Regia:Michel Gondry
Roluri principale:Jim Carrey, Kate Winslet
Gen:Comedie, Dramă, Romantic
Durata:108
Producător:Focus Features
Premiera în România:15.10.2004

Probabil că vă amintiți cântecul învățat la limba engleză "Clementine". Refrenul său: "Oh my darling, oh my darling, oh my darling Clementine. You are lost and gone forever, dreadful sorry Clementine" rezumă tema și nota emoțională a noului film îndrăzneț al lui Michel Gondry, "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" - "Strălucirea eternă a minții neprihănite" (Focus). În ciuda unei intrigi complicate și a unui titlu care nu reflectă exact subiectul (luat dintr-un poem al lui Alexander Pope), este unul dintre cele mai originale, mai ingenios alcătuite și mai de impact din punct de vedere emoțional filme dintr-o lungă perioadă de timp.

Deși nu este genul său de personaj, Jim Carrey joacă rolul lui Joel Barish, un singuratic neglijent, fără noroc în dragoste, care în mod spontan se hotărăște să chiulească de la servici de Valentine's Day și ia un tren spre Long Island. Rătăcind de-a lungul unei plaje pustii, el o întâlnește pe Clementine (Kate Winslet), o boemă cu spirit liber. Entuziasmul ei îl face pe Joel să iasă din carapacea sa de om introvertit, astfel că la sfârșitul secvenței de 17 minute este evidentă atracția puternică ce se stabilește între cele două firi opuse.

Nu ne miră așadar perplexitatea lui Joel atunci când, se pare că după câteva zile, îi aduce Clementinei un cadou, iar ea se poartă de parcă nu l-ar fi văzut niciodată. Se dezvăluie faptul că, din motive nu prea clare, Clementine a apelat la servicile unei companii enigmatice numită Lacuna, pentru a i se șterge din creier toate amintirile cu Joel. Distrus, el decide să se supună aceleiași proceduri, într-o răzbunare care să îl scape de depresie. Ștergerea memoriei are loc într-o noapte, în apartamentul lui Joel, cu capul pacientului inconștient așezat într-un aparat care îi distruge sistematic amintirile lui cu Clementine, una câte una.

Filmul evită în mod înțelept să fie prea tehnic în explicarea procesului implicat. Procedura este supravegheată de Stan (Mark Ruffalo), și Patrick (Elijah Wood). Cea mai mare parte a acțiunii se petrece, desigur, în mintea lui Joel - mai exact în amintirile lui; în timpul ștergerii memoriei, frânturi de amintiri dispar. Din străfundurile sufletului său, Joel, conștient de ceea ce se întâmplă în capul său dar incapabil să oprească procedura, înțelege că o iubește cu adevărat pe Clementine - în ciuda amintirilor dureroase. El începe să se retragă cu amintirile sale din zilele fericite în adâncul minții lui, "ascunzând-o" pe Clementine în amintirile din copilărie, agățându-se cu disperare de unele urme ale ei, înainte ca ea să fie aruncată în uitare.

Cunoscut pentru rolurile sale nonconformiste și nebunatice, Carrey ne oferă cea mai liniștită interpretare a sa până în prezent, și totuși cea mai intensă. Renunțând la costumele de epocă și la accentul britanic pentru o ținută multicoloră și un perfect accent american, Kate Winslet oferă o interpretare plină de frenezie, cu hiperactivitatea care îl caracterizează în mod normal pe Jim Carrey, neobișnuit de reținut de această dată. Scenariul lui Charlie Kaufman este de departe între scenariile scrise de el cel mai dezvoltat în ceea ce privește personajele și drama umană. Dar pentru aceia care nu gustă stilul neconvențional al lui Kaufman, narațiunea uneori în mod intenționat complicată, nelineară, poate fi puțin confuză.

În ciuda unor vulgarități inutile, filmul propune câteva reflecții pătrunzătoare asupra centralității amintirilor în definirea personalității noastre. Dar în timp ce este adevărat că amintirile - atât pozitive cât și negative - joacă un rol vital în a ne face ceea ce suntem, spectatorii trebuie să fie avertizați împotriva prezumțiilor raționaliste care ar reduce persoana la suma totală a proceselor sale mentale. Pentru creștini, omul este mai mult decât amintiri. Filmul explorează de asemenea cu sensibilitate relațiile interpersonale și capriciile inimii umane în lupta ei cu regretele și cu ocaziile pierdute. Între filmele care au ca temă pierderea memoriei, acesta este de departe cel mai ingenios, mai îndrăzneț și, ca să facem un joc de cuvinte, mai memorabil dintre toate.

Datorită sugerării unor acte sexuale, nudității, unor referiri la droguri și limbajului în mod repetat grosolan și cu aluzii sexuale, precum și vulgarităților, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.