Creștinii laici. Identitate și misiune
achizitionare: 12.11.2003; sursa: Editura Sapientia
DEMNITATEA FAMILIEI ÎN "EVANGELIUM VITAE"
D-na Marina Fara
Consiliul Pontifical pentru Familie, Vatican
Se cuvine să le mulțumim organizatorilor pentru această
"agapă"de idei - din magisteriul Bisericii, din experiența cuprinsă
în minunata literatură patristică dar și din experiența actuală - a Bisericii
universale și a celei locale. Este un moment important, care reflectă
maturitatea Bisericii noastre. După cum ați putut observa, toate tematicile
abordate până acum, în cadrul acestor cursuri, au "citat", direct sau
indirect, o instanță ale cărei problematici este prin excelență actuală, o temă
a tuturor provocărilor posibile: familia.
Pentru că se recunoaște - încă - pretutindeni că viitorul omenirii
depinde de familie, cel puțin prin adevărul esențial că aceasta este chemată să
asigure generarea (zămislirea, nașterea și dezvoltarea) vieții umane și a
persoanei umane. "Viitorul omenirii trece prin familie", clasează
Biserica în actualitate, ca pentru a trezi conștiințele adormite, în fața
tabloului îngrijorător al civilizației morții care se înstăpânește în jurul
nostru.
Atacul la adresa vieții este, de fapt, un atac împotriva familiei,
iar familia, vedem cu ușurință acest lucru, se află în criză. Iată de ce, este
util mai întâi să analizăm resorturile acestei "civilizații a
morții", descrise în enciclica la care ne referim.
Evangelium vitae a apărut ca o necesitate, semnalată de Biserică. Consistoriul
extraordinar al Cardinalilor, din aprilie 1991, i-a cerut papei un document
magisterial prin care Biserica să se pronunțe asupra valorii sacre și
inviolabile a vieții umane.
Ne propunem, în analiza noastră, mai întâi o conștientizare asupra
realităților culturii morții, apoi o perspectivă asupra răspunsului pe care
suntem chemați să îl dăm, un răspuns ce ne cere o permanentă convertire, o
transformare interioară, și, în sfârșit, câteva referiri la vocația noastră de
a mărturisi valorile în care credem, pe care le urmăm, valori ale familiei
creștine investite cu darul divin de a fi co-autoarea vieții în planul
Creației.
Evangelium Vitae nu este un text biblic, nu este un text canonic - subliniază
autorul enciclicei și adaugă: "Evanghelia vieții este vestea cea
bună" pe care suntem chemați să o proclamăm astăzi în mijlocul culturii
morții; este vestea cea bună a vieții; este vestirea lui Cristos, calea,
adevărul și viața.
Ca "popor al vieții" suntem chemați să o vestim,
"Evanghelia vieții" fiind deci, aș spune, materie a unei noi acțiuni
civilizatoare în societatea dezumanizată.
Textul ne dezvăluie această chemare ca pe o vocație a
"poporului vieții", ca pe o vocație a familiei dar și ca permanentă
chemare, înscrisă de Dumnezeu în inima omului, la deslușirea și trăirea acelui
mister care înseamnă "plinătatea vieții".
Evangelium vitae, o enciclică ce explică pericolul extrem la care se expune
umanitatea atunci când este disociată procreația de vocația familiei, era în
1995, data apariției, o enciclică profetică, dacă ținem cont de faptul că este
deosebit de actuală în anul 2001, când realitatea copiilor fără familie și a
familiilor fără copii este evidentă, iar oamenii de știință se străduiesc să
cloneze cât mai curând ființa umană.
Evangelium vitae se află în gândul papei de multă vreme, din timpul în care, episcop
de Cracovia și profesor la Universitatea Catolică din Lublin "s-a
îndrăgostit" - cum afirmă în dialogurile sale cu Vittorio Messori
("Să trecem pragul speranței") - "de iubirea umană" : ca
teolog și ca păstor de suflete, îndrumând familiile, slujind ceremoniile de
Căsătorie ale prietenilor, pregătind logodnicii pentru viața de căsătorie,
"am început - declara el - să iubesc iubirea umană". Erau anii unei
opere capitale, care își păstrează actualitatea și prețul ca un diamant:
"Iubire și responsabilitate". În acest eseu, al cărui titlu rezumă pe
deplin strălucita disertație cuprinsă între copertele sale, se află germenele
multor opere magisteriale ale viitorului papă dar, în mod deosebit, Evangelium vitae. Eu mi-am permis să
numesc "Iubire și responsabilitate" "Proto-Evangelium
vitae".
Iubire și responsabilitate s-a publicat la noi, în anul vizitei papei, în versiune completă la
Cluj și într-o primă parte la București, urmând să apară în curând partea a
doua. Recomand această carte tuturor celor care sunt interesați de misterul
iubirii umane, de misterul vieții și părtășiei noastre la creația divină, de
problematica familiei și mai ales celor ce vor să afle răspuns la starea gravă
în care se află tineretul prins în capcana mentalității materialiste, a
consumului.
În cu totul alt stil, și anume cel al sfatului spiritual care a
creat o valoroasă bibliotecă înainte de război (câte cărți s-au mai salvat din
acea bibliotecă?), avem în Biserica noastră un precursor al ideii care acum se
constituie într-un val uriaș, ideea luptei pentru apărarea vieții și a familiei
ca sanctuar al vieții. Acel precursor al mișcării "Pro Vita", putem
afirma cu certitudine, este Monseniorul Ioan Suciu, episcopul martir al
Blajului și autorul seriei de predici din catedrala Sfântul Iosif, care chema
la rezistență împotriva răului materialist, comunist, care se instala dar este
în același timp și autorul unei cărți duios de frumoase, profunde și actuale,
care se numește "Mama". Ca și Ioan Paul al II-lea, Monseniorul Suciu
a avut spiritul profetic de a încredința toate aceste adevăruri, spre păstrare
și promovare, tineretului. De altfel, știm că i se spunea "apostolul
tineretului". O idee tot atât de profetic asemănătoare, de exemplu, cu
ultimul Mesaj al Papei Ioan Paul al II-lea pentru Ziua internațională a
tineretului 2001, mi se pare centralitatea
crucii ca asumare a vieții, leit
motiv în îndemnurile Monseniorului Suciu, atât în scrierile despre eroismul
creștin cât și în acea minunată predică de rămas bun, în care le încredințează
tinerilor misiunea de a făuri o rezistență a conștiinței, singura cale de
salvare la nivel personal și de popor, în fața adversităților.
Avem deci în patrimoniul nostru, un precursor al mișcării "Pro
Vita" și încă o figură cu maximă autoritate, un martir al Bisericii și, în
același timp, o figură de certă modernitate, care interpretând semnele timpului
- în prima jumătate a secolului trecut -, a considerat că este mai mult ca
oricând ceasul Bisericii, că Biserica este chemată să se implice și să ofere
răspunsurile pentru care societatea nu va avea la îndemână altă instanță
morală. Vorbind despre sfidările actualității și îndemnând, la București, la un
ecumenism al slujirii valorilor, apărarea vieții și a familiei aflându-se
printre priorități, Ioan Paul al II-lea și-a luat rămas bun de la români
încredințând acest "vis" tinerilor.
Magisteriul Bisericii cuprinde documente care au precedat Evangelium vitae. Iată câteva:
În spiritul Conciliului al II-lea din Vatican, Paul al VI-lea emitea
în 1968 o enciclică revoluționară, receptată cu mari controverse, asupra
reglementării natalității: Humanae vitae.
Urmează documente emise de Congregația pentru doctrina credinței asupra eticii
sexuale: Persona humana (1975);
asupra respectului vieții umane în curs de naștere și al demnității
procreației: Donum vitae (1987) și
alte apeluri și documente.
Ioan Paul al II-lea a dedicat o cateheză (audiențele generale)
relației de iubire între soți cu deschidere spre viața care se naște și a
tratat problema apărării vieții în perspectiva familiei: este ciclul alcătuit
din Îndemnul apostolic Familiaris
consortio - îndatoririle familiei creștine în lumea de azi, 1981;
Scrisoarea apostolică asupra demnității și vocației femeii, Mulieris dignitatem, 1988; Scrisoarea
către familii, Gratissimam sane, 1994
și Scrisoarea de Crăciun adresată tuturor copiilor, Ad paucos dies, 1994.
1. Conștientizare: pentru
o cultură a vieții
După dezamăgirea produsă de căderea unui mit, speranța salvării din
imperiul consumismului prin infuzia de spiritualitate a Estului eliberat de
totalitarismul comunist, pentru toată lumea care privește realitatea cu
responsabilitate asediul culturii morții devine din ce în ce mai îngrijorător.
Sunt anii în care, în țările din Est înflorește contracepția. Paradoxal, odată
cu eliberarea de sub teroare, odată cu câștigarea libertății se refuza viața.
Și în cazul acesta, putem spune că Ioan Paul al II-lea a avut o viziune
profetică. Cu ocazia vizitei sale la Praga, în aprilie 1990, a lansat un
avertisment noilor democrații din Est, un apel la reținerea entuziasmului și la
vigilență, pentru că se profilau alte pericole în fața unei societăți
nepregătite să reziste la presiunea consumistă. Era vorba despre pericolele
libertății neînțelese, despre îmbrățișarea cu euforia eliberării de
totalitarism a unor concepții de viață care contravin tocmai libertății umane
în adevărul său antropologic: se primea cu ușurință "libertatea" de a
practica avortul, sterilizarea, cultura pilulelor contraceptive, a tehnicii de
laborator în locul procreației, a experimentului asupra embrionilor umani; apoi
eutanasia, pasivitatea și chiar fascinația față de violența gratuită, lipsa de
reacție în fața mentalității prin care omul devine un simplu obiect de consum.
Contracepția - acest important capitol al "culturii
morții" - a devenit un sistem care funcționează cu maxim randament și, de
aceea, este dificil de demontat.
1.1. O primă treaptă a conștientizării
Cultura morții se definește prin tot ceea ce înseamnă intervenție
artificială a omului în planul creației fără a respecta în integralitatea lor,
legile creației. În legile creației, omul își are locul bine definit: el nu se
substituie lui Dumnezeu, ci participă la creația lui Dumnezeu, și tocmai în
această nobilă poziție pe care i-a oferit-o Dumnezeu, aceea de a participa la
creația sa, rezidă grandoarea, demnitatea ființei umane. Repetabilul păcat de
la origini, omul care se substituie lui Dumnezeu, se revelează mai ales în
raport cu atitudinea față de viață, pentru că Dumnezeu este viață și Creatorul
vieții.
În Evangelium vitae,
această atitudine este analizată reparcurgând episodul biblic al crimei lui
Cain. Observăm că Dumnezeu nu-și întrerupe dialogul cu el. Îi amintește că este
liber în fața răului, căci la rădăcina oricărei violențe se află căderea în
fața "logicii" celui rău. Acea minciună a lui Cain: "Oare sunt
eu păzitorul fratelui meu?" ilustrează "o eclipsă" asupra
valorii sacre a vieții umane, este pierderea legăturii omului cu Dumnezeu.
Societatea noastră, cuprinsă de materialism practic și-a însușit ca
sindrom al modernității pierderea sensului păcatului, asimilarea delictului cu
un drept: dreptul de a ucide o ființă nevinovată - avortul, dreptul de a se
închide în fața primirii vieții. Pentru că trupul nu mai este văzut în adevărul
uman al unei realități specific personale, adică semn și loc al relației cu
ceilalți, cu Dumnezeu și cu lumea. Trupul, se specifică în Evangelium Vitae este văzut sub aspectul unei pure materialități,
procreația devine astfel un dușman (al profitului material, al plăcerii, al
vieții egoiste). Asistăm la o sărăcire fără seamăn a relațiilor interpersonale.
Suferința, care este o "povară inevitabilă a existenței umane dar și
factor al posibilei creșteri personale" este "cenzurată, respinsă ca
inutilă"; "viața și-a pierdut orice semnificație, în om încolțește
dorința de autoreprimare".
Porunca a cincea, referitoare la apărarea vieții, ne arată că omul
poate "ucide" nu numai prin suprimarea vieții deja creată și aflată
în diferitele ei stadii de desfășurare, prin avort, ucidere voluntară, pedeapsa
cu moartea, eutanasie, dar și agresând demnitatea vieții: procrearea
artificială, experimentele pe embrioni, violența, agresiunile de toate
felurile.
Altă formă de substituire lui Dumnezeu este intervenția omului în
ordinea carității. Conform ordinii carității se bucură de protecție specială
cel mai slab, cel vulnerabil. Cultura morții, în schimb, este o cultură care se
definește prin legea eliminării sistematice a celui mai slab: copilul nenăscut -
care nu are cum să riposteze, handicapatul, bolnavul, bătrânul, persoana
marginalizată.
În februarie 2000, s-a organizat în Vatican o adunare comemorativă a
cinci ani de la apariția enciclicei Evangelium
vitae (s-a desfășurat în februarie pentru că în luna martie, când se
împlineau de fapt acești ani, Papa, după cum știți, se afla în vizită în Țara
Sfântă).
Ioan Paul al II-lea a definit atunci în termeni și mai radicali
acest tip de societate ce generează cultura morții, folosind cuvântul
"decadent". Societatea decadentă implică rețeaua politicilor și a
legislațiilor contrare vieții. Ea se caracterizează printr-o decădere
progresivă și accelerată nu doar la nivel moral, ci și demografic și economic.
Simptomul descris în Evangelium vitae,
delictul transformat în drept, ștergerea noțiunii de păcat, conduce la
consecințe cu caracter ireversibil. Apare deci necesitatea urgenței de acțiune,
necesitatea "salvării civile". Pentru aceasta trebuie să se producă o
schimbare de mentalitate "pe scară largă și vizibilă".
Prin ce se caracterizează această nouă mentalitate și nouă cultură,
cultura vieții?
În primul rând, prin conștientizarea, asumarea și responsabilizarea
față de actul creației, a valorii vieții "concepute". Se cheamă apoi
la o mai mare atenție - și din nou responsabilizare - în stabilirea raportului
între legea civilă și legea morală: astăzi, a face ceva legal nu înseamnă și a
face ceva drept. Merită o atenție specială capitolele enciclicei care se referă
la acest raport (cap. 73, 90, 20). Capitolele respective, citate într-un
elocvent discurs al Cardinalului Alfonso Lopez Trujillo, Președintele
Consiliului Pontifical pentru Familie, discurs pronunțat în fața membrilor
"Pro Vita" din Scoția (marie 1996) sunt o clarificare și o pledoarie
a "adevărului despre lege". Cardinalul citează adevărurile din Evangelium Vitae ca răspuns la o opinie
publică agresată de mijloacele de comunicare ce încearcă să formeze un nou tip
de persoană umană. Cardinalul Trujillo arată că Evangelium Vitae ne dezvăluie adevărul despre persoana umană,
adevărul despre morală, adevărul despre lege și adevărul despre sexualitatea
umană.
Revenind la întâlnirea de anul trecut din Vatican, pentru a comemora
cinci ani de la apariția enciclicei, chestiunea mentalității dominante a fost
centrală. Mentalitatea fiind un fenomen al maselor, al colectivității - și
incidența asupra acesteia este, după cum știm, un element forte al lui Ioan
Paul al II-lea -, papa a chemat societatea civilă la o mobilizare generală
pentru a schimba adeziunea sau atitudinea de pasivitate, de indiferență față de
cultura morții: a reînnoit chemarea adresată mai întâi întregii Biserici dar și
societății civile: medicilor, oamenilor de știință, educatorilor, ziariștilor,
juriștilor, legislatorilor și, în primul rând, familiilor, să găsească
modalități pentru ca bunurile existente să fie astfel distribuite încât
valoarea vieții, dreptul la viață să poată fi respectate. Să existe o amplă
mobilizare împotriva "acelei selecții tacite și crude conform căreia cei
mai slabi sunt eliminați în mod nedrept".
Sfântul Părinte a criticat "mentalitatea renunțării", care
conduce la părerea că "normele contrare dreptului la viață", adică
acelea care "legalizează avortul, eutanasia, sterilizarea și planificarea
nașterilor conform unor mijloace contrare demnității căsătoriei", "ar
fi ineluctabile" și, de aceea, ar reprezenta un fel de "necesitate socială".
"Din contra, a subliniat papa, acestea sunt un germene de corupție a
societății și a fundamentelor sale". Iar conștiința civilă și morală nu
poate accepta această falsă ineluctabilitate, după cum nu ar putea accepta
războaiele sau epurările etnice" (discurs la cinci ani de la EV).
Eu cred că această îngrijorare cauzată de "mentalitatea
renunțării" trebuie să ne îngrijoreze mai mult pe noi, românii, fiind
vorba, în plus, de o trăsătură a psihologiei colective a poporului nostru. De
aceea, în activitatea noastră laicală, cred că ar fi bine să analizăm fenomenul
și cauzele lui, cu ajutorul unor specialiști (psihologi, sociologi, filozofi),
apoi să luăm măsuri de ordin practic, de intervenție socială, pentru diferite
campanii cât mai eficiente. Căci mesajul enciclicei Evangelium vitae este greu acceptat, produce multă incomoditate. De
altfel, tot la aniversarea de anul trecut, papa a remarcat că mesajul
enciclicei a întâmpinat, de-a lungul celor cinci ani de existență, o permanentă
dificultate în mediul social, dar validitatea lui "rămâne
neschimbată".
Contextul imediat în care a apărut Evangelium vitae era mobilizarea generală a forțelor culturii
contraceptive pentru Congresul Mondial asupra populației, de la Cairo și
Congresul de la Pekin asupra femeii. La Cairo, trebuie subliniat, delegația
Sfântului Scaun a repurtat o victorie, o victorie mică dar - bine folosită -
această victorie poate fi un germene bun pentru un drum spre o cultură a
vieții. Acea victorie a constat în determinarea participanților să recunoască,
în declarația finală, că orice măsuri care s-ar întreprinde pentru reglementări
demografice trebuie să se subordoneze drepturilor omului. Tot anul trecut, la
ONU s-au comemorat cinci ani de la Conferința de la Cairo. A fost momentul cel
mai delicat, deoarece forurile internaționale doreau să aplice o corecție
documentului final de la Cairo, schimbând terminologia drepturi umane. În
același timp, împotriva Sfântului Scaun s-a dezlănțuit celebra campanie
feministă care cerea ca Vaticanul să nu se mai amestece în problemele familiei
și ale vieții, fiind un mic stat de persoane celibatare, ce nu ar avea putința
de a înțelege problemele căsătoriei, ar încălca "libertățile" și deci
"drepturile" femeii. Cu tact, solidaritate din partea prietenilor din
toată lumea, rigurozitate și probitate în susținerea adevărului ființei umane
dar și cu o coerență și consecvență impecabile, Sfântul Scaun a reușit ca acel
mic punct din documentele finale ale Conferinței de la Cairo să fie menținut.
Și pentru a asigura inviolabilitatea Cartei Drepturilor Umane, emise la
sfârșitul celui de al doilea război mondial de Națiunile Unite, Sfântul Scaun a
analizat drepturile familiei prin prisma Declarației universale a drepturilor
umane, în același timp în care lumea politică internațională comemora cei 50 de
ani de existență ai acestui cod civic. Dreptul la respectarea vieții și a
demnității acesteia, adevărurile din Evangelium
vitae erau mai actuale ca oricând. Ceea ce a demontat obiecțiunea venită
din partea mișcărilor feministe puternic susținute de instituțiile
contraceptive a fost impresionanta solidaritate a lumii întregi cu poziția
Sfântului Scaun. S-a putut clarifica adevărul că nu Biserica este cea care
emite drepturile familiei și dreptul la viață. Aceste drepturi - care, de
altfel, figurează și în Carta universală a drepturilor omului dar și în
Constituțiile statelor -, țin de natura adevărului antropologic. Iar Biserica
este păstrătoare și apărătoare a acestui adevăr, înscris în firea, în inima și
în conștiința fiecărei ființe umane.
1.2. O a doua treaptă a conștientizării
Desigur, viziunea filozofică a acestei legi naturale este mai adâncă
și ne trimite printre altele la "logica darului, conform căreia,
"Viața umană este un dar primit pentru a fi dăruit la rândul său" (EV, 92). Logica darului ne îndreaptă
către darul pe care noi l-am primit de la Dumnezeu care ne-a chemat la viață în
specificitatea de bărbat sau femeie, în unicitatea existenței fiecăruia și
având în germene toate resursele posibile de a ne dezvolta spiritual și moral.
Apoi, dacă ne amintim de pasajul din Geneză: "Nu e bine ca omul să fie singur", observăm că
resursele, zestrea pe care omul a primit-o în dar nu poate conduce la împlinire
decât împreună cu cineva. Deci, omul trebuie să existe "pentru
cineva" (cf. Ioan Paul al II-lea,
Audiența generală 9 ian. 1980), prin dăruirea de sine realizează starea
conjugală, o dăruire totală ce caracterizează această stare.
Împlinirea împreună presupune complementaritate, iar aceasta este determinată de
diferența feminitate-masculinitate, bazată pe semnificația sexului. Caracterul
sublim al acestei complementarități este înscris în "biologia
generării"; "în biologia generării este înscrisă genealogia
persoanei" "în paternitatea și maternitatea umană, Dumnezeu însuși este
prezent, într-un mod diferit decât în orice altă generare de pe pământ",
căci "numai de la Dumnezeu poate proveni acest «chip», această «asemănare»
care e proprie ființei umane, așa cum s-a realizat în creație" (EV, 43).
Cum se poate răspunde pe deplin planului lui Dumnezeu? Care este
resortul acestui "răspuns"? Este tocmai dăruirea. Dăruirea de sine. A
se considera pe sine însuși un dar (venit de la Dumnezeu) și un dar pentru
ceilalți. În Dragostea conjugală în
serviciul vieții, în Evangelium Vitae, Mons. Francisco Gil Hellin, Secretarul
Consiliului Pontifical pentru Familie, demonstrează că iubirea dintre soți -
"concept primit în teologia Căsătoriei relativ recent" - este
substanța demnității familiei ca "Sanctuar al vieții". Iubirea dintre
soți are tocmai această specificitate, de dăruire reciprocă totală, cu
deschidere spre a treia persoană, copilul, ca dar primit de la Dumnezeu,
prezent în această "celebrare" a soților, în sanctuarul domestic
(Familia este numită și sanctuarul domestic).
Planul lui Dumnezeu este viață, este rodnicie. Deci, fiecare vocație
împlinită este o sursă de rodnicie: atât vocația la căsătorie cât și cea la
feciorie. Atât fecioria cât și căsătoria sunt rodnice, în perspectiva curăției,
adică a trăirii stricte a vocației primite. În cazul căsătoriei este vorba
despre vocația dăruirii totale către celălalt și împreună cu celălalt către
Dumnezeu, acceptând darul pe care Dumnezeu îl aduce iubirii soților, și anume o
nouă viață. Aceasta este perspectiva în care se orânduiește orice
particularitate: sterilitatea unor cupluri de exemplu; ea însăși, înțeleasă în
viziunea aceasta, se poate alinia logicii dăruirii, se poate oferi ca jertfă
pentru rodnicia lui Dumnezeu, rodnicie care înseamnă creație continuă, viață
continuă dar și proliferare a carității. În această logică, Sfântul Părinte îi
îndeamnă pe cei marcați de pecetea tristă a sterilității să adopte copii. Este
alternativa fermă pe care Papa o prezintă tehnicilor sofisticate cărora li se
supun soții pentru a aduce pe lume copii (fecundare in vitro, fecundare artificială etc).
Pierderea sensului real al feminității și masculinității duce la
provocări grave la adresa familiei. Separarea aspectului unitiv de cel
procreativ duce la alterarea sensului însuși al căsătoriei, ca dăruire
reciprocă generoasă. Provocarea aceasta - descrisă în Iubire și responsabilitate - a condus la realitățile cunoscute, în
care rodul firesc al unirii soților, copilul, este privit ca ceva nedorit. Este
nevoie de o cultură a responsabilității. A apărut astfel sintagma paternitate și maternitate responsabile.
"Dragostea din cadrul căsătoriei cuprinde și depășește simpla prietenie;
ea se realizează între un bărbat și o femeie care se dăruiesc unul altuia în
totalitate, conform masculinității și feminității proprii, punând - prin pactul
conjugal - bazele acelei comuniuni a persoanelor în care Dumnezeu a dorit ca
viața umană să fie concepută, să se nască și să se dezvolte". Catehismul Bisericii Catolice ne
amintește că: "În căsătorie, intimitatea trupească a soților devine semn
și chezășie de comuniune spirituală".
În Sexualitatea umană, adevăr
și semnificații, o lucrare a cardinalului Alfonso Lopez Trujillo în
colaborare cu Mons. Elio Sgreccia, se subliniază:
Semnul revelator
al autenticității iubirii conjugale este deschiderea spre viață. În realitatea
ei cea mai profundă, iubirea este în chip esențial un dar, iar iubirea
conjugală, conducându-i pe soți la cunoașterea reciprocă, nu se epuizează în
interiorul perechii conjugale: ea îi face într-adevăr apți de maxima dăruire
posibilă, prin care devin cooperatorii lui Dumnezeu pentru a da viață unei noi
persoane umane. În felul acesta, soții, în timp ce se dăruiesc unul altuia,
dăruiesc dincolo de ei înșiși, o ființă reală, copilul, reflex viu al iubirii
lor, semn permanent al unității conjugale și sinteză vie și indisociabilă
ființei lor (nr. 15).
Astfel se înțelege mai bine de unde pornește astăzi atitudinea de
respingere a vieții în relația conjugală: disocierea între caracterul unitiv și
cel procreativ este o consecință a banalizării sexului, a confuziei care se
face între sexualitate și genitalitate. Sexualitatea este o manifestare
completă a caracterului de feminitate sau masculinitate, el cuprinzând factorii
cei mai complecși care caracterizează persoana umană, inclusiv cei de natură spirituală.
"Banalizarea sexualității figurează printre factorii principali care se
află la originea disprețului pentru viața în curs de a se naște: doar o
dragoste adevărată știe să păzească viața" (EV, 97).
Astfel, singura definiție posibilă a familiei este acea comunitate
de iubire între un bărbat și o femeie, realizată în complementaritatea lor,
prin dăruirea reciprocă și cu deschidere spre a treia persoană, darul și rodul
acestei dăruiri.
2. Convertirea permanentă
2.1. Convertirea permanentă: răspuns la
provocările civilizației morții
După cum știm - și aici intrăm în următorul capitol al acestei
prezentări -, este necesară definirea clară a conceptului de familie. Una
dintre provocările actualității la adresa instituției familiale constă tocmai
în ștergerea definiției ei tradiționale. De altfel, este un sindrom care se
observă nu numai în privința perspectivei asupra familiei ci și a altor
realități. Societatea dintre milenii pune sub semnul îndoielii conceptele,
tinde să le schimbe sensul, să le relativizeze, să le lichideze și să creeze
altele noi. S-a încercat, după cum se știe, să se lărgească termenul de familie
la orice uniune umană: concubinajele (familiile de facto), uniunile homosexuale. Aceasta însă după ce a fost
atacată în prealabil definiția însăși a familiei, prin diferite argumente,
dintre care noutatea modernității nu a fost pe ultimul loc. Conform acestei
mentalități, conceptul de familie tradițională nu mai definește realitățile
familiei de azi, cu numeroase ipostaze monoparentale sau de familii de probă.
Aceste tipuri de conviețuiri, forțat denumite familii, ar fi adaptate la
condițiile actuale, conforme cu realitățile actuale, în care, de exemplu,
"o femeie își face copilul ei" sau un bărbat își realizează cu mame
diferite copiii lui.
Ceea ce se pierde din vedere este, din nou, adevărul ontologic, de
data aceasta referitor la familie, ca țesut social care își are propriile
reguli independente de incidența schimbărilor apărute în țesutul social.
În actualitate, aceasta este provocarea cea mai puternică. La noi,
în România, dacă observăm cu atenție, începe să se producă o fractură între
generațiile deja mature (mă refer la cele din jurul vârstei de 30 de ani), care
manifestă încă o nostalgie pentru instituția familială și cele care vin după și
care se configurează într-o docilitate îngrijorătoare față de tiparul mental
impus de o societate ce relativizează noțiunea de familie.
Cealaltă mare provocare la adresa familiei este contracepția.
Această consecință la alinierea civilizației plăcerii, a consumului, poate fi
contracarată prin ceea ce se numește paternitate și maternitate responsabile.
Calitatea aceasta ține de o puternică pregătire pentru viața de căsătorie, de o
educație solidă și de comunicarea dintre soți.
2.2. Convertire permanentă - starea necesară pentru a găsi răspunsuri la provocările
actualității
Viața de familie cere o stare de convertire continuă. În mod analog,
ne putem gândi că și creația este continuă, iar dacă extindem acest adevăr la
procreație, generarea unei ființe umane necesită o creație permanentă din
partea soților, ea nu se termină odată cu aducerea pe lume a copilului, ci se
continuă până la plinătatea maturității acestuia. Cineva afirma pe bună
dreptate: această creație sui generis
a părinților continuă și după ce copiii devin maturi și își construiesc o
familie (ca soți sau ca persoane consacrate). Ea continuă prin rugăciunile,
prin sfaturile cu care îi însoțim pretutindeni și mereu.
Pentru că a fi deschise vieții, a fi sanctuare ale vieții înseamnă
pentru familii a găsi în permanență răspunsuri viabile la provocările culturii
dominante, la presiunile mentalităților care se schimbă cu repeziciune.
Fenomenul globalizării influențează parțial familia dar prezintă și
o amenințare mai serioasă, în sensul că manifestările globalizatoare induc cu
mai multă eficacitate topirea celulei familiale într-un colectivism amorf și,
de ce nu, în formarea altor tipuri de colectivitate cu autoritate superioară,
de exemplu, colectivitatea prietenilor de pe internet, colectivitatea celor de
care depinde pâinea zilnică, colectivitatea mediatică. Provocării globalizării
i se răspunde prin solidaritate. Solidaritatea în perspectiva familiei ar fi
deci o reactualizare a logicii dăruirii, cu efecte la nivel social, un exercițiu
al generozității. Acest exercițiu se produce în slujba salvării a ceea ce este
specific și esențial pentru familie și anume sacralitatea și indisolubilitatea
ei. În virtutea acestor caracteristici, instituția familiei, bazată pe
căsătorie, se cuvine să fie respectată, de către membrii ei și de către
ceilalți, iar exercițiul solidarizării este o cale recomandabilă, ale cărei
resurse sunt nebănuit de bogate pentru împlinirea persoanei umane. Doar prin
practica solidarizării aceste resurse pot fi puse în valoare. La nivelul intim,
al relației dintre soți, există un tip de solidarizare ilustrat de practicarea
mijloacelor naturale de reglementare a fertilității și care conduce la o
desăvârșire a unității și a stabilității conjugale. Dacă o definiție a iubirii
este dăruirea în totalitate celuilalt, atunci această practică a mijloacelor
naturale de reglementare a fertilității este poate "întruparea" cea
mai elocventă a iubirii caste, a iubirii curate în viața de familie și răspuns
la provocările culturii dominante.
Spuneam că "spiritul" enciclicei Evangelium vitae este prezent în frecventele intervenții ale papei.
Într-una dintre acestea, și anume în discursul rostit în fața Tribunalului
ecleziastic (Rota romana), cu ocazia
deschiderii sale, din ianuarie 2001, Ioan Paul al II-lea, referindu-se la
sacralitatea și indisolubilitatea căsătoriei, observă: "Asistăm la o criză
generalizată și fundamentală a acestei instituții fundamentale", prin
răspândirea "culturii individualiste, care tinde să plaseze familia în domeniul
privat", contravenind, desigur, dimensiunii naturale a căsătoriei și a
familiei, ca adevăr al omului.
Magisteriul ecleziastic și legislația canonică conțin numeroase
referiri la caracterul natural al căsătoriei, iar moralitatea familială ascultă
de "criterii obiective, rezultate din natura persoanei și din actele
sale" (GS 51), căci
"Dumnezeu însuși este autorul căsătoriei, pe care a înzestrat-o cu
diferite bunuri și finalități" (GS
48). În climatul secularizat și în mentalitatea privatistă asupra familiei,
adevărul că Dumnezeu este autorul căsătoriei este contestat".
M-am gândit la această afirmație a Sfântului Părinte, reluată și în Evangelium vitae, pentru că ea
ilustrează foarte bine din ce cauză este necesară convertirea permanentă. O
convertire permanentă înseamnă un răspuns găsit de fiecare dată pentru a
traversa impactul cultural dominant prin conștientizarea că noi, ca soți
suntem, de fapt colaboratorii lui Dumnezeu într-o instituție pe care chiar el a
voit-o și al cărei autor este chiar El. Iar noi suntem investiți cu caracterul
de protagoniști. Dar pentru a fi cu adevărat protagoniști trebuie să înțelegem
natura însăși a instituției noastre, a căsătoriei pe care o protagonizăm.
S-au acumulat
multe incertitudini și formule echivoce în privința noțiunii înseși de natură.
Se pretinde reducerea a ceea ce este specific uman la simplul ambient cultural,
revendicându-se o creativitate și operativitate ale persoanei în regim de
completă autonomie, atât pe plan individual cât și pe plan social. Din acest
punct de vedere, ceea ce este natural va fi considerat un simplu dat fizic,
biologic, sociologic, ușor de manipulat prin mijloace tehnice conform
propriilor interese - afirmă papa în același discurs la Rota romana.
În această contrapunere cultură-natură rezidă explicația apariției
liberului arbitru, a puterii discreționare. Lucru observabil foarte clar în
tentativele impunerii familiilor de facto,
homosexuale etc. comparate cu căsătoria, al cărei caracter natural este negat.
În enciclica Veritatis splendor,
papa a subliniat faptul că trupul, corpul uman nu este extrinsec persoanei, ci
reprezintă, împreună cu sufletul spiritual și nemuritor, un principiu intrinsec
ființei unitare a persoanei" (VS,
46-50). Deci, nu se pot căuta "în false spiritualisme, confirmări a ceea
ce este contrar realității spirituale a legăturii matrimoniale".
"Atunci când Biserica învață că uniunea matrimonială este o realitate
naturală, propune un adevăr evidențiat în rațiunea binelui soților și al
societății; uniunea matrimonială este conectată cu "începutul" din Geneză, când Dumnezeu "i-a creat
bărbat și femeie", în viziunea complementarității lor. Pornind de aici,
putem înțelege căsătoria ca pe o construcție ai cărei protagoniști suntem dar,
într-o oarecare măsură, suntem și autori. În sensul că ea se configurează, prin
actele, prin faptele noastre.
Familia este astfel o vocație, o chemare lansată de Dumnezeu în
firea, în natura noastră umană, dar, ca orice vocație, se construiește în
dialogul permanent cu Dumnezeu, chiar în sensul că ceea ce facem ne străduim să
facem cum se cuvine, adică respectând Poruncile, cu frica de Dumnezeu.
Cea mai înaltă treaptă a acestei vocații este colaborarea cu
Dumnezeu în actul creației, al generării vieții. De aceea, familia mai este
numită și "Sanctuarul vieții", sau "Biserica familială".
Sacramentul este semnul acestei realități naturale: "din păcate
- subliniază papa în același discurs recent - asistăm la ideologizare, fenomen
astăzi foarte răspândit, atunci când este vorba despre Căsătoria ca sacrament".
Se tinde în felul acesta să se atribuie un sens identitar căsătoriei, o
validitate exclusivă pentru un catolic sau un credincios, ca și cum
"sacramentul ar fi o realitate desprinsă de datul natural și nu ar fi
chiar datul natural, natura căsătoriei, asumată și ridicată de Cristos la
demnitatea de semn și mijloc de mântuire".
Tocmai de aici derivă necesitatea mărturiei. Și astfel am ajuns la
cel de al treilea capitol al acestei prezentări.
3. Mărturia soților:
"întrupare" a adevărurilor și a valorilor familiei
Mărturia familiei creștine este nu ideologică, ci firească, nu
identitară, ci conformă cu demnitatea ei, de natură răscumpărată de Cristos.
Mărturia familiei creștine este de fapt o mărturie permanentă pe
care soții sunt chemați să o dea unul altuia. Această mărturie se concretizează
- cum am spus mai înainte - în nenumăratele răspunsuri de dăruire totală
reciprocă, în ordinea finalităților naturale ale căsătoriei: binele soților,
conceperea și educarea copiilor.
Fiind o instituție naturală, ascultând deci de aceste comandamente,
înscrise în firea soților, în relația lor naturală, căsătoria depășește orice
schimbări survenite în viața familiei, crizele, lipsirea de libertate etc. Dacă
însă, mărturia soților nu există deci dacă nu există sentimentul de iubire, ci
acela de atașament de unele calități personale accidentale, interese, atracții,
este evident că viața de căsătorie nu se mai manifestă ca o realitate naturală,
autentică.
Mărturia reciprocă, de iubire, care asigură puterea legăturii
matrimoniale asigură și misiunea socială a familiei, îi conferă forța necesară
afirmării propriilor drepturi și chiar intervenției în societate. Familia
trebuie să fie conștientă de propria dimensiune și importanță socială, ca
celulă de bază a societății, să-și cunoască și să-și pretindă drepturile.
Revenim aici la îndemnul papei de a se respinge "mentalitatea
renunțării". Misiunea familiei este deosebit de importantă și încărcată de
responsabilitate: să ne gândim, de exemplu, la opera educativă. Aceasta este un
drept-datorie. Pentru a-și împlini datoria trebuie pretinse, trebuie
revendicate drepturile.
Îndemnul imperios la atitudine civică, adresat de Sfântul Părinte
familiilor, la cinci ani de la apariția enciclicei Evangelium vitae, se derulează în termeni radicali.
Familia este chemată astăzi mai mult ca oricând la intervenția
socială și politică. Îndatorirea familiei ca loc al nașterii, educării și
împlinirii, realizării umane a persoanei este dificilă într-un context complex,
caracterizat de individualism. Familia este o comunitate naturală de care
Statul trebuie să țină cont. În virtutea principiului subsidiarității, statul
trebuie să respecte autonomia justă a familiei și să nu intervină în viața ei
internă. În același timp, trebuie să-i asigure toate condițiile pentru a-și
realiza misiunea de aducere pe lume a copiilor și de educare a lor. Familia,
care asigură prosperitate, stabilitate societății, trebuie să fie conștientă de
aceste drepturi pe care le are și să le pretindă.
Astfel, o nouă "eră" se deschide pentru Evangelium vitae, și anume aceea a
mărturiei, adică a "întrupării" în social, în mijlocul lumii cuprinse
de civilizația morții: a mărturiei adevărului că Familia este ocrotitoarea
vieții. Această realitate figurează printre semnele de speranță din ultima
parte a enciclicei. Semnele de speranță sunt tocmai aceste conștientizări,
aceste mișcări laicale, aceste asociații, fundații, centre pentru Viață și
Familie, care alcătuiesc un popor nou, poporul
vieții.
Suntem chemați "să iubim viața, să apărăm viața, să proclamăm
viața", spunea Cardinalul Trujillo la întâlnirea cu laicatul catolic din
Scoția. Căci "există o legătură între Evanghelia Vieții și Evanghelia
Familiei: viața, darul prețios al lui Dumnezeu, este o veste bună pe care noi
trebuie să o facem cunoscută".
Încheiere: familia ca
paradigmă a binelui
Iată de ce, pentru depășirea celor mai imposibile probleme - de care
societatea actuală din păcate, are parte din belșug - soluția este analogia cu
realitatea familiei. Cel ce a descoperit acest lucru este Papa Ioan Paul al II-lea,
care, dacă privim cu atenție intervențiile sale, aduce mereu paradigma familiei
ca încercare de răspuns la situațiile fără soluții. Sfântul Părinte a înlocuit
termenii: omenire, umanitate, prin "familie umană". Atunci când
vorbim despre familie umană înțelegem mult mai mult decât prin termenul
omenire. În plus, este o manieră optimistă de a vedea lucrurile (deci autentic
creștină), căci prin această adresare omenirii i se oferă totodată investiția
de încredere: că este capabilă să trăiască precum o familie. Apoi, este o formă
de exprimare corectă, căci oamenii care respiră odată cu noi aerul Planetei, au
același Tată ; și chiar dacă ne-am rătăcit și ne-am rupt de casa părintească am
devenit din nou frați, înfiați prin jertfa lui Dumnezeu făcut om ca și noi.
Dar folosirea analogiei cu familia în scopul de a desluși rezolvări
ale conflictelor umanității este semnificativă pentru instituția familiei
înseși, căreia i se recunoaște astfel, o putere mai presus de orice putere
omenească, resurse de natură divină pentru stabilitate și regenerare.
De aceea, a apăra cu tenacitate familia de atacurile la care este
supusă, nu înseamnă refuzul unei evidențe confortabile (adică nu trebuie să fac
nimic pentru că familia ca instituție oricum nu piere), ci înseamnă salvarea
noastră ca persoane ce aparținem unei familii. Acest lucru este foarte
important. Este punctul de pornire al unei noi teologii, o teologie a persoanei
care caracterizează marea teologie a secolului al XX-lea, ce ne pregătește
pentru înfruntarea cu un nou mileniu, al necunoscutelor care năvălesc amețitor,
schimbând peisajul cunoașterii cu o evidentă rapiditate (să ne gândim doar la
câte lucruri cu totul neașteptate au apărut în doar câteva luni de zile din
acest nou mileniu).
Grija pentru a ne salva, a ne mântui ca persoane aparținând unei
familii nu denotă egoism, pentru că salvarea personală în ipostaza precisă de
membru al unei familii implică tocmai a trăi pentru ceilalți ce alcătuiesc mica
ta comunitate căreia i se spune "celula de bază a societății" și a te
deschide altor familii.
Numai cel care, ca teolog și slujitor al
Bisericii, trăiește ideile, adevărurile pe care le aprofundează prin Credință
și Rațiune - și, cu atât mai mult, într-o perspectivă teologică a persoanei -,
poate intui soluții profetice pentru un astfel de timp schimbător : Ioan Paul
al II-lea, în documente magisteriale, în declarații sau chiar în gesturi, s-a
aflat - după cum am văzut - cu un pas înaintea istoriei.