Regia:Paul Greengrass
Roluri principale:Matt Damon
Gen:Acțiune, Thriller
Durata:108
Producător:Universal Pictures
Premiera în România:22.10.2004

"The Bourne Identity" ("Identitatea lui Bourne") a fost unul dintre cele mai bune thriller-e de suspans din ultimii ani. Continuarea acestuia, "The Bourne Supremacy" ("Supremația lui Bourne") (Universal), având multe dintre elementele care au făcut ca prima parte să fie atât de captivantă - o intrigă rapidă, un scenariu inteligent, locații internaționale variate, interpretări deosebite - este un bun film de suspans, dar nu se ridică chiar la nivelul primului.

Unele personaje și fire ale poveștii sunt reluate în această parte fără prea multă recapitulare, așa că dacă nu ați văzut-o pe prima, veți vrea probabil să o închiriați înainte. În "Supremația lui Bourne", îl găsim pe asasinul CIA Jason Bourne (Matt Damon) tot amnezic, și ascunzându-se mereu, împreună cu Marie (Franka Potente), iubirea lui din prima parte. În Goa, India, el este frământat de coșmaruri care tot revin, dar nu poate identifica nici una dintre imaginile tulburătoare. El crede că trebuie să fi făcut ceva cumplit în trecut (mai târziu identifică locația ca fiind Berlin), dar nu își poate aminti nici un detaliu. În scurt timp, un ucigaș plătit (Karl Urban), de origine rusă, este pe urmele lui, și Bourne încearcă să plece cu avionul, împreună cu Marie.

Din acest punct nu ar fi bine să dezvăluim acțiunea, cu numeroasele ei întoarceri și răsturnări de situație. Este suficient să spunem că restul filmului o urmărește pe Pamela Landy (Joan Allen), agent CIA, în încercarea ei de a-l găsi pe Bourne, crezând că acesta i-a ucis pe doi dintre agenții ei. Agentul Ward Abbott (Brian Cox) apare din nou, instigând-o pe Landy să îl prindă sau să îl omoare pe Bourne. Julia Stiles și Gabriel Mann, din primul film, apar și ei ca alți agenți CIA.

Damon oferă o interpretare convingătoare a rolului de ucigaș transformat. Deși este este un dur prin pregătirea și profesia lui, personajul său arată sensibilitate și compasiune pe tot parcursul filmului. În scenele în care ar putea să se răzbune sau să își ucidă adversarii, el nu o face, și există o scenă spre sfârșitul filmului care ne dezvăluie mai mult caracterul lui decent. Allen joacă rolul unui Javert - neînduplecatul inspector din "Mizerabilii" - în variantă feminină, care își urmărește pe nedrept victima. Actorul englez Brian Cox continuă să își demonstreze abilitatea cu un excelent accent american, și interpretează cu stil rolul unui birocrat cu multe fețe.

Datorită scenelor de intensă acțiune violență și limbajului la un moment dat vulgar, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.