Regia:Pedro Almodovar
Roluri principale:Gael Garcia Bernal, Fele Martinez
Gen:Dramă, Romantic
Rating:O (-)
Producător:El Deseo S.A.
Premiera în România:15.10.2004

Un regizor de film în căutarea următorului său proiect. Un actor chipeș cu o istorie tristă. Un preot cu o sexualitate dereglată. Acestea sunt ingredientele folosite în "Proasta creștere" (Sony Classics), cel mai nou film al regizorului spaniol Pedro Almodovar.

Pentru Almodovar, acest controversat film - ales pentru noaptea de deschidere a Festivalului de Film de Cannes din 2004 - indică continuarea orientării spre filme mai serioase (precum "Totul despre mama mea" din 1999 și "Vorbește cu ea" din 2001), și renunțarea la comediile în stil vulgar care l-au lansat internațional, regizate în 1988 și 1989. Deși în acest film tratează subiecte fierbinți și delicate precum pedofilia și homosexualitatea unor preoți, autorul iberic nu renunță să apeleze la umor în explorarea acestor teme capitale, cum sunt păcatul, seducția, cinematografia... Filmul prezintă o poveste în poveste ce acoperă trei timpi din istoria Spaniei: 1964, 1977 și 1980.

Reluând unele teme explorate într-un film pe care l-a regizat în 1986, Almodovar își deschide filmul în Madridul anului 1980, cu Enrique Goded (Fele Martinez), un regizor de succes, care își caută prin ziare idei pentru noi scenarii. La biroul său apare un tânăr (Gael Garcia Bernal) care se prezintă a fi Ignacio, un vechi coleg de școală de care Enrique a fost îndrăgostit pe când erau pe băncile aceleiași școli catolice. Ignacio îi oferă lui Enrique o scurtă poveste semi-autobiografică despre experiențele lor din tinerețe, în special despre aventurile pederaste ale pr. Manolo (Daniel Gimenez-Cacho), șeful școlii, a cărui fixație trupească pentru Ignacio i-a scurtat acestuia copilăria. În versiunea imaginară, Enrique crește într-un bărbat familist frustrat, iar Ignacio ajunge să țină capul de afiș al unul spectacol de cabaret. Enrique este de acord să facă filmul, iar Ignacio primește rolul principal.

Filmul își plimbă apoi acțiunea înainte și înapoi, nu doar între trecut și prezent, ci și între lumea "reală" și amintirile complicate ale unei povești cu un triunghi format de trei oameni, o poveste cu decepții, șantaje și crime. Filmul nu este ușor de urmărit, și trebuie să depui un efort serios pentru a separa realitatea de ficțiune și pentru a ține minte care cine este (în fapt unii actori interpretează mai multe roluri, dar și invers, pr. Manolo fiind interpretat de doi actori, al doilea fiind Lluis Homar). Dar Almodovar se dovedește a fi un circar dibace, care deși învârte în aer mai multe bile, nu scapă nici una.

"Proasta creștere" conține câteva scene homo-erotice, foarte sugestive fără a fi însă neapărat explicite. Almodovar a declarat că nu a dorit să facă un film anti-clerical. Rezultatul este însă un film anti-clerical. Dramatizând efectele devastatoare ale abuzurilor sexuale, filmul poate, să sperăm, cel puțin conform pr. Peter Malon, președintele Asociației Mondiale Catolice pentru Cinema, "să contribuie la continuarea de către Biserică a procesului de examinare a conștiinței".

Datorită numeroaselor scene cu homosexualitate, pedofilie, a crimei fără consecințe, a folosirii drogurilor, a scenelor de masturbare, a scurtelor scene cu nuditate și violență, umorului și limbajului uneori vulgar, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu O - adică ofensator moral. Asociația Americană pentru Filme nu a clasificat filmul.