Regia:Jonathan Mostow
Roluri principale:Arnold Schwarzenegger, Claire Danes, Kristanna Loken
Gen:SF, Acțiune
Durata:100
Producător:C-2 Pictures
Premiera în România:08.08.2003

Mașinăriile rele revin. Tocmai când amatorii de filme au început să se împace cu computerele personale după ce au aflat - prin intermediul filmului "Matrix Reîncărcat" - că PC-urile cu o înfățișare inocentă îi urmăresc în secret, audiențele au de a face acum cu ciborgi ucigași gata să distrugă omenirea în acțiunea științifico-fantastică darnică în violență "Terminator 3: Rise of the Machines" - "Terminator 3: supremația roboților" (Warner Bros.), regizată de Jonathan Mostow. Se pare că nu este un an prea bun pentru relația om-mașină.

Ținându-se de cuvânt, Schwarzenegger s-a întors ca T-1000 Terminator, un robot robust care încă o dată călătorește din viitorul nu prea îndepărtat pentru a-l proteja pe John Connor (interpretat de Nick Stahl), un tânăr vagabond care cândva îi va conduce pe luptătorii pentru libertate la victoria împotriva mașinilor ce au ajuns să stăpânească lumea. Personajul lui Arnold, care a fost reconceput pentru a fi prietenos, trebuie de asemenea să joace rolul de gardă de corp a unei curajoase doctorițe veterinare, Kate Brewster (Claire Danes), care, fără știința ei, va juca un rol central în viitoarea revoluție.

Singurul lucru care îi stă în cale este frumoasa dar mortala T-X (Kristanna Loken), un terminator superior cu abilități de schimbare a formei, cea mai sofisticată mașină de ucis produsă până atunci. T-X a fost trimisă înapoi în timp pentru a-i repera și ucide pe Connor și Brewster, precum și pe cei care li se vor alătura în lupta de rezistență, pentru a câștiga astfel bătălia chiar dinaintea începerii ei.

Dacă toate acestea vă sună foarte mult ca "Terminator 2", nu vă speriați: intriga slabă are doar rolul de a lega numeroasele scene de genul orice-distrugi-tu-eu-pot-să-distrug-mai-grozav, în care Arnold și terminatoarea se luptă lovindu-și circuitele într-o întrecere plină de testosteron pentru a vedea cine e mai tare în parcare.

Pentru a complica scenariul, Arnold și însoțitorii trebuie să lupte și împotriva timpului, pentru a preveni instalarea unui periculos program numit "Skynet" în principala rețea națională de servere. Dacă va fi activat, acest soft va acționa ca un super-virus, infectând toate calculatoarele din lume, inclusiv pe cele ale Pentagonului, insuflându-le conștiința de sine și îndemnându-le să se revolte împotriva stăpânilor lor umani, ceea ce ar conduce mai apoi la un holocaust nuclear apocaliptic, ce ar distruge cea mai mare parte a omenirii și le-ar lăsa pe mașini în postura de conducători. Cel care se ocupă de Skynet este Robert Brewster (David Andrews), un important ofițer din cadrul Air Force, preocupat de inerentele riscuri ale programului, care, prin coincidență, este chiar tatăl lui Kate.

Din fericire, Arnold are "încărcat" în el și ceva umor. Tocmai capacitatea hazlie a filmului de a se auto-ironiza face mai atrăgător dialogul. Deși rostește replicile cu o seriozitate de ciborg, Arnold, care la vârsta de 55 de ani arată încă de parcă ar putea concura pentru titlul Mr. Univers, pare să se delecteze în sobrietatea artificială a filmului. Calmul lui ironic împrumută acestei părți din seria "Terminator" o atmosferă veselă care din păcate lipsește din întunecatul "Matrix".

Lui Stahl îi lipsește vioiciunea lui Edward Furlong - actorul care a interpretat o versiune mai tânără a lui Connor în partea a doua a filmului - jucând rolul unui salvator șovăitor, fără sentimente. Danes își intră bine în rol, umplând golul lăsat de Linda Hamilton. Terminatoarea Loken este sexi, dar se pare că cineva a uitat să îi implanteze și un cip de personalitate.

Acțiunea este cam greu de înțeles de către cei care nu cunosc celelalte două părți ale trilogiei, deoarece puțin din timpul de pe ecran este alocat povestirii de fundal. Acesta ar trebui să fie totuși un inconvenient minor, deoarece intriga slabă servește doar ca scenă pentru masacrul extrem de violent.

Cu riscul de a deveni prea profunzi, se poate spune că parada pirotehnică este îngreunată de o polemică asupra imposibilității schimbării soartei, un fel de ecou al tragediei grecești sau al unei predici calviniste despre predestinare, în opoziție cu înțelegerea catolică a libertății voinței.

Multe vor depinde de succesul de casă al "T3", dar finalul deschis al filmului sugerează în mod evident că Warner Bros. nu dorește să spună prea rapid "hasta la vista, baby" acestei serii de succes din punct de vedere comercial.

Datorită violenței excesive, limbajului câteodată vulgar, precum și unor scene scurte cu nudități, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu O - adică ofensator moral. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.