MEDITAȚII 

Pâinea zilnică a cuvântului
Albert Vanhoye

achizitionare: 27.11.2003; sursa: Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior JOI

Ex 12,1-8.11-14; Ps 115; 1Cor 11,23-26; In 13,1-15

Să retrăim astăzi ultima cină a Domnului Isus. Să intrăm cu apostolii în cenacolul pregătit cu grijă și să ne dispunem pentru a primi ultimele daruri ale aceluia care ne iubește, să ascultăm ultimele sale confidențe, să privim ultimele sale gesturi, să ne umplem ochii și inima cu prezența sa între noi. În Evanghelia după Ioan îl vedem aplecat cu umilință la picioarele noastre în atitudinea de slujire a unui sclav; sfântul Paul, în Scrisoarea întâi către Corinteni, ne-a amintit instituirea Euharistiei și, după dorința Domnului, noi vom repeta gesturile sale, vom spune aceleași cuvinte: "Acesta este trupul meu, acesta este potirul sângelui meu" și ne vom hrăni din el.

Ei bine, care trebuie să fie prima noastră preocupare, pentru a corespunde cel mai bine dorinței Domnului?

Tendința noastră naturală ne face să ne preocupăm de noi înșine, de ceea ce facem, de ceea ce vrem, de virtuțile, de defectele sau păcatele noastre, de ceea ce oferim și de ceea ce ne lipsește. În schimb, Domnul dorește ca astăzi noi să ne preocupăm de un singur lucru: să primim iubirea sa, pentru bucuria noastră, pentru slava lui Dumnezeu, pentru binele tuturor persoanelor care ne sunt aproape.

Astăzi, Isus atinge iubirea maximă: "După ce i-a iubit pe ai săi care erau în lume, până la sfârșit i-a iubit". Din iubire s-a făcut sclav, și-a vărsat sângele său, și-a dat viața, a luat asupra sa suferințele noastre și greșelile noastre. Din iubire extremă vrea să devină hrana noastră, să vină în noi, să devină una cu noi. Numai iubirea poate să realizeze aceasta. A primi iubirea ar trebui să fie un lucru ușor, ba chiar foarte ușor. Dar adeseori noi merităm reproșul Bibliei: "De ce iubiți lucruri deșarte?", pentru că alergăm după lucruri neînsemnate, după iluzii, fără să ne dăm seama de imensitatea bucuriei pe care Domnul ne-o oferă. Chiar și cei care îl iubesc pe Domnul cu generozitate nu sunt capabili, și e ciudat acest lucru, să primească iubirea sa: ei gândesc mai degrabă că e important să-i dea ei ceva, să-i ofere faptele bune, să facă ceva pentru el și, în acest mod, fac viața lor mai puțin fericită și mai puțin rodnică.

Aceasta este atitudinea lui Petru. El nu reușește să înțeleagă ceea ce Domnul face pentru discipolii săi pe care îi slujește ca un sclav și, când Isus ajunge la el, atunci protestează: "Nu-mi vei spăla picioarele în veci!" Nu vrea să primească iubirea Domnului. El crede că lucrul cel mai important este iubirea pe care el, Petru, o are pentru Isus, el să fie cel care îi dă ceva Domnului, care își dă chiar viața pentru el. Dar era o greșeală. Puțin mai înainte, Isus îi spusese: "Nu poți să mă urmezi acum". Adică Isus este cel care trebuie să ne-o ia înainte, el e cel care ne-a iubit mai întâi și noi trebuie numai să ne deschidem spre a primi iubirea sa. Petru, în schimb, pretinde să meargă înaintea lui: "Îmi voi da viața pentru tine!" Și Isus: "Îți vei da viața pentru mine? În această noapte, mai înainte ca să cânte cocoșul, de trei ori te vei lepăda de mine". Petru n-a înțeles că mai întâi trebuie să primească iubirea Domnului: numai după aceea va fi capabil să-l urmeze, să-l iubească la rândul său. Să cerem astăzi harul de a fi atenți la iubirea pe care Domnul ne-o oferă, să înțelegem că trebuie, înainte de toate, să ne îndreptăm atenția spre el, și nu spre noi. Să acceptăm iubirea Domnului care ne purifică, să acceptăm ca Domnul să ne ierte, să acceptăm ca Domnul să facă mai frumos sufletul nostru, să-l sfințească. Nu putem noi să ne sfințim, trebuie să lăsăm ca Domnul să fie cel care umple inima noastră de iubirea sa.

Dacă gustăm bunătatea Domnului, atunci vom fi transformați și, fără să ne dăm seama, chiar și privirea noastră asupra altora va fi transformată: caritatea fraternă poate veni numai dintr-o inimă care a gustat iubirea Domnului. Sfântul Ioan o spune în scrisoarea sa: "Dacă Dumnezeu ne-a iubit pe noi, și noi suntem datori să ne iubim unii pe alții" (1In 4,11). E necesar, deci, să recunoaștem că Dumnezeu ne-a iubit mult, altfel nu suntem capabili să ne iubim între noi. Dacă, în schimb, am cunoscut cât este de mare iubirea Domnului pentru noi și pentru alții, atunci ne unim cu el în această iubire.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire