ro: "În lumea contemporană, m-am întrebat deseori ce trebuie să fac să îmi protejez copiii? Să mă mut la o fermă, în mijlocul pustiei și să trăiesc precum oamenii din 'The Village'? Ne place să credem că e posibil, dar câți putem face cu adevărat așa ceva? Ce sacrificii trebuie să facem cu adevărat pentru a îmbunătăți situația?"

Datorită unor scurte episoade violente ori cu sânge, unor imagini cu animale moarte, și a atmosferei de groază, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.