MEDITAȚII 

Pâinea zilnică a cuvântului
Albert Vanhoye

achizitionare: 27.11.2003; sursa: Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior MIERCURI

Is 40,25-31; Ps 102; Mt 11,28-30

Din timpurile cele mai vechi, Biserica pune pe buzele noastre, la începutul Liturghiei, rugăciunea care se găsește în evanghelie: "Doamne, miluiește-ne! Kyrie, eleison!" În formulele actuale, cele trei invocații sunt îndreptate către Cristos, dar în vechime ele invocau milostivirea celor trei persoane divine: "Doamne, Tatăl milostivirii, care l-ai trimis pe Fiul tău, ai milă de noi! Cristoase, semnul milostivirii lui Dumnezeu, ai milă de noi! Doamne, Duhule Sfinte, Mângâietorule, ai milă de noi!" Această rugăciune manifestă toată intenția lui Dumnezeu, ne arată că putem conta pe iubirea lui Dumnezeu și, în special, la Liturghie, pentru că Liturghia este expresia perfectă a milostivirii Tatălui, a milostivirii Fiului, a milostivirii Duhului Sfânt.

Deja în Vechiul Testament își revelase milostivirea sa: "Bun și milostiv este Domnul - proclama psalmul 102 - încet la mânie și mare în iubire". Lui Moise, Dumnezeu i s-a revelat ca un Dumnezeu plin de milă, bogat în milostivire și în fidelitate. Lui Dumnezeu i s-a făcut milă de mizeria poporului său și de-a lungul istoriei nu a abandonat niciodată acest popor încăpățânat: l-a pedepsit cu milă pentru a-l converti și pentru a-l conduce la o mai mare intimitate cu el.

Dar această mare milostivire revelată de Dumnezeu în Vechiul Testament e puțin lucru față de ceea ce a realizat venirea lui Cristos. În acest timp al Adventului, noi trebuie să luăm cunoștință de milostivirea lui Dumnezeu, de iubirea sa milostivă, care realizează o extraordinară minune.

Cele două lecturi de astăzi, în contrastul lor, scot în evidență tocmai această minune. Prima lectură insistă asupra puterii lui Dumnezeu: "Atât de mare este puterea și tăria lui... Domnul este Dumnezeu veșnic, creatorul întregului pământ. El nu obosește și nici nu se sleiește de puteri; înțelepciunea lui nu are măsură".

Evanghelia, în schimb, ne face să-l vedem pe Isus blând și umil, care nu vorbește despre putere și forță, ci se prezintă ca unul dintre noi. Aceasta e cea mai importantă expresie a milostivirii lui Dumnezeu: el a voit să se facă asemenea nouă, să se facă părtaș la soarta noastră umană. Nu e vorba despre o simplă condescendență, ci e însăși dorința de a ne salva, de a ne conduce la intimitatea cu sine. Aceasta e o iubire foarte mare.

Liturghia face prezent cel mai mare act de milostivire, adică faptul că Domnul Isus nu numai că a luat natura noastră, ci și suferințele și moartea noastră, a luat umilința noastră și a făcut-o un mijloc de comuniune cu viața divină. În realitate, Cristos, murind pe cruce, a transformat cea mai mare umilință pe care o putea suporta omul într-un izvor de glorie.

Astfel, toată existența noastră a fost transformată pentru că tot ceea ce putea să fie motiv de descurajare, sau de-a dreptul, de disperare, devine, în schimb, motiv de încredere, un motiv de progres nu numai în încredere, ci în glorie, așa cum vrea Domnul.

În acest timp al Adventului, trebuie să gustăm profund această milostivire, această iubire delicată a Domnului, care vine în viața noastră pentru a se face părtaș slăbiciunii noastre, umilirilor noastre, suferințelor noastre pentru a o lumina cu iubirea sa și a o transforma într-un drum de glorie, de iubire, de bucurie.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire