Creștinii laici. Identitate și misiune
achizitionare: 12.11.2003; sursa: Editura Sapientia
MERGEȚI ȘI VOI ÎN VIA MEA!
Pr. Conf. Dr. Wilhelm Dancă,
Președintele Academiei "Sfântul Augustin"
Împărăția cerurilor este asemenea stăpânului care a
ieșit dis-de-dimineață ca să angajeze lucrători în via sa. După ce s-a înțeles
cu lucrătorii cu un dinar pe zi, i-a trimis în via lui. (Mt 20,1-2).
Credincioșii laici fac parte din acel popor al lui Dumnezeu
reprezentat de lucrătorii viei, despre care vorbește Evanghelia după sfântul
Matei. Parabola evanghelică deschide în fața noastră orizontul nesfârșit al
viei Domnului și al mulțimii de oameni care sunt chemați de el și trimiși să o
lucreze. Via este lumea întreagă (cf. Mt
13,38), care trebuie transformată după voința de mântuire a lui Dumnezeu.
Cu aceste gânduri și imagini luate din îndemnul apostolic Christifideles laici (nr. 1) - dat la
Roma în 30 decembrie 1988 de către Papa Ioan Paul al II-lea -, mai mulți
episcopi, preoți și credincioși romano-catolici s-au întâlnit la Casa
Misionarilor verbiți din Traian (jud. Neamț) în timpul Postului Mare al anului
2001 pentru a lua parte la Cursurile de formare pentru laici.
Organizând aceste cursuri, Biserica noastră locală a dorit să
aprofundeze și să facă mai cunoscută învățătura Conciliului al II-lea din
Vatican, după care laicul nu se mai definește ca acela care nu este cleric, ci
ca membru viu al poporului lui Dumnezeu. În această calitate, credinciosul laic
participă împreună cu ierarhia la actele esențiale ale Bisericii, mărturisind
prin cuvinte și fapte apartenența lui la Cristos întreg - cap, trup și mădulare
(cf. 1Cor 12,27ș.u.). De aceea, se
poate spune că răspunderea față de soarta Bisericii și față de misiunea ei
mântuitoare în lume aparține deopotrivă clericilor și laicilor. Din acest punct
de vedere, toți membrii Bisericii sunt egali; egalitatea lor în demnitate și
responsabilitate derivând din sacramentul Botezului și al Mirului.
În funcție de timpuri și împrejurări, Biserica a pus mereu în lumină
acest adevăr de credință. Ca și în trecutul nu prea îndepărtat, astăzi parohii
noștri organizează viața pastorală consultând "după legi și
obiceiuri" așa numiții "feciori de Biserică", dascălii,
clopotarii, persoanele mai apropiate de Biserică, sau în bloc toată
comunitatea, ceea ce nu e rău și rămâne în continuare valabil. Episcopul, la
rândul lui, consultă membrii consiliului prezbiteral, părinții decani, precum
și anumiți credincioși în mod direct, atunci când se ivește o nouă problemă
pastorală. Dar viitorul apropiat anunță schimbări importante în viața
comunităților noastre, de aceea este necesară lărgirea și eficientizarea
formelor de consultare cu poporul credincios. Ele au o mare importanță atât
pentru episcop, cât și pentru paroh.
Ținând cont de schimbările sociale, economice, culturale care sunt
în curs de desfășurare, participarea laicilor la consiliile parohiale sau la
deciziile sinodului diecezan - finalitățile imediate ale cursurilor -, nu se
prezintă ca ceva facultativ, ci ca un drept și o obligație fundamentală. Cu aceasta
nu vrem să spunem că avem nevoie de laici emancipați, în competiție sau în
acțiuni paralele cu cele ale ierarhiei, ci de o Biserică vie la toate
nivelurile (finalitățile îndepărtate ale cursurilor).
Pentru a conștientiza provocările timpurilor în care trăim și
învățătura pe care o propune Biserica, laicii au fost invitați de episcopi prin
Academia catolică "Sf. Augustin" și trimiși de parohi sau de
comunitățile de bază să descopere misiunea unică și de neînlocuit care le
revine în Biserică și în lume, prin aprofundarea rolului Sfintei Scripturi în
viața lor, prin studierea atentă a obligațiilor și drepturilor de care
beneficiază în parohie și prin înțelegerea necesității actuale de a da mărturie
despre credința lor trăind viață de sfințenie. În mod adecvat, după condiția de
viață și de pregătire profesională a laicilor, cursurile au pus în practică
îndemnul Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea din scrisoarea enciclică Novo millenio ineunte: "Duc in
altum" (cf. Lc 5,4) și au
preluat concluzia acestei scrisori: "Să mergem înainte cu speranță! Un nou
mileniu se deschide înaintea Bisericii, asemenea unui ocean vast în care să ne
aventurăm, contând pe ajutorul lui Cristos. Fiul lui Dumnezeu, care s-a
întrupat acum două mii de ani din iubire pentru om, împlinește și astăzi opera
sa: trebuie să avem ochi pătrunzători pentru a-l vedea, și mai ales o inimă
mare pentru a deveni noi înșine instrumentele lui" (nr. 58).
Este greu de făcut o evaluare a efectelor pe care această întâlnire,
prima în genul ei în diecezele catolice de limbă română din România, le-a lăsat
în conștiințele credincioșilor. Noi știm că Duhul Sfânt este Acela care mișcă
inima omului, de aceea lui i s-a încredințat această inițiativă pentru a duce
la bun sfârșit "lucrarea bună" începută în fiecare la Botez.
Totuși, putem spune că proiectul va da roade bune, deoarece
participarea a fost plină de entuziasm și mulți laici au făcut eforturi
deosebite pentru a fi de față: unii au străbătut pe banii lor distanțe foarte
mari cu trenul sau cu mașina - mi-a rămas în memorie cazul unei familii cu
cinci copii din județul Constanța care, pentru a onora mandatul parohului și al
comunității, a trebuit să vândă câțiva purcei din propria gospodărie -, alții
au renunțat la câteva zile de muncă sau de bucurie în familie etc.
Disponibilitatea cu care numeroși laici din Oltenia, Muntenia, Dobrogea și
Moldova de pe ambele părți ale Prutului au răspuns invitației l-a făcut pe
I.P.S. Ioan Robu să considere întâlnirea "un adevărat eveniment";
I.P.S. Jean-Claude Perisset, Nunțiu apostolic în România spunea că ea este
"o șansă pentru diecezele noastre de a evita greșelile prin care au trecut
comunitățile creștine din Occident după Conciliul al II-lea din Vatican";
P.S. Petru Gherghel vedea aici manifestarea "prețuirii reciproce a
membrilor Bisericii și o etapă importantă pe drumul către sinodul
diecezan", iar P.S. Aurel Percă era de părere că asemenea acțiuni
reprezintă un fel de "examen de conștiință" pentru Biserica noastră
locală. Cât îi privește pe laici, unii au afirmat că "sunt deosebit de
fericiți să fie împreună cu alți catolici într-un asemenea moment", iar
alții, după ce s-au întors la casele lor, s-au prezentat la părintele paroh
mulțumindu-i pentru faptul că "a avut încredere în ei".
Pe lângă unele aspecte problematice ale vieții catolice de la noi -
frica de Biblie și de sfințenie, teama că familia intră în derivă, că se pierd
tradițiile creștine, neputința în fața atacurilor mass-media la adresa
Bisericii și a credinței, pericolul formalismului religios etc. -, cursurile au
evidențiat un lucru important, și anume că între clerici și laici există o
încredere reciprocă în lucrarea comună de evanghelizare. S-ar putea spune că
întâlnirea de la Traian a fost "o celebrare a încrederii", pentru că
episcopi, preoți, profesori de teologie și creștini laici au discutat unii cu
alții, au stat împreună la masă, s-au rugat și s-au încurajat reciproc. În
acest sens, o tânără spunea că, pentru prima dată în viața ei, a văzut cum
oameni necunoscuți și diferiți ca vârstă, preocupări, responsabilități, dar
uniți prin aceeași credință, discută cu seninătate despre grijile și speranțele
lor.
Pentru iubitorii de cifre și statistici, amintesc faptul că aceste
cursuri de formare s-au desfășurat pe parcursul a patru serii, pentru a putea
favoriza o cât mai mare participare a laicilor. Un curs complet a însemnat două
zile de la sfârșitul unei săptămâni, în timpul cărora s-au prezentat conferințe
pe teme biblice, spirituale, morale și pastorale, în prima zi, iar în a doua
zi, pe teme liturgice și de doctrină socială a Bisericii: raportul dintre
magister și laici, rolul și demnitatea familiei în Biserică și în societate,
confruntarea laicilor cu mass media. Cursurile s-au dorit a fi interactive, de
aceea în după amiaza celor două zile de formare, laicii erau invitați să se
înscrie în diferite ateliere de lucru, unde se aprofundau prin dialog deschis
și sincer conferințelor prezentate. Acest aspect a constituit o noutate și un
prilej de îmbogățire sufletească pentru participanți, în sensul că laicii și
clericii (ierarhia) au aflat direct, fără intermediari, unii de la alții cine
sunt și care este misiunea lor specifică în situația în care se află astăzi
Biserica și societatea românească.
Inițiativa formării laicilor s-a maturizat în Academia "Sfântul
Augustin", a fost promovată de Nunțiatura Apostolică în România, de
Arhiepiscopia Romano-Catolică de București, de Episcopia Romano-Catolică de
Iași și susținută de mai mulți profesori de teologie, preoți și laici, de la
Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași și din București, dar și de
reprezentanți ai unor Instituții cu caracter social și pastoral din cele două
dieceze: Caritas, Editura "Presa Bună", revista "Actualitatea
creștină".
La nivelul organizatorilor, participarea a fost onorată de 4 episcopi
și 21 de profesori și moderatori, dintre care 16 preoți, 2 laici și 3 călugări.
La nivelul participanților, menționez că în prima serie s-au implicat 33 de
parohii și 91 de laici. De la o serie la alta cifrele au crescut până la 52 de
parohii și 140 de laici în ultima serie. În total, invitația a fost onorată de
165 de comunități parohiale și de 445 de laici. Majoritatea laicilor erau
tineri, și 20% dintre ei fără servici. Pentru cei care au spus că au un loc de
muncă, aria preocupărilor era foarte pestriță: ingineri, croitori, medici,
zidari, profesori, bucătari, funcționari la primărie, cateheți, economiști,
dascăli, juriști, pensionari etc.
Comunicările și materialele audio-vizuale prezentate au subliniat în
principal chemarea specifică a laicilor, adică de a căuta "împărăția lui
Dumnezeu ocupându-se de cele vremelnice și orânduindu-le după voința lui
Dumnezeu" (LG 31). S-a accentuat
faptul că pentru o mai bună evanghelizare a societății românești, Biserica nu
are nevoie de reforma structurilor ecleziale, ci de motivarea mai profundă a
vieții creștinului. Lumea noastră de azi, cum spunea și Papa Paul al VI-lea, nu
are nevoie de profeți și de revoluționari, ci de martori autentici, credibili.
Aceasta pare să fie miza timpurilor în care trăim. Dar despre toate acestea,
cei interesați pot afla mai mult din textele conferințelor și discuțiilor care
au avut loc, texte pe care le-am adunat între copertele acestei cărți.
Câteva concluzii practice. Credincioșii au plecat acasă convinși că
preoții nu pot să le ofere rețete sau soluții pentru felul în care trebuie să
se comporte în familie, la locul de muncă, în școală, în politică sau oriunde
s-ar afla prinși de treburile zilnice. Asemenea preoților, care prin hirotonire
au primit puterea de a celebra Euharistia și a ierta păcatele, la fel și
laicii, prin Botez, Mir și Căsătorie, sunt înzestrați cu putere de sus pentru a
rezolva problemele cu care se confruntă. În același timp, au înțeles că pentru
a fi creștini credibili într-o lume în continuă schimbare, trebuie să participe
în mod conștient și activ la sacramente, să se inspire zilnic din Cuvântul lui
Dumnezeu, să se roage intens și pe cât posibil împreună cu ceilalți membri ai
familiei, în fine, au înțeles că preotul trebuie să rămână preot, iar laicul să
rămână laic, fiecare îndeplinindu-și propria misiune.
Deoarece cu o floare nu se face primăvară, iar laicii și-au exprimat
dorința ca după acest "mic dejun" să urmeze "prânzul",
organizatorii și-au propus să repete aceste întâlniri, mai întâi la nivelul
decanatelor, apoi în parohii. În acest sens, privilegiul de a fi fost la Traian
devine o datorie, pentru că cei aleși și trimiși să reprezinte parohiile
trebuie să-i pregătească cumva pe frații și surorile rămase acasă,
împărtășindu-le bunurile primite.
Volumul de față vrea să fie un fel de ajutor în misiunea laicilor de
a răspândi ceea ce au auzit și vorbit la Traian și, în același timp, un semn de
prețuire pentru "șansa de har" pe care ne-am oferit-o unii altora.