MEDITAȚII 

Pâinea zilnică a cuvântului
Albert Vanhoye

achizitionare: 27.11.2003; sursa: Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior VINERI

Is 52,13-53,12; Ps 30; Evr 4,14-16; 5,7-9; In 18,1-19,42

Pentru a aprofunda misterul care se împlinește astăzi, să medităm câteva cuvinte ale lui Isus din timpul pătimirii sale.

Primul cuvânt oferit de Ioan este: "Pe cine căutați?" Cu această întrebare, Isus ia inițiativa. La precizarea soldaților, răspunde: "Eu sunt". Nu e nevoie ca ei să-l caute, pentru că el însuși se prezintă: Isus din Nazaret. E un adjectiv mai degrabă umilitor: "Poate ieși ceva bun din Nazaret?", s-a spus într-o anume zi. Și acum, iată-l: suspectat, acuzat, arestat... "Eu sunt". "Abia a spus: Eu sunt, iar ei, retrăgându-se, au căzut cu toții la pământ". În acest răspuns, Isus își manifestă gloria: "Eu sunt, Iahve", teribilul nume al lui Dumnezeu, pe care evreii nu îndrăzneau nici măcar să-l pronunțe, impune atâta reverență și teamă. Gloria lui Dumnezeu se manifestă în umilința Nazarineanului.

"Deci, dacă mă căutați, lăsați-i pe aceștia să se ducă". Bunul păstor își protejează turma, nu fuge, dar se gândește cum să-și salveze oițele. Ioan comentează: "Ca să se împlinească cuvântul care a spus: Din cei pe care mi i-ai dat nu am pierdut pe nici unul".

Petru vrea să-l apere pe Isus, dar el îl dojenește: "Bagă-ți sabia în teacă; nu trebuie oare să beau paharul pe care mi l-a dat Tatăl?" Aici, cu o mare forță, Isus își exprimă iubirea față de Tatăl: paharul este un dar al Tatălui său. Câtă iubire este necesară pentru a putea recunoaște în încercări, în suferințe, un dar extraordinar al Tatălui, o promisiune de fecunditate! Să-i cerem lui Isus să repete acest cuvânt inimii noastre, căci el ne aduce atâta lumină în încercări.

Din proces să medităm un singur cuvânt: "Eu sunt rege. Pentru aceasta m-am născut și am venit în lume: pentru a da mărturie despre adevăr. Cine este în adevăr ascultă glasul meu". Acest cuvânt este o chemare plină de speranță. Ea vrea un răspuns pozitiv și invită, de asemenea, la un examen de conștiință. Nouă ne pare că suntem din adevăr... Dar Isus vrea un răspuns total, fără compromisuri.

Adevărul este revelat în Fericiri: "Fericiți cei săraci, fericiți cei care plâng, fericiți cei blânzi, fericiți cei milostivi, fericiți cei persecutați...", cărora lumea li se opune: "Fericiți cei bogați, fericiți cei puternici, cei care pot să facă propria voință, cei care pot să stăpânească...". Adevărul lui Isus dă complet peste cap maximele lumii, aprecierile ei, și se manifestă pe deplin în timpul pătimirii: fericit cel care se lasă despuiat de toate, fericit cel care se dăruiește cu totul pe sine însuși... Acum, cine este din adevăr primește acest mesaj.

Avem apoi cuvântul lui Isus către mama sa: "Femeie, iată fiul tău". Isus îi cere Mariei desprinderea cea mai dureroasă, renunțarea la maternitatea fizică, dar, în același timp, o unește cu dânsul mai profund ca niciodată. Isus este răstignit, a dăruit cu adevărat totul; pentru a fi unită cu el, Maria trebuie să dea totul, să-l dea pe Fiul ei. Isus, de pe cruce, îi atrage pe toți la sine; Maria îl pierde pe Isus și îl regăsește în toți, renunță la maternitatea fizică și primește o maternitate universală, este mama vieții noi pe care oamenii o primesc din sacrificiul lui Isus.

"Mi-e sete!" Ioan precizează că Isus a spus aceste cuvinte "pentru a se împlini Scriptura". Este ascultarea extremă față de voința Tatălui. Acest strigăt să intre în inima noastră și să facă să izvorască în ea dorințele cele mai sfinte. Și iată cuvântul extrem: "Totul s-a împlinit". Trebuie să recunoaștem cu profundă recunoștință și compasiune: cu adevărat Isus "ne-a iubit până la sfârșit". Acum totul s-a sfârșit, nu mai poate fi altă acțiune mai mare pentru gloria Tatălui și pentru mântuirea noastră.

Spune Scriptura: "Dumnezeu, în a șaptea zi, a terminat lucrarea pe care a făcut-o" (Gen 2,2). Într-un oarecare sens, am putea spune că Dumnezeu nu-și terminase încă opera, dar împlinise numai prima parte a creației omului; acum ne-a conferit plinătatea vieții, în această moarte care se deschide spre înviere.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire