Creștinii laici. Identitate și misiune
achizitionare: 12.11.2003; sursa: Editura Sapientia
MAGISTERIUL DESPRE ROLUL LAICILOR ÎN BISERICĂ
Prof. Violeta Barbu,
Universitatea din București
1. Definirea termenilor : Magisteriu, laic
Biserica, maică și învățătoare, mater
et magistra, ne cheamă pe fiecare dintre noi. Am fost chemați din dragoste
față de destinul fiecăruia din noi, nu pentru a îndeplini un rol. Suntem un
popor, poporul lui Dumnezeu, dar ce înseamnă aceasta? Un popor se naște
printr-un eveniment, din întâlnirea cu Cristos. Să încercăm să aprofundăm până
la capăt această întâlnire. Ce este caracteristic acestui popor pe care noi îl
alcătuim? O întâlnire care ne schimbă radical viața, o pasiune pentru
realitatea în care Cristos s-a întrupat. Această pasiune stătea deja la
originea acestui popor. Apostolul Andrei, o dată ajuns acasă după prima sa
întâlnire cu Cristos, vorbea cu pasiune despre Isus și a împărtășit această
pasiune tuturor celor care stăteau în casă cu el. De atunci, câți au fost și
câți vor mai fi mădularele acestui popor al lui Dumnezeu, totalitatea celor
care îl recunosc, care recunosc că totul constă în el, "totul a fost făcut
prin mijlocirea lui și fără El nimic nu poate fi făcut din tot ce există!"
(In 1,3).
Așa se naște un popor nou dotat cu o nouă rațiune, cu o afecțiune
nouă. Aceasta este contribuția noastră la binele umanității. Metoda prin care
putem să răspundem dorințelor oamenilor constă într-un nou mod de a concepe
rațiunea în raport cu realitatea, un nou mod de a ne trăi apartenența la
Biserică. Provocarea ce ne stă în față este aceea că Cristos are legătură cu
totul, cu raporturile noastre cotidiene cu ceilalți, cu copiii noștri, cu
munca. Tentația noastră cea dintâi e de a rezolva măcar o parte din realitate,
căci ni se pare că problemele și complicațiile vieții devin un obstacol în
calea trăirii religioase. Tentația e ca prezența noastră în Biserică să devină
un refugiu, o utopie, un loc în care să inspiri mai liniștit. Există tentația
de a trăi realitatea ca pe un obstacol și Biserica ca pe o utopie. În timp,
interesul și pasiunea inițială se pierd. Se naște în noi un fel de dualism, pe
care trebuie să-l rupem, fără să fugim, fără să dăm înapoi, ci privind
realitatea în ochi. Numai astfel ea poate să devină rodnică. Către această
condiție de viață, către această misiune suntem chemați astăzi, prin vocea cea
mai autorizată a Bisericii, Magisteriul său. Între timp, Biserica a parcurs un
drum important în această lume, atentă la semnalele timpului. Gândiți-vă la
Ioan și Andrei, primii apostoli care l-au văzut pe Cristos: interesul lor era
ceea ce aveau în fața ochilor. Așa s-a dilatat în primele secole creștinismul:
din mărturie și întâlnire personală a primilor creștini care l-au purtat pe
Cristos în lumea care le era ostilă. Și atunci, ca și acum, o cultură
majoritară sufoca vocea Bunei Vestiri: Cuvântul s-a făcut Trup, vestea care dă
sens vieții noastre, cea pentru care are rost să trăim, să ne trezim dimineața,
să ne iubim părinții, prietenii, fiii, cea pentru care are rost să construim și
să sperăm. Riscându-și libertatea și confortul, adesea viața, mărturia
misionară a acestor creștini simpli, a dilatat Biserica lui Cristos. După
unitatea în care trăiau erau recunoscuți ca aparținând Lui, ca fiind pietrele
vii ale Bisericii nevăzute, turmă mică, dar curajoasă, sarea pământului, lumină
în întuneric și "suflet în trupul lumii".
A urmat apoi epoca medievală, în care creștinismul a cucerit Europa
și Asia Orientală, dându-i identitate și unitate, căci creștinismul nu aducea
nu numai cea mai înaltă concepție despre om, tradusă într-o lege morală nouă
care a stat la baza dreptului tuturor popoarelor, ci și o civilizație nouă, pe
măsura omului creștin. Ordinele religioase, ca și laicii au clădit-o cu
inteligență și creativitate, cu o nestăvilită pasiune pentru opera bună la care
Dumnezeu și-a chemat făptura cea mai dragă a Creației sale: dominicanii au
înființat primele Universități, iar în jurul lor Europa ieșită din barbaria
migrațiilor barbare a clădit orașele catedralelor, civilizația urbană.
Benedictinii, credincioși regulii fondatorului lor "ora et labora", au descoperit un mod nou și eficient de a
exploata pământul, ceea ce a făcut ca în scurt timp această parte a lumii să
devină cea mai productivă, mai bogată și mai propice vieții. Călugării
ospitalieri au întemeiat spitalele și așezămintele de caritate, franciscanii au
reamintit lumii că simplitatea, sărăcia și iubirea infinită sunt virtuțile evanghelice
care fac ca și cel mai simplu și mai năpăstuit om de pe suprafața pământului să
fie un rege chemat la ospățul lui Cristos. Biserica luptătoare a ierarhiilor, a
ordinelor cavalerești, Biserica triumfătoare a avut în poporul simplu, în
nesfârșitele șiruri de oameni neînsemnați, soldați credincioși, chiar dacă
separarea dintre ceea ce e spiritual și ceea ce e secular, adică aparțin lumii,
nu era destul de strictă.
În secolul al XVI-lea, sub impactul Reformei și al unei noi
configurații a Bisericii văzute, Conciliul din Trento a recunoscut acestor
laici simpli dreptul de a fi catehizați în limba lor maternă, dreptul de a citi
pentru educația lor religioasă și a fiilor lor, anumite lecturi din Evanghelie,
dreptul de a recita și în casele lor rugăciunile breviarului, dreptul de a
boteza pruncii. În caz de forță majoră, dreptul de a exercita în parohie
anumite funcții auxiliare, pentru a putea sprijini activitatea de pastorație a
preoților.
Ruptura provocată de Revoluția franceză, apariția materialismului ca
doctrină socială a dus la un alt răspuns răspicat din partea Bisericii:
Conciliul Vatican I, ținut în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Prin
părinții conciliari, magisteriul avertiza asupra pericolului reprezentat de
ipocrizia perversă a doctrinei marxist, căreia i-a opus la sfârșitul secolului
o retenție epocală ca importanță, enciclica Rerum
novarum a Papei Leon al XIII-lea. Adresată credincioșilor laici, văzuți ca
persoane implicate în raporturi sociale de muncă, enciclica trasează liniile de
forță ale doctrinei sociale a Bisericii: munca este, pentru un catolic, un loc
de misiune și de împlinire. Există o demnitate a muncii și o echitate a
răsplății pentru ea, care trebuie să respecte principiul justiției și echității
divine. Excluderea, exploatarea, șomajul, discriminările de toate tipurile sunt
din acel moment denunțate răspicat de Biserică, care va avea prin vocea
magisteriului, dar și prin conștiința laicilor angajați și mai ales a celor cu
funcții de responsabilitate în societate, o poziție consecventă în apărarea
acestor drepturi sacre ale creștinilor laici. Această funcție critică în ceea
ce privește identificarea abuzurilor și atentatelor la demnitatea persoanei o
împlinește pe cea misionară. Gânditori și filozofi catolici, politicieni care erau
și creștini profund angajați în viața Bisericii s-au alăturat acestui efort al
magisteriului pentru a identifica mai bine căile prin care laicii pot deveni o
prezență activă in viața unei societăți, care în perioada interbelică era deja
traumatizată de experiența războaielor și a totalitarismelor. Tema
responsabilității, cea a solidarității sociale au devenit expresia gândirii
creștin-democrate prin părinții ei fondatori: Achile de Gasperi, Robert
Schumann, Konrad Adenauer. Personalismul lui Jacques Maritain și Emmanuel
Mounier au opus concepției masificatoare a totalitarismelor fasciste și
comuniste valoarea persoanei ca o creatură unică a lui Dumnezeu, egală și
demnă, care are în lume misiunea de a îndeplini opera salvifică a lui Cristos.
Imediat după încheierea războiului, conștiința unei exigențe urgente
în fața unei lumi ce se cerea reconstruită l-a făcut pe Papa Pius al XII-Iea să
spună, folosind un limbaj nu foarte departe de cel al bătăliilor ce de-abia
încetaseră: "Credincioșii laici se află în avangarda vieții Bisericii ;
prin ei, Biserica este principiul vital al societății. De aceea, ei mai ales
trebuie să aibă conștiința mai limpede nu numai a apartenenței lor la Biserică,
adică a comunității credincioșilor de pe pământ conduși de papă în comuniune cu
episcopii, ci a faptului că ei sunt Biserica însăși". Cuvinte profetice
care vor constitui temeiul dezbaterilor din anii '60, anii conciliari.
Despre această funcție misionară și de apostolat a credincioșilor
laici aveau să vorbească cu claritate documentele Conciliului al II-lea din
Vatican. Semnele timpului arată de data aceasta o urgență misionară în fața
căreia singurul răspuns nu poate fi decât regândirea locului laicului în
Biserică. Meritul fundamental al Conciliului a fost acela de a fi pus vocația
baptismală ca fundament al personalității creștine a laicului, în interiorul
ecleziologiei sale comunionale. Comunionalitatea dintre cei botezați (laici și
persoane consacrate) este dimensiunea esențială a Bisericii, în care slujirile
sunt recunoscute cu o demnitate egală. Constituția dogmatică Lumen gentium dă glas acestor judecăți
ale magisteriului: "Duhul Sfânt revarsă asupra credincioșilor din toate
stările haruri speciale care îi fac apți să-și asume o varietate de răspunderi
și opere trebuincioase reînnoirii Bisericii și răspândirii ei; aceste harisme
trebuie privite cu recunoștință și solicitudine pentru că sunt spre binele
Bisericii". Documentul recomandă cu vigoare apostolatul individual dar și
asociativ, cel care dă tărie mesajului.
Conciliului al II-lea din Vatican, cel care este recunoscut ca fiind
crucial pentru revizuirea poziției laicilor în Biserică, îi datorăm și decretul Apostolicam actuositatemcare arată că "laicilor le revine
dreptul și datoria apostolatului din însăși unitatea lor cu Trupul Mistic al
lui Cristos. Prin mijlocirea Botezului, întăriți de Duhul Sfânt, laicii sunt
trimiși de însuși Cristos către apostolat, sunt consacrați pentru a forma un
sacerdoțiu regal, un «neam sfânt»". Creștinul, adică cel botezat, este un
om nou, o făptură nouă, cum spunea apostolul Paul, care introduce prin viața
sa, noutatea în lume. În lumea modernă, cu șuvoiul ei de valori necreștine,
laicii catolici alcătuiesc un popor al lui Dumnezeu ce împlinește o funcție
sacerdotală, profetică și regală. Prin funcția sacerdotală, trebuie să
înțelegem capacitatea noastră a laicilor de a consacra lumea în care trăim,
familia, operele, munca noastră ca pe o ofrandă adusă lui Cristos. Sfințind
lumea în care ne e dat să trăim și sfințindu-ne, prin jertfă cotidiană, pe noi
înșiși, împlinim misiunea noastră de slujire sacerdotală. Suntem regi, în
măsura în care, ca și Cristos, domnim pentru a sluji, în măsura în care suntem
stăpâni pe noi înșine și ascultători până la moarte, ca, după pilda lui Isus,
să dobândim harul libertății regale. Suntem popor de profeți, pentru a vesti cu
vreme și fără vreme, Evanghelia lui Cristos.
Epoca postconciliară se caracterizează prin înlocuirea termenului de
"laic" ce se definea în opoziție cu persoanele consacrate prin
termenul de "credincios creștin". Acesta este sensul în care Papa
Ioan Paul al II-lea îl întrebuințează în exortația apostolică Christifideles laici, promulgată în
1988, după Sinodul asupra vocației și slujirii laicilor în Biserică și în lume,
piatră de hotar în destinul nostru în Biserica actuală. Perspectiva nouă pe
care o aduce Sfântul Părinte este cea a necesității noii evanghelizări, ca
misiune prioritară a Bisericii, la care toți credincioșii sunt chemați.
Valorizându-i pe laici ca subiect activ în Biserică, Sfântul Părinte ne poartă
într-o vârstă nouă a Bisericii, în care laicii nu mai sunt obiect de grijă
pentru preoți, ci subiect angajat în plenitudinea persoanei sale. Sfântul
Părinte ne numește cu cuvintele apostolului Matei "lucrătorii în via
Domnului", în lumea întreagă în care sunt atâtea de făcut, în chipul cel
mai urgent. "De ce ați stat toată ziua degeaba fără să faceți
nimic?", îi întreabă stăpânul viei pe lucrătorii săi, pe care îi angajează
trimițându-i, ca și pe noi astăzi, laici angajați, în via lumii, ale cărei
probleme, dificultăți economice, politice și culturale sunt mai mari decât în
urmă cu 15 ani. Cu multă vigoare, Sfântul Părinte face tabloul acestei lumi în
care trăim și în care Cristos ne trimite: în ea recunoaștem propria noastră
condiție de astăzi, din România: secularizare și evacuare a mesajului lui
Cristos din viața celor mai mulți dintre semenii noștri, demnitatea persoanei
încălcată prin manipulare ideologică, genetică și economică. La toate acestea,
Cristos a răspuns. De aceea, glasul și fapta noastră nu pot avea decât un
singur sens: afirmarea lui Cristos ca unic salvator al omului și al lumii.
Cine sunt lucrătorii viei? Toți laicii, bărbați și femei deopotrivă.
Sfântul Părinte cheamă la o reevaluare a rolului femeii în Biserică, exprimată
apoi și în documentul Mulieris dignitatem.
Îi cheamă pe tineri și pe copii, speranță a lumii, tinerețe a Bisericii, aceia
asupra cărora se va apleca cu atâta dragoste în toate întâlnirile sale. Îi
cheamă pe bătrâni, care au darul înțelepciunii și care pot să mărturisească,
așa cum Sfântul Părinte o face în chip vădit, din modul în care își trăiesc
limitele, slăbiciunile vârstei și apropierea morții ca pe o mărturie a crucii
aducătoare de viață veșnică. Toți suntem chemați să dăm mărturie cu toată viața
noastră, cu viața însăși. Viața este suprema noastră misiune.
Suntem mlădițe ale aceleași vii, apostolatul nostru să dea mereu
mărturia unității, căci ea este semnul adevărat al comuniunii în Biserică. De
aceea, suntem chemați la apostolat individual, la locul de muncă, unde
atitudinea noastră față de demnitatea muncii să le fie celorlalți motiv de
uimire și de întrebare. Acolo unde muncim și avem raporturi cu ceilalți,
judecata noastră să fie fermă și investită de ceea ce noi credem, de valorile
care zidesc viața noastră. Să nu ne rușinăm să dăm socoteală, mai ales acolo
unde muncim, de credința care e în noi. Împreună însă, ca într-o familie, în
slujirea noastră, misiunea din parohie este semnul unității noastre de slujire
cu Biserica. Slujirea în parohie, în complementaritate cu a păstorilor noștri
trebuie să ne lase spațiul afirmării capacității noastre de a participa activ
la Liturghie, la misiunea de caritate față de cei bătrâni și singuri, și chiar
la educarea de tip catehetic, pentru cei care posedă o pregătire specializată.
Sfântul Părinte ne îndeamnă apoi să ne asociem:
Vă încurajez să
vă asociați în acest mod: nu numai pentru a vă simți mai puternici în fața
imenselor probleme ale acestei lumi, nu numai pentru a avea mai multe idei
comune, ci pentru că comuniunea este semnul distinctiv al ucenicilor lui
Cristos, semn al Bisericii care este Trupul lui Cristos și ale cărei mădulare
trăiesc în același Duh, primesc aceeași viață de la Cristos, sunt călăuzite de
același Tată și se pregătesc să ducă în lume același foc pe care Cristos a
venit să-l aprindă.
În acest mod, Papa s-a referit la noile mișcări laicale, fondate în
ultimele decenii în Biserică și care au transformat-o, așa cum spune tot
Sfântul Părinte într-o "uriașă mișcare". Harismele alcătuiesc în
Biserică o comuniune organică, o diversitate în complementaritate, nu sunt o
structură alternativă, ci "coesențiale" Bisericii, cum a afirmat-o
răspicat Sfântul Părinte la întâlnirea din 30 mai 1998 cu 1.000.000 de
reprezentanți ai acestor agregări ecleziale. Pentru fondarea acestor asociații
de apostolat activ, Magisteriului îi revine răspunderea de a recunoaște
validitatea acestor haruri și într-adevăr, prin Consiliul Pontifical pentru
Laici, magisteriul acordă anumitor asociații și mișcări laicale de tip
evanghelizator misionar aprobarea specială de a opera în lume, în acord și
supunere față de ierarhia locală. În Biserică sunt recunoscute astăzi 58 de
astfel de asociații ecleziale și mișcări ale laicilor, dintre care cele mai
importante au fost salutate în mod deosebit de Suveranul Pontif: "Mișcarea
Focolarilor", fondată de Chiara Lubich, "Comuniune și
Eliberare", fondată de Monseniorul Luigi Giussani, "Credință și
Lumină", fondată de Jean Vanier și "Mișcarea Neocatecumenilor",
fondator pictorul spaniol Kiko Arguello. Toate aceste patru mișcări sunt
prezente și în România, primele două încă înainte de 1980. Astăzi ele participă
la munca de reevanghelizare în licee și universități, în sectorul cultural și
în cel politic, susțin viața parohială, organizează exerciții spirituale pentru
laici și cateheză pentru toate categoriile de vârstă, activează prin opere
profit și non profit în numele carității în viața socială, peste tot acolo unde
vocea creștinilor trebuie să fie auzită.
Aceste mișcări reprezintă, cum afirmă Sfântul Părinte, dimensiunea
marianică a Bisericii, dimensiunea bogăției harurilor revărsate asupra lumii.
Această dimensiune împreună cu cea de autoritate petrină alcătuiesc unitatea
Bisericii împotriva căreia lumea nu are nici o putere.
2. Misiunea laicului
Cuvântul cheie este deci misiune.
1. Misiunea noastră cea mai importantă este anunțul unui Eveniment
care a schimbat viața lumii și istoria umanității: Cuvântul s-a făcut Trup și
locuiește între noi. Aici și acum, hic et
nunc, prezența lui Cristos dă sens vieții noastre. Cristos este Prezență,
nu o morală, nu un principiu, nu o ideologie, nu un altar, nu e o noțiune
abstractă, ci o Persoană în care Misterul s-a făcut vizibil pentru ca noi să-l
putem cunoaște.
2. Misiunea este o dinamică între conștiința rădăcinii eului nostru
care este apartenența la Cristos și nevoia de a dilata în lume Prezența lui.
3. Misiunea pornește de la propriul nostru eu. Aceasta este cea
dintâi misiune, căci misiunea este o continuă convertire, o schimbare neîntreruptă,
un șuvoi în care eul nostru se află angajat în unitatea sa, nu numai duminica
sau cât ne aflăm la biserică.
4. Misiunea este viața însăși, cu toate alegerile pe care le facem:
modul în care ne alegem profesia, soțul, soția, câți copii acceptăm, cum alegem
să-i educăm, felul în care trăim sărăcia și boala, cum muncim, în ce țară
alegem să trăim. Toate acestea ne reprezintă ca și creștini în ochii
celorlalți, îi atrag sau îi fac să fie dezamăgiți. Suntem responsabili pentru
numele pe care îl purtăm în fiecare clipă pe care o trăim printre semenii
noștri, în cuvintele pe care le rostim, în faptele pe care le facem. Misiunea
este această transparență a noastră prin care ceilalți îl pot vedea sau nu pe
el, Misterul care ne-a întâlnit și ne-a iubit mai întâi.
5. Misiunea este fascinație. Îi fascinăm pe ceilalți și îi atragem
către Cristos, dacă noi înșine suntem fascinați de Cristos, dacă purtăm în
ființa noastră chipul fericirii, căci el este răspunsul la setea noastră de
fericire, de bine, de frumos, de dreptate.
6. Misiunea este muncă cu realitatea în care trăim și în care
trebuie să devenim, creatori și generatori, așa cum el ne generează. Câți
dintre noi cred că trebuie să aștepte de la instituții și de la Stat ca viața
lor să devină mai bună? Câți cred că trebuie să-și părăsească familiile pentru
a munci departe pe bani mai mulți? Misiune înseamnă și atunci când înțelegi că
tot ceea ce ne este dat să trăim în realitatea care ne înconjoară este spre
mântuirea noastră, când avem curajul de a trăi și a ne educa copiii într-o
mentalitate diferită de cea comună, consumistă și reactivă, când creăm, cu
principiile pe care Biserica ni le indică în doctrina ei socială, locuri de
muncă și un prezent mai demn în pământul îndepărtat de Roma, în care strămoșii noștri
și-au păstrat cu fidelitate credința.
7. Misiunea ne depășește întotdeauna, ne poartă înainte, ne
traversează și ne anulează fragilitatea și limitele, ne constrânge
personalitatea să crească. Cotidianul nostru devine eroic, iar eroicul devine
cotidian. Trebuie să suferim, cum spunea un mare filozof catolic Emmanuel
Mounier, ca Adevărul să nu se cristalizeze într-o doctrină, ci să se nască din
carnea noastră.
Bibliografie selectivă
De Lubac H., Le catholicisme. Les aspects sociaux du
dogme, Cerf, 1983.
Dumeige G., Textes doctrinaux du
magistere de l'Eglise sur la foi catholique, Editions de l'Orante, 1985.
Giussani L., Il senso di Dio e l'uomo moderno,
Rizzoli, 1994.
Ioan Paul al II-lea, Exhortation apostolique Les
fideles laics (30.12.1988). Introduction d'Yves Congar, Cerf, 1989.
McDonnell K. - Montague G.T., BaptLme dans l'Esprit et initiation chrétienne, Desclee de Brouwer, 1993.
Philips G., L'Eglise et son mystere au IIe
Concile du Vatican, Desclée, 1967.
Rahner K., Mission et grace. 2. Serviteurs du peuple de Dieu, Mame, 1963.
Vidal M., L'Eglise, peuple de Dieu
dans l'histoire des hommes, Centurion, 1975.
Zanoni G., La libertB del fedele e delle aggregazioni ecclesiali. Antologia del Magistero, Documenti di Communione e Liberazione, nr. 15, 1989.