MEDITAȚII 

Pâinea zilnică a cuvântului
Albert Vanhoye

achizitionare: 27.11.2003; sursa: Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior VINERI după Miercurea Cenușii

Is 58,1-9; Ps 50; Mt 9,14-15

În orice efort ascetic și în orice practică religioasă există un pericol: pericolul ca egoismul și orgoliul să-și găsească aici hrana lor. Se poate căuta propria perfecțiune, se poate căuta atingerea maximei perfecțiuni atât cât este posibilă înaintea lui Dumnezeu, se poate urmări urcarea pe culmi, dar fără vreo preocupare pentru alții.

Religia rămâne separată de viața concretă, de relațiile cu aproapele, ca și cum ar fi un domeniu aparte, domeniu sacru: Dumnezeu și eu, restul nu contează.

Deja Vechiul Testament ne pune în gardă în fața acestei iluzii, și cu atât mai mult Noul Testament. Și Biserica, în timpul Postului Mare, care e un timp de angajare spirituală mai mare, de efort ascetic, reia textele Vechiului Testament pentru a conduce efortul nostru pe calea cea dreaptă: nu calea unei relații privilegiate cu Dumnezeu în dezinteres față de alții, ci a progresului în relațiile cu ceilalți. Și principalul raport este acela cu Isus: numai datorită lui putem găsi atitudinea corectă față de ceilalți.

Postul creștin - ne sugerează evanghelia - este o relație cu pătimirea lui Cristos. În timpul vieții sale pământești, el nu impunea nici o practică de mortificație externă discipolilor săi: era, într-un oarecare sens, o sărbătoare continuă, cel puțin o sărbătoare a inimii, deoarece nici pentru ei lucrurile nu erau atât de simple. Și prietenii lui Isus nu pot fi în doliu atâta timp cât mirele este cu ei.

Însă în viața lui Isus există o perioadă dureroasă, și e o perioadă dureroasă chiar pentru discipolii săi: "Vor veni zile când mirele nu va mai fi în mijlocul lor, și atunci vor posti".

Într-o carte foarte veche, din secolul al doilea, intitulată Didahia sau Învățătura apostolilor, creștinii sunt sfătuiți să nu postească în aceleași zile cu evreii, ci vinerea, în amintirea pătimirii lui Isus. Este, deci, un raport personal cu el care ne inspiră atunci când ne angajăm la o viață de privațiuni, de mortificație, de eforturi ascetice. Și evident, dacă ne unim pătimirii lui Isus, este mult mai dificil să ne mândrim în mortificațiile noastre: mai degrabă vom fi făcuți de rușine pentru că nu putem face mai mult.

Dar, pe de altă parte, în această unire cu pătimirea lui Isus, realizăm tot ceea ce Iahve cerea prin profeția lui Ieremia, deoarece pătimirea lui Cristos nu e un simplu sacrificiu ritual, ci un act de milă: "Milă vreau, și nu jertfă": Isus spune aceasta de două ori în Evanghelia după Matei. Pătimirea sa este, în același timp, ascultare față de Tatăl și gest de extremă caritate, de solidaritate cu noi toți. În pătimirea sa, Cristos rupe lanțurile nedreptății, dezleagă legăturile robiei, dă drumul celor asupriți și sfărâmă orice fel de jug, împarte pâinea cu cel flămând - își dă trupul său ca hrană celui flămând -, îi primește în inima sa pe nenorociții care nu au adăpost. Pătimirea lui Cristos este cel mai minunat gest de caritate care se poate imagina, și dacă ne unim cu ea în mortificațiile noastre, inima noastră se va deschide pentru alții și Postul Mare va fi pentru noi un timp de har, pentru că vom fi mai atenți față de alții decât față de noi înșine, mai disponibili, mai înțelegători. Mortificarea are tocmai scopul de a ne face mai disponibili în iubire față de frați.

Și inima ne va fi plină de o bucurie care va crește pe zi ce trece.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire